יום שני ברצף שמכשירי קשר מתפוצצים בלבנון וגורמים לנפגעים רבים. לפי שעה, לא ברור אם סדרת הפיצוצים במכשירים שונים הערב (רביעי) נבעה מתוך כורח וחשש שחיזבאללה יזהה - כמו שקרה לפי הדיווחים בחו"ל בנוגע לפיצוצי ה"ביפרים" - או שמדובר בחלק מסדרת מכות מתוכננת.
זירות פיצוצים ברחבי לבנון

כך או כך, האירועים היום כבר לוחצים את חיזבאללה, ובעקיפין גם את איראן, צמוד יותר אל הקיר - ומגבירים את הצורך מבחינתם בתגובה עוצמתית וחריגה נגד ישראל, מה שמקרב את המלחמה המלאה. צה"ל מוכן למלחמה הזו, אולם האמריקנים עושים כל שביכולתם כדי למנוע אותה. בהקשר הזה, גורם ישראלי בכיר אמר כי "מי שיכול לעצור את ההסלמה זה נסראללה, אם יודיע שהוא מוכן לקבל את המתווה האמריקני. אם לא - אנחנו מוכנים ללכת עד הסוף".
כאמור, אחרי "מבצע פיצוצי הביפרים" חסר התקדים שאירע אתמול ברחבי לבנון, הערב סביב השעה 17:00 שוב התרחשו פיצוצים, הפעם של מכשירי קשר - בכמה אזורים בביירות ובדרום המדינה, כמו גם בבקעת הלבנון ובמוקדים נוספים. על-פי משרד הבריאות הלבנוני, עד כה לפחות תשעה בני אדם נהרגו ויותר מ-300 נפצעו, בפיצוצים של המכשירים שחלקם כונו גם "ווקי-טוקי".
לפי הדיווחים, פיצוצים אירעו בין היתר בדאחייה בביירות, בהר הלבנון, בצידון, במרג' עיון, באל-עאזיה וא-סרפנד שבדרום לבנון וגם בבעלבכ שבבקעת הלבנון. בלבנון דיווחו גם על פיצוצים בבתים רבים, וגם בכלי רכב. במקביל דיווחה סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית על פיצוצים של מערכת האנרגיה הסולארית בבתים בדרום לבנון.
2 צפייה בגלריה
צידון
צידון
זירת פיצוץ בחנות טלפונים בצידון
(צילום: REUTERS/Hassan Hankir)
באל-ג'זירה דווח כי מכשירי הקשר שהתפוצצו הם מסוג icom v82. במקביל, גורם ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדובר במכשירי קשר ידניים ושונים מה"ביפרים" שהתפוצצו אתמול. לדבריו, הם נרכשו על-ידי חיזבאללה לפני חמישה חודשים - בערך באותו הזמן שבו נקנו הזימוניות.
הפיצוצים בלבנון של אלפי מכשירים מהווים גם פגיעה משמעותית ביכולות של חיזבאללה למלחמה עתידית עם ישראל, ובכיר אמר כי מטרה מרכזית נוספת היא החזרת ההרתעה. מוקדם יותר היום הצביעו גורמים בכירים בישראל כי האסטרטגיה היא החזרת התושבים לצפון, שהוספה השבוע כאחת ממטרות המלחמה. "חיזבאללה ישלם מחיר על מה שהוא עושה", הוסיפו, "המטרה היא לשנות את מאזן הכוחות".