בתל אביב התקיימה גם הערב (שבת) עצרת בקריאה לממשלה לפעול לשחרור הישראלים והישראליות המוחזקים 155 ימים בשבי ברצועת עזה, מאז טבח 7 באוקטובר. האירוע בכיכר החטופים ברחוב שאול המלך נערך יממה אחרי יום האישה הבינלאומי, והוקדש ל-19 הנשים מבין 134 החטופים שבידי שחמאס. על הבמה דיברו קרובי משפחה וחברות של החטופות. את האירוע הנחתה יעל אבקסיס והוא הסתיים בספירה משותפת עד 155. ynet העביר את העצרת בשידור הישיר.

קרובות החטופות בעצרת בת"א, הערב
(צילום: satview)

פנתה לחמאס בערבית. אגם גולדשטיין, הערב
(צילום: satview)

עופרי לוי, אחות של ירדן ביבס וגיסתה של שירי ביבס שנחטפה עם ילדיה כפיר ואריאל, אמרה בעצרת: "גם ברגע המפחיד ביותר, מוקפת במחבלים, הגנת על אריאל וכפיר בגופך. אני בטוחה שאת עדיין שומרת עליהם. שירי, איך אפשר להיות אמא בשבי?".
סמדר גורן, גיסתה של מיה גורן שנחטפה מניר עוז ומאז נודע שנרצחה בשבי: "אמא אהובה ודואגת לארבעת ילדייך, תמיד אופטימית, לימדת אותנו איך לחנך, להאמין ולראות את הטוב בכל אדם. מאז שהלכת מאיתנו נעלם החיוך שלנו. הותרת בליבנו עצב וחלל עצומים. יום האישה מגיע לכל אישה, גם למיה גורן".
מעיין ווסטלנד, חברה של ארבל יהוד שנחטפה מניר עוז: "ארבלי היא אש ולהבה, לעיתים מתפרצת ותמיד עוטפת. כבר 155 ימים שהכול מרגיש כמו קליפה ותפאורה של מציאות. 155 לילות של להסתכל על השמיים והירח".
רותי לוק, דודה של שני לוק שנחטפה מהמסיבה ברעים וגופתה מוחזקת בידי חמאס: "עשית הכל אחרת והתעקשת לא ללכת בתלם. רצית לפלס את דרכך הייחודית בעצמך ולהטביע חותם בעולם. יש כל כך הרבה סיבות לכך שהגיע הזמן לשחרר אותך, לשחרר את כולם. כבר 155 ימים שגופך היפה הנרצח מוחזק בשבי".
שירה אלבג, אימה של לירי אלבג שמוחזקת בשבי חמאס: "כבר 23 שבתות שהן לא שבתות מבחינתנו. אין מוזיקה בבית, אין רחש בישולים, אין ישיבה סביב שולחן השישי, רק שקט מחריש אוזניים. לירי שלנו, לחופש נולדת".
כיכר החטופים, הערב:
2 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב להשבת החטופים והחטופות
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב להשבת החטופים והחטופות
(צילום: דנה קופל)
2 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב להשבת החטופים והחטופות
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב להשבת החטופים והחטופות
(צילום: דנה קופל)
אוראל שושנה, חברתה של אמילי דמארי: "חמישה חודשים. איך המספר הזה הגיוני? בזמן שאני מדברת, אמא ואח של אמילי נמצאים באנגליה עם סבא של אמילי, שאלו ימיו האחרונים. במקום להיות שם היא נמצאת כנראה במנהרה".
סימונה שטיינברכר, אמה של דורון החטופה בעזה: "כבר 155 ימים שאת שם, בסיוט המתמשך. אנו לא מפסיקים לשמוע באוזיננו את הקול המפוחד שלך 'תפסו אותי'. אנחנו לא נפסיק להילחם. אנחנו לא שלמים בלעדייך".
יעקב ארגמני, אביה של נועה ארגמני שנחטפה מהמסיבה ברעים: "נחטפת באכזריות על אופנוע אחרי שעשית את הדבר שאת הכי אוהבת: לרקוד, לשמוח, לשיר. בפעם האחרונה שדיברנו אמרת לי 'אבא, אנחנו עוד מעט חוזרים'. איך אפשר לחגוג כשאת אי שם בעזה כבר 155 ימים של כאב בלתי פוסק".
אגם גולדשטיין בת ה-17, ששוחררה במתווה החטופים בנובמבר, אמר בעצרת: "ערב טוב לכולם. הם רואים ומרגישים אתכם משם, ותודה שאתם מגיעים כל שבת מחדש. עברו כבר יותר מ-100 ימים מאז ששוחררתי מהשבי ועצוב פה. שיתפתי בחלק מהזוועות שחוויתי שם שהגברים והנשים עדיין עוברים שם ואין חדש תחת השמש".
היא פנתה בערבית לאנשי חמאס: "אם נשארה בכם קצת אנושיות, שחררו את החטופים. לפי מה שלימדו אותי על האסלאם, זו דת שמאמינה בהוספת טוב לעולם. בקוראן יש פסוקים האומרים במפורש - התנהגו כראוי לנשים. לנו רק נותר לקוות שקיימת בכם אנושיות מסוימת".

דוח האו"ם - והמחאות בארץ

מוקדם יותר השבוע פורסם דוח של שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית שהציג הוכחות, בעיקר נסיבתיות, לכך שבמהלך מתקפת חמאס נעשה שימוש באלימות מינית שכלל מקרי אונס, אונס קבוצתי, אונס גופות, הטלת מומים באיברי מין, עירום וקשירת גופות ועוד.
קרובים של חטופים חסמו ביום שישי למשך כשעה את כביש 1 באזור מחלף דניאל, לכיוון ירושלים. הם הבעירו צמיגים וקראו לראש הממשלה בנימין נתניהו לעשות הכול כדי להגיע לעסקה. כדי להמחיש את ייאושם נכנסו כמה מהם לתוך כלובים שהוצבו על הכביש - כפי שלפי הדיווחים הוחזקו חלק מהחטופים במנהרות חמאס ברצועה.
קודם לכן השתתפו אלפי נשים בעצרות מחאה ברחבי הארץ ובחו"ל, בהובלת תנועת בונות אלטרנטיבה. "לא ניכנע עד שכולן וכולם ישובו הביתה בשלום", אמרה מורן זר קצנשטיין, מייסדת התנועה. "יום האישה הבינלאומי צריך לסמל את המאבק למען כבודן וזכויותיהן של נשים בכל העולם. בלתי אפשרי לציין את היום השנה בלי לחשוב על כל הזוועות שהחטופות עוברות מדי יום בשבי. אנחנו לא נוותר על חברותינו שנחטפו על ידי מפלצות".