סוגיית השבויים והנעדרים נמצאת כרגע "בראש סדר העדיפויות", כפי שאמר נשיא המדינה יצחק הרצוג לנציגי משפחות השבויים והנעדרים ברצועת עזה - בהם ילדים, קשישים, נשים, גברים וחיילים. המשפחות הזועקות והמודאגות, נפגשו אמש עם הנשיא הרצוג וכן עם תת-אלוף במיל' גל הירש - שמונה למתאם השבויים והנעדרים מטעם הממשלה לאחר כשנה שבה התפקיד כלל לא אויש.
יצחק הרצוג נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים המוחזקים ע״י ארגון הטרור חמאס
(צלם: אבי קנר)

חוסר הודאות, הסרטונים הקשים שמופצים מטעם האויב במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית, הביאו את הממשלה וצה"ל להקים מערכים ייעודיים לטיפול בנושא, כדי לתפעל את האירוע המורכב ביותר מאז תחילת הלחימה בשבת בבוקר. הבוקר עדכן דובר צה"ל כי לפחות 60 משפחות עדכנו כי קרוביהן נחטפו לרצועת עזה, אך רבים כאמור טרם יודעים מה עלה בגורל היקרים להם מכול.
מטעם הממשלה כאמור מונה הירש לממונה לנושא, הירש מונה ביום ראשון האחרון לתפקיד על ידי בנימין נתניהו. כל משרדי הממשלה יהיו כפופים להנחיותיו בנושא. הירש בן ה-59 היה בין היתר מפקד יחידת שלדג, חטיבת בנימין ובה"ד 1 ושימש כמפקד עוצבת הגליל במלחמת לבנון השנייה. בדצמבר 2006, הוא החליט להתפטר מתפקידו, ערב פרסום ממצאי ועדת אלמוג שבדקה את האירועים שקדמו לחטיפת החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב בגבול הצפון.
4 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
מונה לאחראי בנושא מטעם הממשלה. תא"ל במיל' גל הירש
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
הצהרתו של הנשיא יצחק הרצוג במלון יערים
הצהרתו של הנשיא יצחק הרצוג במלון יערים
"הנושא בראש סדר העדיפויות, אבל אנחנו במלחמה"
(צילום: אלכס קולומויסקי, JACK GUEZ / AFP)
עם שחרורו פנה הירש לתחום הייעוץ הבטחוני, היה מועמד למפכ"לות ואף ניסה להיכנס לפוליטיקה, הן דרך סיעה עצמאית והן דרך הליכוד. אמש הוא נועד עם נציגי המשפחות יחד עם הנשיא הרצוג, ואלה אמרו לשניים: "אם נצטרך - נרעיד את המדינה".
הם התייחסו לטיפול בנושא טרם המבצע: "אנחנו לא נקבל מצב שהם יגדלו שם תשע שנים, יש שם ילדים". הרצוג השיב להם כי "הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות", אך ציין כי יש לקחת בחשבון כי אנחנו במלחמה. הירש עצמו הבטיח כי "טובי המוחות עוסקים בשבויים".
4 צפייה בגלריה
הוקם מוקד ייעודי עבור מסירת מידע אודות חטופים
הוקם מוקד ייעודי עבור מסירת מידע אודות חטופים
( צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
ניצן אלון
ניצן אלון
האלוף במיל' ניצן אלון
(צילום: אביגיל עוזי)
במקביל, גם צה"ל מינה אחראי מטעמו לנושא - האלוף במיל' ניצן אלון, שמוביל את המאמץ המודיעיני בתחום השבויים והנעדרים. האלוף במיל' אלון בעל רקע צבאי מרשים; החל ממפקד סיירת מטכ"ל ועד למפקד פקמ"ז, שבזמן תפקידו נחטפו שלושת הנערים ובעקבות המקרה צה"ל יצא למבצע "שובו אחים". לאחר מכן, מונה למפקד אגף המבצעים ובתפקידו האחרון היה פרויקטור המאבק באיום האיראני.
צה"ל אף הקים חמ"ל למידע ולאיתור שבויים ונעדרים עבור כלל גופי הביטחון - צה"ל, משטרה ושב"כ, ובראשו עומד היום האלוף במיל' ליאור כרמלי שיחד עם עשרות משרתי מילואים, עוסקים בלהגיע למשפחות. האלוף כרמלי היה מפקד מערך המ"מ באמ"ן, מפקד אוגדת איו"ש וראש אגף תקשוב והגנה בסב"ר. כרמלי השתחרר מצה"ל לפני פחות משנתיים.
מאז תחילת מתקפת הפתע של חמאס, משפחות רבות עדיין אינן מצליחות לאתר את יקיריהן הנעדרים. רבים מהם נסו על נפשותיהם כשבילו במסיבת טבע שנערכה בקיבוץ רעים. אם יש לכם קרוב שנעדר או מידע על מי מהנעדרים תוכלו לכתוב למייל האדום או בתגובות לכתבה זו. משפחות הנעדרים הקימו מוקד שמספרו: 052-4481981, או: 054-7944587.
במשטרת ישראל, פיקוד העורף ומשרד הרווחה עדכנו על פעילות מרכז המשפחות לאיתור נעדרים בכתובת הנגב 4, קריית שדה התעופה (בניין להב 433). בהודעתם נמסר: "משפחות המחפשות את יקיריהן מתבקשות להגיע עם פרטים מזהים, פריט ממנו ניתן להפיק DNA ותמונה של הנעדר/ת למרכז המשפחות או לכל תחנת משטרה.
"מומלץ כי בן משפחה מדרגה ראשונה יגיע על מנת לדגום DNA. צוותים של עובדים סוציאלים מטעם הרווחה ילוו את המשפחות לאורך התהליך לצד קציני ושוטרי המשטרה. קו 118 של משרד הרווחה זמין 24/7 למתן תמיכה וסיוע טלפוני. בני משפחה המבקשים לדווח על היעדרות קרוביהם הנמצאים באזורי הלחימה מתבקשים לדווח טלפונית למוקד 105 של המשטרה".