אחד השליחים של דונלד טראמפ לקהילה הערבית האמריקנית הוא איש עסקים שנולד בלבנון, עבר בנעוריו לטקסס, מדבר ערבית, אנגלית וצרפתית, ולאחרונה הצטרף למשפחת טראמפ כשבנו התחתן עם בתו הצעירה של הנשיא לשעבר. האיש הזה, מסעד בולוס, קיבל על עצמו את האתגר של לנסות לשכנע את הקהילה הערבית רבת ההשפעה במישיגן, הכועסת על הנשיא ג'ו ביידן בשל תמיכתו בישראל במלחמה נגד חמאס, שיש מועמד טוב יותר להצביע לו. המשימה של בולוס תהיה קשה במיוחר בהתחשב בכך שטראמפ מציג את עצמו שוב ושוב כפרו-ישראלי יותר מביידן, וניפק לאורך השנים שלל הצהרות והחלטות שמבקריו הגדירו "איסלאמופוביות".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות אייווה
דונלד טראמפ עצרת בחירות אייווה
טראמפ. מכוון לקהל לא שגרתי, ובמקביל מאיים לגרש "תומכי חמאס"
(צילום: TANNEN MAURY / AFP)
8 צפייה בגלריה
טיפאני טראמפ ובעלה הלבנוני מייקל בולוס
טיפאני טראמפ ובעלה הלבנוני מייקל בולוס
טיפאני טראמפ ובעלה מייקל בולוס. ההורים התקרבו בחג המולד של 2019
(צילום: AFP)
לטראמפ יש ניסיון רב במינוי בני משפחתו או קרוביהם לתפקידי מפתח בקמפיינים שלו ובבית הלבן, ובולוס הוא רק האחרון לקבל תפקיד שכזה. בנו של בולוס, מייקל, התחתן לפני שנתיים עם טיפאני טראמפ, בתו של הנשיא לשעבר, ובסביבתו של דונלד טראמפ יש מי סבורים שאפשר לנצל בעזרתו את העוינות ההולכת וגוברת של ערבים ומוסלמים בארה"ב כלפי ביידן, על רקע סירובו לעצור את הספקת הנשק לישראל ולאלץ אותה באופן חד-משמעי להפסיק את המלחמה בעזה.
תשומת לב גדולה מוקדשת בהקשר זה לקהילה הערבית-מוסלמית במישיגן, מדינה מתנדנדת המחלקת 15 אלקטורים בבחירות, מספר גדול למדי. בהתחשב בקרב הצמוד בה, אובדן הקול הערבי-מוסלמי שם עלול לעלות לביידן לא רק בניצחון במישיגן, אלא בניצחון בבחירות ככלל. בפברואר האחרון כבר קיימו המצביעים שם מפגן מחאה ואזהרה, כשבמסגרת הפריימריז הדמוקרטיים נמנעו אלפים מלהצביע לביידן והצביעו במקום זאת "לא מחויב".
"ברור שהעניין החשוב ביותר מבחינת הקהילה הערבית בארה"ב הוא המלחמה שמתנהלת כרגע במזרח התיכון", אומר בולוס בריאיון לסוכנות הידיעות AP, "והשאלה היא מי יכול להביא שלום ומי מביא מלחמה. והערבים יודעים את התשובה". כמה אנשים שפגשו את בולוס מזכירים לעומת זאת את הצהרותיו של טראמפ נגד ערבים ומוסלמים: אחד מצעדיו הראשונים של טראמפ כנשיא היה לאסור את כניסתם לארה"ב של אזרחי כמה מדינות בעלת רוב מוסלמי, ובמהלך כהונתו הוא הטיל בקול רם ספק בנאמנותן של חברות הקונגרס המוסלמיות אילהאן עומאר ורשידה טליב לארה"ב. בקמפיין הנוכחי שהוא מנהל במרוץ לבית הלבן טראמפ תקף כמה פעמים את ביידן על כך שהוא אינו תומך מספיק בישראל, ואיים לגרש מפגינים פרו-פלסטינים שאותם הוא מגדיר כ"תומכי חמאס".
8 צפייה בגלריה
מסעד בולוס (במרכז) עם יו"ר בית הנבחרים מייקל ג'ונסון וחברת הקונגרס הרפובליקנית ליסה מקליין
מסעד בולוס (במרכז) עם יו"ר בית הנבחרים מייקל ג'ונסון וחברת הקונגרס הרפובליקנית ליסה מקליין
מסעד בולוס (במרכז) עם יו"ר בית הנבחרים מייקל ג'ונסון וחברת הקונגרס ליסה מקליין, שניהם רפובליקנים. פעיל בחוגים שמרניים מאז האוניברסיטה
(צילום: AP)
אוסאמה סיבלני, המוציא לאור של Arab American News בעיר דירבורן, מעוז ערבי גדול במישיגן, מסביר: "אמרתי למסעד, 'העניין כאן הוא לא שאתה לבנוני ואני לבנוני. אתה לא יכול פשוט לקנות קולות. אתה צריך לתת משהו משמעותי לקהילה. וטראמפ עדיין לא עשה את זה".

אימפריה כלכלית וידידות עם שותף של חיזבאללה

בולוס, גבר רגיל-ממדים עם שיער שחור מאפיר, משקפיים מרובעים וחיוך חמים וידידותי, זוכה מרבים למחמאות על אופיו הנינוח ועל צניעותו – איכויות שאינן נקשרות תמיד באדם מסוגו, כזה העומד בראש קונגלומרט בשווי מיליארד דולר. בולוס מונה למנהל ולמנכ"ל של קונגלומרט SCOA Nigeria, העוסק בכלי רכב ממונעים, אחרי שהשלים את לימודיו באוניברסיטת יוסטון, שם קיבל תואר דוקטור בתורת המשפט. כבר כסטודנט נעשה מעורב באופן פעיל בחוגים פוליטיים רפובליקניים.
לבולוס יש רקע פוליטי גם בארץ מוצאו לבנון: בשנת 2009 התמודד בבחירות לפרלמנט שם, אך לא הצליח לזכות במושב. הוא מתאר עצמו כ"ידיד" של סולימאן פרנג'יה, פוליטיקאי נוצרי הנחשב לבעל ברית של חיזבאללה, וזוכה כעת לתמיכת ארגונו של חסן נסראללה במרוץ לנשיאות לבנון.
8 צפייה בגלריה
 מייקל בולוס טיפאני טראמפס
 מייקל בולוס טיפאני טראמפס
טיפאני טראמפ ובעלה בבית המשפט בניו יורק בחודש שעבר, בעת משפטו של אביה הנשיא לשעבר
(צילום: AP)
בארה"ב נמנה בולוס עם תומכיו של טראמפ כבר בקמפיין הראשון שלו, והוא נעשה מעורב יותר בפוליטיקה האמריקנית אחרי שנפגש איתו בבית הלבן בחג המולד של 2019. באותה העת כבר היה בנו מייקל בולוס בן זוגה של בת הנשיא טיפאני. לא ידוע על תרומות כספיות שהעביר מסעד בולוס לטראמפ בקמפיין הנוכחי, אבל בביקור שערך במישיגן החודש הוא השתתף במה שתואר כ"אירוע גיוס כספים פרטי" שבו השתתפו גם יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון, ו-50 מבני ובנות הקהילה הערבית בארה"ב.
גם בקמפיין הבחירות לנשיאות ב-2020 סייע בולוס לטראמפ, אבל התפקיד שלו התרחב מאוד מאז שבנו נשא את טיפאני לאישה ב-2022. בעיני אנשיו של טראמפ כעת יש לו משימה גדולה במיוחד, משום שאי-שביעות הרצון של הערבים מביידן מספקת לנשיא לשעבר הזדמנות פוליטית שלא הייתה לו קודם לכן. "כל קול שלא ילך לביידן הוא קול לטראמפ", אומר בשארה בחבח, יו"ר ארגון "ערבים אמריקנים למען טראמפ". לדבריו בולוס מקיים קשרי עבודה הדוקים עם הארגון, שפועל במישיגן ובאריזונה, שתי מדינות מתנדנדות שאנשים "המקורבים לטראמפ", כהגדרת בחבח, סימנו כחשובות במיוחד.

הבן שלך נשוי לבת שלו? זה לא מספיק

בפגישה שנערכה בחודש מאי במישיגן ושבה השתתפו מסעד ומייקל בולוס וכן ריצ'רד גרנל, שהיה שגריר ארה"ב בגרמניה בתקופת טראמפ ונחשב ליועץ בכיר שלו לענייני מדיניות חוץ, לקחו חלק כ-40 פעילים ערבים אמריקנים מרחבי ארה"ב. הכינוס ההוא עורר תגובות מעורבות: חלק מהמשתתפים טענו כי לא נאמרו בו דברים משמעותיים וכי הוא לא הפיג את חששותיהם בנוגע לטראמפ.
8 צפייה בגלריה
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
מפגינים נגד ישראל בדירבורן, מישיגן. הצבעת מחאה יכולה לעלות לביידן בנשיאות
(צילום: רויטרס \ REBECCA COOK)
"גרנל, שהיה הכוח המניע מאחורי הכינוס, לא אמר מה הם יעשו, אלא רק הזכיר לנו שוב ושוב שכשטראמפ היה נשיא לא הייתה שום מלחמה ושהוא השיק את יוזמת השלום הגדולה ביותר בתולדות המזרח התיכון, אבל רוב הערבים והמוסלמים לא רואים בהסכמי אברהם הסכמי שלום", אומר חאלד ספורי, פעיל פוליטי ערבי אמריקני שהשתתף בכינוס. לפי עדויות, גרנל ניסה בשעתו להתקשר לטראמפ כדי לבקש שיישא נאום בפני באי הכינוס דרך הטלפון, אבל הנשיא לא ענה.
כשבוע אחרי הכינוס ההוא חזר בולוס לעוד סבב אירועים במישיגן. הפעם הוא נפגש עם קרוב ל-50 חברים בקהילה הערבית, ומלבד הפגישות איתם קיים גם פגישות בארבע עיניים עם מי שסומנו כבכירים בעלי השפעה בקהילה. בולוס עצמו מעיד כי פגישות מהסוג הזה הוא פותח בדרך כלל בהרצאה של כ-20 דקות שבה הוא מציג את פועלם של ביידן וטראמפ, ולאחר מכן הוא משיב על שאלות.
8 צפייה בגלריה
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
דירבורן  Dearborn העיר הכי פרו פלסטינית בארה"ב
"בולוס לא אומר מה טראמפ יעשה". מפגינים במישיגן נגד ה"ג'נוסייד" בעזה
(צילום: רויטרס \ REBECCA COOK)
סיבלאני, המוציא לאור מדירבורן, מספר שנפגש עם בולוס במשך שעתיים, ושזה טען בפניו כי מצבם של הערבים היה טוב יותר תחת טראמפ וכי בעולם היו פחות מלחמות וסכסוכים בזמן כהונתו. לדבריו בולוס טען גם שטראמפ יכול לסייע לפתור את המשבר בעזה. אולם לפי סיבלאני, כשהוא ניסה להתווכח עם הטענה בולוס לא היה מסוגל לספק עובדות שיוכיחו את טענתו שטראמפ טוב יותר לערבים: "מסעד לא מסוגל לשכנע אנשים לעבור לצד של טראמפ כי הוא לא הציג שום דבר משמעותי לקהילה מלבד העובדה שהבן שלו נשוי לבת של טראמפ ושיש לו גישה אליו. זה בסדר, אבל מה שאנחנו צריכים זה מדיניות ומידע על מה שטראמפ יעשה".

דובר ביידן: "טראמפ תומך בהפצצה של עזה בלי חשבון"

באחד מראיונותיו הצהיר לאחרונה בולוס כי טראמפ "מכבד ומעריץ" את הקהילה הערבית בארה"ב והכחיש שהאיסור שהטיל בשעתו על כניסת אזרחיהן של כמה מדינות מוסלמיות לארה"ב היה "חרם על מוסלמים ". הוא טען שההליך היה בסך הכול הקשחה של תנאי הכניסה לאנשים מאזורים מסוימים בעולם. בולוס טוען כי המסרים המרכזיים שעולים בפגישותיו עם ערביי ארה"ב מועברים לטראמפ, וכראיה לכך הזכיר את הפוסט שפרסם הנשיא לשעבר ב-4 ביוני ושבו הבטיח להביא שלום למזרח התיכון אם ייבחר מחדש. לטענת בולוס, עיתוי הפוסט לא היה מקרי – הוא פורסם בתגובה לחששות שהעלו ערבים בארה"ב.
8 צפייה בגלריה
מועמדת הירוקים ג'יל סטיין. מתחרה בטראמפ על הקול הערבי
מועמדת הירוקים ג'יל סטיין. מתחרה בטראמפ על הקול הערבי
מועמדת הירוקים ג'יל סטיין. מתחרה בטראמפ על הקול הערבי
(צילום: AFP)
בקהילה הערבית בארה"ב יש מי שמרגישים שיש גם אפשרויות אחרות מלבד טראמפ וביידן. מנהיגת מפלגת הירוקים ג'יל סטיין למשל, מבקרת חריפה ביותר של ישראל ופעילה פרו-פלסטינית שהסוגיה הפלסטינית מקבלת כעת מקום מרכזי בקמפיין שלה, ביקרה השנה בדירבורן שבמישיגן כדי לפגוש בכירים בקהילה הערבית העצומה שם ואף דנה עם ראש העיר עבדאללה חמוד באפשרות שיהפוך לסגן שלה במרוץ לבית הלבן. עם זאת, משמעות הצעד סמלית בלבד: לא רק שאין שום סיכוי שסטיין תנצח בבחירות, חמוד גם לא יוכל מבחינה משפטית לכהן כסגן הנשיא, משום שהגיל המינימלי לתפקיד הזה הוא 35, והוא עצמו בן 34.
במחנה ביידן בינתיים תוקפים את חיזוריו של טראמפ אחרי הקול הערבי. עמר מוסא, דובר מטעם הקמפיין של הנשיא, טען כי טראמפ הוא "האיום הגדול ביותר על הקהילה המוסלמית והערבית" ואמר: "הוא ובעלי בריתו מאמינים שאנחנו לא שייכים למדינה הזו, וטראמפ מדבר בגלוי על מתן היתר לישראל להפציץ את עזה בלי חשבון. טראמפ ואנשי הקמפיין שלו הם גזענים ואיסלאמופובים. נקודה. הנשיא ביידן, מצד שני, פועל ללא לאות למען שלום צודק ובר-קיימא".
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
קמפיין ביידן: "טראמפ הוא האיום הגדול ביותר על הקהילה הערבית והמוסלמית". הנשיא בעמדה פגיעה
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
בולוס מצדו אומר כי עד לבחירות בנובמבר ימשיך לחלק את זמנו בין ניהול החברה שלו לבין פגישות עם אנשי הקהילה הערבית בארה"ב. הוא מדגיש כי הוא פועל רק "כאזרח מודאג וכרפובליקני", ואינו שוקל תפקיד בממשל הבא של טראמפ אם זה ייבחר לנשיא: "באמת שאין לי מחשבות בעניין הזה כרגע. לא הקדשתי לזה שום מחשבה, אבל אני בהחלט לא שואף לשום דבר".