שר החוץ יאיר לפיד יטוס בחודש הבא למרוקו כדי לחנוך בה את הנציגות הישראלית החדשה בבירה רבאט, וכן כדי לדון בשדרוג היחסים בין המדינות לדרג של שגרירויות. הביקור המתוכנן של לפיד יהיה הראשון של שר חוץ ישראלי במרוקו מאז 2003, אז ביקר בממלכה שר החוץ דאז סילבן שלום.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפיד
יאיר לפיד. ביקור ראשון של שר חוץ ישראלי במרוקו מאז 2003
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
ביום שישי האחרון שוחח לפיד עם שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, ודן עמו בביקור המתוכנן. "הקשר הישיר בין המדינות והעמים הוא אינטרס ישראלי ראשון במעלה", מסר לפיד לאחר השיחה. "נמשיך לעבוד על חיזוק הקשרים בין המדינות ועל בניית שיתופי פעולה כלכליים, טכנולוגיים, תרבותיים ותיירותיים".
מרוקו הודיעה בדצמבר האחרון על נרמול היחסים עם ישראל ופתיחה מחדש של משרדי הקישור שפעלו עד אוקטובר 2000. היעד של לפיד הוא שמשרדי הקישור הללו יהפכו בהמשך לשגרירויות של ממש.
2 צפייה בגלריה
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
פגישת מאיר בן שבת וג'ארד קושנר עם מלך מרוקו מוחמד השישי
ראש המל"ל הקודם מאיר בן שבת, ג'ארד קושנר ומלך מרוקו מוחמד השישי. בדצמבר אשתקד
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הסכם נרמול היחסים הושג בתיווך ממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. במסגרת מה שזכה לכינוי "הסכמי אברהם" ישראל נרמלה את יחסיה גם עם איחוד האמירויות, בחריין וסודן.
כחלק מההסכם מול מרוקו הסכימה ארה"ב להכיר בריבונותה של רבאט בסהרה המערבית, אזור שנתון במחלוקת כבר עשרות שנים. ההערכה היא שהיחסים מול ישראל חודשו תחילה רק בדרג של משרדי קישור כיוון שמרוקו רצתה לוודא שגם לאחר חילופי השלטון בארה"ב, ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן לא יבטל את ההכרה בריבונותה בסהרה המערבית. כעת, משממשל ביידן לא הפך את ההחלטה של טראמפ, הוסר המכשול לשדרוג היחסים למעמד של שגרירויות.
שגריר מרוקו באו"ם: "אין אלטרנטיבה לשלום"
(צילום: איתמר אייכנר)

לאחר ההסכם, בדצמבר 2020, הגיעה למרוקו משלחת ישראלית-אמריקנית בראשותם של היועץ לביטחון לאומי הקודם מאיר בן שבת וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, שלקח חלק מרכזי בתיווך "הסכמי אברהם". בסוף החודש הנוכחי צפויות להתחיל טיסות ישירות ראשונות מישראל למרוקו.
בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג קיים הערב פגישת עבודה ראשונה בלשכתו עם שר החוץ יאיר לפיד. השניים דנו באתגרים המדיניים ובקידום וחיזוק היחסים הבינלאומיים של ישראל. לפיד עדכן את הנשיא על ביקורו באיחוד האירופי ועל ההתפתחויות ביחסים עם מדינות המפרץ וכן עם מרוקו. מלשכתו של הרצוג נמסר: "הנשיא הדגיש כי הוא עומד לרשות ממשלת ישראל לקידום יחסי החוץ של המדינה וישמח לסייע ככל שיידרש".