"איראן לא הייתה מעורבת בהחלטה לתקוף את תל אביב. עדכנו אותם אחר כך". כך טען אתמול (שישי) נאסר א-דין עאמר, אחד מדוברי החות'ים, שעות לאחר פיצוץ הכטב"ם ברחוב בן יהודה פינת שלום עליכם, סמוך לנציגות שגרירות ארצות הברית בעיר. מפיצוץ הכטב"ם נהרג יבגני פרדר, ונפצעו באורח קל עוד תשעה בני אדם. נזק נגרם לשורת בניינים בסביבה, וזגוגיות רבות התנפצו.
תיעוד מפגיעת הכטב"ם בתל אביב

הכטב"ם שהתפוצץ, לפי דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, הוא ככל הנראה סימאד 3 משודרג. הטווח של סימאד 3 המקורי מגיע עד כ-1,800 ק"מ - מעט מדי מכדי להגיע לתל אביב מתימן, בהינתן הנתיב שככל הנראה עשה - דרך סיני, ומשם מעל הים התיכון.
החות'ים טענו כי מדובר היה בכטב"ם חדש - בשם "יפו", אך בישראל, כאמור, אמרו שמדובר לכל היותר בגרסה משודרגת של הסימאד 3. לטענת עאמר, הכטב"ם "מצויד בטכנולוגיות שמקשות על איתורו". מומחי נשק שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" אמרו כי אכן נראה שמדובר בסימאד 3, שכנראה נצבע בצבעים כהים יותר כדי לנסות להתחמק מההגנה האווירית, וצויד במיכל דלק ובמנוע גדול יותר - כדי להגיע לתל אביב.
כטב"ם מתימן
התחקיר הראשוני של חיל האוויר העלה שהכטב"ם דווקא התגלה כשהיה בדרכו לעבר ישראל, אך בשל טעות אנוש של בקר במערך הגילוי ארוך הטווח של חיל האוויר הוא לא זוהה כמטרה עוינת. לכן גם לא נשלחו לעברו מטוסי קרב והוא לא יורט הרחק מגבולות ישראל, כפי שהיה במקרה אחר אתמול בלילה, שבו יורט כטב"ם ממזרח. זו גם הסיבה שלא ניתנה התרעה לתושבי תל אביב.
ג'רמי ביני, אנליסט נשק שהוגדר מומחה לכטב"ם הסימאד, שצוטט בתקשורת האמריקנית, אמר כי התמונות שבהן נראים שרידי הכטב"ם עושות רושם שהוא היה רגיל למדי. "הם כנראה פשוט הגדילו אותו", אמר. לדבריו, אין שום דבר שמעיד על כך שהחות'ים הפכו אותו לכטב"ם חמקן - בניגוד לטענותיהם.
מומחה נשק אחר שצוטט, איברהים ג'לאל, אמר שהכטב"ם אכן נראה כהה יותר מהמקור. לדבריו, ייתכן שהוא נבנה מחומרי קרבון שבהם עושה איראן שימוש בחלק מהכלים שלה - כדי להקשות על קליטת המכ"מים. "אם הוא אכן לא זוהה - זו התפתחות מעניינת לא רק עבור החות'ים, אלא עבור כל 'ציר ההתנגדות' האיראני - מחיזבאללה ועד היתר. ניתן פשוט להעביר את זה", אמר.
פורסם לראשונה: 23:23, 19.07.24