מפגש ראשון לאחר שנתיים בין מרדכי כ"ץ שנפצע בלינץ' בעכו לחן כהן מכרמיאל שהציל אותו

במשך שנה שלמה חיפש מרדכי כ"ץ (28) אחר אדם לבוש שחורים שהיה הראשון להגן עליו במהלך ניסיון הלינץ' מצד ערבים במהלך הפרעות בעכו במאי 2021. כחודש לאחר פציעתו הקשה, נחשף כ"ץ לסרטוני מצלמות האבטחה העירוניות שתיעדו את הפגיעה בו, ומאז ניסה לאתר את האיש שנחלץ לעזרתו. לפני כשנה הצליח כ"ץ ליצור קשר טלפוני עם חן כהן (27) מכרמיאל, והשבוע נפגשו השניים לראשונה בחגיגת הודיה לציון שנתיים לניסיון הרצח.
"זה קרה למחרת תחילת הפרעות, אחרי ההצתה במלון האפנדי שבה נספה אבי הר אבן, וניסיון הלינץ' בפקח העירייה קיריל רבינוביץ' בעיר העתיקה", סיפר כהן, יוצא יחידת אגוז בצה"ל ובעל נגרייה לייצור מטבחים. "באותו היום הייתה בעכו תהלוכת דגלים שהובילו תושביה היהודים, והצטרפתי לצעוד איתם. בסמוך לתחנה המרכזית התחילה המתקפה עלינו, כאשר מאות פורעים ערבים רעולי פנים התחילו לרוץ לעברנו וליידות אבנים.
"חטפנו גם סלעים שזרקו עלינו מהגגות והתחלנו כולנו לברוח. ראיתי פתאום בסמטה צדדית שמפוצצים מישהו במכות והבנתי שיהודי נלכד שם. הוא היה במרחק של 20 מטר בערך ממני ורצתי אליו. היו מסביבו כ-15 מתפרעים שהכו אותו וזרקו עליו אבנים ומוטות ברזל והתחלתי לשאוג לעברם וקפצתי באוויר כאילו אני מוציא מהכיס אבנים וזורק לעברם. הם התחילו לברוח ואז הגיע קצין משטרה על אזרחי שירה באוויר ולקח פיקוד והגן על מרדכי. אני וחבר נוסף שהיה איתי ועצר את הדם בראש של מרדכי בחולצה שלו, ברחנו לעבר תחנת הרכבת שם היה בטוח יותר עבורנו".
3 צפייה בגלריה
מפגש ראשון לאחר שנתיים בין מרדכי כ"ץ שנפצע בלינץ' בעכו לחן כהן מכרמיאל שהציל אותו
מפגש ראשון לאחר שנתיים בין מרדכי כ"ץ שנפצע בלינץ' בעכו לחן כהן מכרמיאל שהציל אותו
מרדכי כ"ץ וחן כהן
מאי 2021: תיעוד ניסיון הלינץ' במרדכי כ"ץ בעכו

כ"ץ פונה אז על-ידי מתנדבים שחילצו אותו לאמבולנס שהבהיל אותו לבית חולים לגליל בנהריה, שם התגלו ממדי ניסיון הלינץ' שארך שבע שניות והותיר בגופו סדקים בגולגולת, שבר בעמוד השדרה, שברים מורכבים בכף היד וכמובן מועקה נפשית עצומה.
שניות לאחר התקיפה של כ"ץ, נפגע אנושות המחנך אלעד ברזילי - הפצוע הקשה ביותר בפרעות שאירעו על רק מבצע "שומר החומות" של ישראל בעזה. גם ברזילי רץ לעברו של כ"ץ וככל הנראה ביקש לסייע לו. הוא נפצע מאבן מדרכה משתלבת שהושלכה לעברו ורוצצה את גולגולתו. כ-20 דקות לאחר מכן אירע ניסיון הלינץ' במור ג'אנשווילי, שנכנס עם רכבו לרחוב סמוך בדרך לבית אמו והותקף על-ידי עשרות פורעים.

"לא הבנתי מה גודל השנאה שפגעה בי"

כשכהן החל לשחזר את רגעי האימה, עשרות הנוכחים באולם בית הכנסת אהבה ואחווה בעכו דמעו. רבים מהם הוזמנו על-ידי מרדכי ורעייתו יפית מאחר שלקחו חלק במסע הארוך לשיקומו בשנתיים האחרונות. כ"ץ הודה לכל אחד מהם באופן אישי. על החיפושים אחר הבחור שהציל את חייו סיפר: "כחודש אחרי הלינץ' נחשפתי לסרטון עם הגשת כתב האישום נגד אחד המחבלים שפגע בי, חביב אבו חביב. זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי מה עברתי. עד אז לא באמת האמנתי והבנתי מה גודל האלימות והשנאה שפגעה בי".
3 צפייה בגלריה
מפגש ראשון לאחר שנתיים בין מרדכי כ"ץ שנפצע בלינץ' בעכו לחן כהן מכרמיאל שהציל אותו
מפגש ראשון לאחר שנתיים בין מרדכי כ"ץ שנפצע בלינץ' בעכו לחן כהן מכרמיאל שהציל אותו
טקס ההודיה שערך קורבן ניסיון הלינץ'
מרדכי כ"ץ חוזר לזירת ניסיון הלינץ' בעכו

כ"ץ סיפר עוד: "ראיתי בסרטון אדם שלא ידעתי אם הוא בכלל מלאך. לבוש בשחור עם כובע שחור שזורק אבנים לכל עבר ומבריח את הערבים שתקפו אותי. במשך חודשים סחבתי את התחושה הזאת שאני חייב להבין מי הוא ולסגור מעגל. בחודש מאי בשנה שעברה הייתי בחתונה של חבר מהמושב אחיהוד שלמד איתי בישיבה בצפת, וסיפרתי לו במקרה שנפצעתי בעכו. הוא סיפר לי שהיה גם בעכו בצעדה והראיתי לו מיד את הסרטון ושאלתי האם יידע ויוכל לזהות מי הבחור בסרטון.
"הוא זיהה אותו מיד וצעק שזה חן כהן. הוא הביא לי את מספר הטלפון של חן ולקח לי כמה ימים לאזור אומץ וליצור איתו קשר. שאלתי אותו מאיפה היו לו כל כך הרבה אבנים כי רואים אותו בסרטון זורק לכל עבר, והייתי המום כשהבנתי שזה היה תרגיל הטעיה כדי להניס את התוקפים".
3 צפייה בגלריה
עכו ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
עכו ניסיון הלינץ' במרדכי כץ בעכו בזמן מבצע שומר החומות
חן כהן (מוקף בעיגול) ולצידו מרדכי כ"ץ שכוב על הכביש
כהן מצידו אמר: "לא חשבתי אז על כלום אלא פעלתי מאינסטינקט. היה לי ברור שאני רץ לשם גם אם אצטרך להיאבק בהם אחד אחד. הם נבהלו מהשאגות שלי וכשהבחנתי בזה פשוט המשכתי ועשיתי כאילו אני זורק אבנים והם נבהלו".
באותה שיחת טלפון קבעו השניים להיפגש, אך לא הצליחו לתאם מפגש שכזה, עד להזדמנות המיוחדת בסעודת ההודיה שערך כ"ץ לראשונה בעכו. "מרגיש לי כל כך טבעי לפגוש אותו, כאילו אנחנו מכירים מאז ומעולם. כל שנייה שהוא חסך הצילה פגיעות איומות וקשות יותר בי", אמר כ"ץ ל-ynet וחיבק ממושכות את כהן.
בדרך לאולם האירועים, עצר כ"ץ עם רכבו בסמוך לזירה שבה נפל קורבן לניסיון הלינץ' ובירך על הנס. כ"ץ מספר כי הוא ממשיך להתמודד עם תוצאות הפגיעה והנכות הפיזית, אך גם עם הצלקת הנפשית שנותרה בו: "לצד הכאב והעצב, אני מוצא כל הזמן נקודות של אור ורואה את הניסים שהתגלו בעקבות הלינץ'".