שנה אחרי מבצע "שומר החומות", חמאס והג'יהאד האיסלאמי הגבירו באופן משמעותי את חפירת המנהרות שמתקרבות לגדר ההפרדה עם ישראל. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות". מדובר במנהרות שמטרתן התקפית ופתחי היציאה שלהן נמצאים בצד העזתי, במרחק קצר מאוד מגדר המערכת עם ישראל.
בעקבות בניית החומה התת-קרקעית שמונעת חדירה של מנהרות לשטח ישראל, חמאס והג'יהאד האיסלאמי שינו את הטקטיקה שלהם, ואותן מנהרות מיועדות להוצאת כוח גדול של מחבלים שייכנסו לשטח ישראל, על פי התוכנית, במבצע משולב אחרי פריצה של החלק העליון שלה מעל הקרקע. חמאס מנסה גם לבחון אפשרויות לפריצה תת-קרקעית של קיר הבטון, אולם ככל הידוע הוא עדיין לא הצליח למצוא שיטה לעשות זאת מבלי שישראל תבחין בכך.
4 צפייה בגלריה
פעיל ג'יהאד איסלאמי הג'יהאד האיסלאמי במ מנהרה של ארגון הטרור ב בית חאנון רצועת עזה 18 במאי
פעיל ג'יהאד איסלאמי הג'יהאד האיסלאמי במ מנהרה של ארגון הטרור ב בית חאנון רצועת עזה 18 במאי
פעיל של הג'יהאד האיסלאמי במנהרה של ארגון הטרור בבית חאנון, בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
תמונות השנה של AFP שנת 2021 כיפת ברזל יוצאת ליירט רקטות מ עזה 14 מאי שומר החומות
תמונות השנה של AFP שנת 2021 כיפת ברזל יוצאת ליירט רקטות מ עזה 14 מאי שומר החומות
כ-1,000 רקטות חדשות נוצרו בעזה מאז "שומר החומות". כיפת ברזל מיירטת רקטות
(צילום: AFP)
את המידע לחפירת מנהרות עמוקות ומתוחכמות יותר, שאבו בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי מסרטונים שקיימים ברשת לחפירות במתווים דומים. בנוסף, ארגוני הטרור מקבלים ידע על חפירת מנהרות מחיזבאללה.
בתחום הרקטי הצליחו חמאס והג'יהאד האיסלאמי לייצר מאז סיום המבצע כ-1,000 רקטות חדשות, בנוסף למלאי הקיים ברשותן. מדובר בקצב ייצור לא גבוה באופן יחסי לפרק הזמן שחלף מאז סיום המבצע, כשהסיבה לכך היא התקיפות שביצעה ישראל מאז סיום המבצע נגד אתרי ייצור הרקטות ברצועה. עם זאת, הארגונים מבצעים ניסויי רקטות לים בממוצע של אחת לשבוע כאשר חמאס מתמקד בהגדלת טווחים ודיוק, ואילו הג'יהאד האיסלאמי מתמקד בכשירות הרקטות ובשיפור המנועים שלהן.
תחום נוסף שהזרוע הצבאית של חמאס שמה עליו דגש הוא כלי הטיס הבלתי מאוישים. עם פתיחת מבצע "שומר החומות" הפרויקט עדיין לא הבשיל, ולכן חמאס כשל בכל הניסיונות שלו לשגר כטב"מים לעבר שטח ישראל. בתחילת המבצע הפציץ צה"ל מתקן מחקר ופיתוח של חמאס שבו שהו בכירי מערך הרקטות של ארגון הטרור, ומרביתם חוסלו. אותם בכירים ומהנדסים, בעלי ניסיון רב, התמחו בעולם הרקטות והטילים. בכירי מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של חמאס לא נפגעו ולפיכך הוא המשיך להתפתח ולהבשיל במהלך השנה האחרונה.
4 צפייה בגלריה
חלקים של כטב"מ
חלקים של כטב"מ
חלקים של כטב"מ בקיבוץ ניר עם שצה"ל הפיל ב"שומר החומות"
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
כתב"מ שנפל בשטח מועצה אזורית שדות נגב
כתב"מ שנפל בשטח מועצה אזורית שדות נגב
כטב"מ שנפל בשטח מועצה אזורית שדות נגב ב"שומר החומות"
במהלך השנה האחרונה חמאס מצליח להפעיל את מערך ההברחות שלו שמתבצעות בתווך הימי בגבול עזה-מצרים, והיבשתי – ממצרים וממעבר כרם שלום – במסווה של סחורות אזרחיות. חמאס מנסה באמצעות ההברחות הללו להרכיב מנועים גדולים וחזקים יותר לסירות של כוח הקומנדו הימי שלו, לבנות סירות נפץ שאמורות להתנגש בכלי שיט של חיל הים, ולהבריח אופנועי ים כדי לאפשר תנועה מהירה של אנשי הקומנדו הימי שלו לצורך פשיטות מהים.
במהלך מבצעים צבאיים מלקט חמאס מידע על הפעלת מערכות ישראליות ולומד אותן. חמאס משתף במידע הזה את שותפיו ובעלי בריתו מחוץ לרצועה. ניתן רק להניח שחמאס העביר מידע לאיראן על יכולותיה של מערכת כיפת ברזל – מידע שנאסף במהלך ימי הלחימה – על דרכי ההתמודדות שלה מול מטחים כבדים וסימולטניים של רקטות.