המחלצים בטורקיה חילצו היום (שבת) שלושה בני משפחה סורית מההריסות בעיר אנטקיה במחוז הטאי. זוג הורים ובנם חולצו ביום ה-13 למבצע החיפושים, ואחרי 296 שעות שהיו לכודים בהריסות.
ההורים שחולצו בחיים 12 ימים אחרי האסון הם סמיר מוחמד אקאר בן ה-49 ורעייתו רג'דה בת ה-40. בנם בן ה-12 חולץ גם הוא בחיים מהריסות הבניין, אך בהמשך מת מהתייבשות. שני אחיו נמצאו מתים בהריסות בהטאי שבדרום טורקיה – מהאזורים שספגו את הנזק הקשה ביותר ברעש האדמה.
החילוץ מההריסות בטורקיה, 296 שעות אחרי הרעש
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מחוז הטאי ב טורקיה חילוץ מההריסות אחרי 296 שעות
מחוז הטאי ב טורקיה חילוץ מההריסות אחרי 296 שעות
סמיר, אב המשפחה, לפני החילוץ
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
לכוד שחולץ אחרי יותר מ-200 שעות מתחת להריסות באנטקיה
לכוד שחולץ אחרי יותר מ-200 שעות מתחת להריסות באנטקיה
מחלצים לכודים באנטקיה
(צילום: רויטרס)
"לפני כשעה, כשחפרנו כאן היום, שמענו צעקות", סיפר הבוקר לסוכנות הידיעות רויטרס אטאי אוסמנוב, מצוות החילוץ שהגיע לטורקיה מקירגיזסטן. המחלצים ביקשו מהסובבים שקט מוחלט, וסרקו את ההריסות עם גלאי אלקטרוני כדי לאתר את המיקום המדויק של הלכודים.
"אם אתם שומעים את הקול שלי, קחו נשימה עמוקה", צעק אחד המחלצים ללכודים. שלושת הניצולים פונו באלונקות והועברו לאמבולנסים. כאמור, רק שניים מהם נשארו בחיים לאחר מכן.
אתמול בטורקיה: חילוץ אחרי 278 שעות בהריסות
(מתוך טוויטר)

8 צפייה בגלריה
צילום אווירי של ההרס באנטקיה בטורקיה
צילום אווירי של ההרס באנטקיה בטורקיה
מימדי ההרס במחוז הטאי
(צילום: AP)

יותר מ-46,000 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה הקטלנית שהיכתה בטורקיה ובסוריה השכנה. מניין ההרוגים בטורקיה עומד על 40,642 בני אדם, ובסוריה ידוע בינתיים על יותר מ-5,800 הרוגים.
בטורקיה מאות אלפים נעקרו מבתיהם. אלפי בניינים קרסו ברעש, וכ-264,000 דירות מגורים נהרסו. ככל שהימים חולפים הסיכויים למצוא ניצולים בהריסות הולכים ופוחתים, וטורקיה ממקדת בהדרגה את מאמציה בסיוע למאות אלפי העקורים ובשיקום אזורי האסון. פואט אוקטאי, סגנו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, אמר אתמול שצוותי החילוץ עורכים חיפושים בפחות מ-200 מוקדים.

"המוות מגיע כשלא מצפים לו", אמר טאהא בהריסות

בשבוע החולף, למרות הקור המקפיא באזור ומשך הזמן שחלף מאז האסון, התרחשו נסים בהריסות הבניינים. אתמול, כנגד כל הסיכויים, חולץ במחוז הטאי גבר כבן 40, ששרד 278 שעות מתחת להריסות. מעט לפני החילוץ של הגבר, הקאן יאסינוגלו, הוציאו המחלצים מהריסות בעיר אנטקיה גם את אוסמאן חאלבייה, נער בן 14, ואת מוסטפה אבצ'י, גבר בן 34.
בשעות שאחרי האסון פורסמו ברשתות החברתיות סרטונים שצילמו טורקים שלכודים בהריסות, שבהם התחננו לעזרה. בימים האחרונים הופץ בטורקיה סרטון אחר, שריגש את המדינה. בסרטון מתעד את עצמו הנער טאהא, בזמן שהוא לכוד בהריסות בניין בעיר אדיאמן. בסרטון הוא נפרד מיקיריו, מתוך הנחה שלא יצליח לשרוד את האסון ובתקווה שמישהו יגלה את הסרטון שצילם.

8 צפייה בגלריה
טאהא נער בן 17 מצלם סרטון בהריסות בניין טורקיה
טאהא נער בן 17 מצלם סרטון בהריסות בניין טורקיה
טאהא בסרטון מהריסות הבניין באדיאמן
8 צפייה בגלריה
טאהא נער בן 17 והוריו בעיר אדיאמן ב טורקיה
טאהא נער בן 17 והוריו בעיר אדיאמן ב טורקיה
הנער עם הוריו. המשפחה שוהה באוהל, כמו עקורים רבים אחרים
(צילום: AP)
טאהא ומשפחתו היו שקועים בשינה ב-6 בפברואר, בלילה בין ראשון לשני, כשרעידת האדמה הרעידה את ביתם. המשפחה התעוררה מהרעש, ובתוך שניות יצאה מהבית לחדר המרגות.
חמשת בני המשפחה לא הספיקו להימלט מהבניין - שקרס עליהם. טהא מצא עצמו לכוד בהריסות, לבדו. הוא שלף את הטלפון שלו, והחל לצלם "סרטון פרידה" כשהוא מפגין אומץ ואיפוק יוצאי דופן.
8 צפייה בגלריה
אדיאמן טורקיה
אדיאמן טורקיה
קוברים הרוגים באסון באדיאמן
(צילום: EPA)
"אני חושב שזה הסרטון האחרון שאני אצלם לכם אי פעם", אמר טאהא בסרטון שריגש את הטורקים. "המוות, חברים שלי, מגיע בזמן שאתה הכי פחות מצפה לו. יש הרבה דברים שאני מתחרט עליהם. שאללה יסלח לי על כל החטאים שלי, אם אני יוצא מכאן בחיים יש הרבה דברים שאני רוצה לעשות. אנחנו עדיין רועדים. זו לא היד שלי שרועדת - זו רעידת האדמה", הוסיף הנער בתיעוד מההריסות.
טאהא חולץ מההריסות על-ידי שכנים שעתיים אחרי הרעש. עשר שעות לאחר מכן חולצו מההריסות גם הוריו ושני אחיו. המשפחה שוהה בימים אלה באוהלים, כמו ניצולים רבים ששרדו את האסון.