הגרדיאן הבריטי דיווח היום (חמישי) כי שירותי הביטחון באירופה נמצאים בכוננות, מחשש להצתות ופעולות חבלה אחרות במדינות ביבשת. החשד הוא שמאחורי אותן פעולות עומדת רוסיה – שרוצה לפגוע בסיוע שמעניקות המדינות האירופיות לאוקראינה.
בשבועות האחרונים דווח בבריטניה, בגרמניה ובמדינות נוספות על מתקפות ושריפות "מסתוריות" במתקנים שונים. חוקרי הפרשות חושדים שרוסיה מעורבת בשריפת ענק שפרצה בקניון בוורשה, בהצתת עסק בלונדון בעל קשר אוקראיני ובניסיון לתקוף בסיס בגרמניה ויעדים אחרים במדינה.
3 צפייה בגלריה
הקניון שעלה באש בפוורשה
הקניון שעלה באש בפוורשה
ולדימיר פוטין והקניון שעלה באש בוורשה
(צילום: EPA/LESZEK SZYMANSKI, AP Photo/Dmitry Serebryakov)
שמה של רוסיה עלה גם לאחר שריפה שפרצה במחסנים של רשת איקאה בווילנה – שריפה שחשודה כהצתה. לפי הגרדיאן החשד הוא שרוסיה מעורבת גם בריסוס כתובות אנטישמיות בפריז.
בגרדיאן נכתב כי למרות שאין הוכחות שמדובר במתקפות מתאומות, שירותי הביטחון ביבשת מאמינים שרוסיה אחראית לפעולות ומגייסת אנשים שימלאו אחר הוראותיה. בשבוע שעבר אמר ראש ממשלת פולין דונלד טוסק שהרשויות בארצו עצרו תשעה אנשים בחשד למעשי חבלה שבוצעו בהוראת מוסקבה. הוא אמר כי העבירות כוללות תקיפות פיזיות, הצתה וניסיון הצתה.
3 צפייה בגלריה
הקניון שעלה באש בפוורשה
הקניון שעלה באש בפוורשה
(צילום: EPA/LESZEK SZYMANSKI)
3 צפייה בגלריה
הקניון שעלה באש בפוורשה
הקניון שעלה באש בפוורשה
(צילום: EPA/LESZEK SZYMANSKI)
בדיווח של ניו יורק טיימס, שמתבסס על גורמים ביטחוניים במערב, נמסר כי חלק ה-GRU - שירות המודיעין הצבאי של רוסיה - אחראי לחלק מהמתקפות שהיו באירופה.
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ציין השבוע כי בברית הצבאית "הגבירו עירנות, בעקבות עלייה בפעילות של המודיעין הרוסי" במדינות באירופה. "יש לנו את השירותים שלנו, שעוקבים מקרוב אחרי מה שהרוסים עושים", אמר סטולטנברג והוסיף: "חשוב שגם המדינות ינקטו צעדים - כמו המעצרים וההליכים משפטיים שכבר החלו בבריטניה, גרמניה, פולין ומדינות אחרות. אנחנו צריכים להיות ערוכים לחלוק מודיעין כדי להתמודד עם הסוגים השונים של הפעולות ההיברידיות האלה, שנועדו להחליש את היכולת של בעלות הברית בנאט"ו לספק סיוע לאוקראינה".