שלושה שבועות אחרי שיחות האזהרה מצה"ל לצעירים חרדיים שלא הגיעו ללשכות הגיוס, וטרם ננקטו נגדם צעדים פליליים או הוצאו צווי מעצר.
כזכור, לפני כשלושה שבועות פורסם כי צעירים חרדים שקבלו צו ראשון במסגרת אלפי הצווים שנשלחו במטרה להרחיב את מעגלי המתגייסים גם מהחברה החרדית, ולא התייצבו בלשכה גם אחרי צו שני והתראה שלישית - קבלו שיחה אישית ממדור חרדים בצה"ל. בשיחה נאמר להם כי אם לא יגיעו לאחת מלשכות הגיוס בתוך 48 שעות הם עלולים לקבל צו מעצר. למרות הזמן שחלף, לא ננקטו שום צעדים נגד הצעירים שעליהם דיווחנו כי קיבלו את אותן השיחות.
2 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים מול הבקו"ם בתל השומר
הפגנת חרדים מול הבקו"ם בתל השומר
הפגנת חרדים מול הבקו"ם בתל השומר
(צילום: שילה פריד)
2 צפייה בגלריה
חרדים מוחים נגד צו גיוס לצה"ל במחו"ה אלון
חרדים מוחים נגד צו גיוס לצה"ל במחו"ה אלון
חרדים מוחים נגד צו גיוס לצה"ל במחו"ה אלון
(צילום: אביהו שפירא)
ראש חטיבת התכנון ומנהל כוח האדם של צה"ל, תא"ל שי טייב, אמר בוועדת החוץ והביטחון בשבועות האחרונים כי מספרי ההתייצבות הנמוכים היו אחרי הצווים הראשוניים בלבד. לדבריו, "מי שלא הגיע לצו ראשון קיבלו כבר צו שני, אנחנו עושים גם שיחות. מבהירים להם שהם יכולים להתייצב בתאריך שיותר נוח להם, בלי הפגנות. אם מישהו מהם לא יתייצב, התהליך יימשך. אנחנו בונים על זה שהמספרים יעלו". על פי חוק, מי שלא מתייצב לצו שני מקבל התראה שלישית, ואחריה הוא חשוף לעיצומים כלכליים, למעצרים ולעיכוב יציאה מהארץ.
בינתיים בסיעות החרדיות נמצאים בשיח מול ראש הממשלה נתניהו וקיבלו ממנו את הרושם שיסייע להגיע לחוק גיוס שיענה על צרכי החרדים ובמסגרתו יחודש הסדר "תורתו אומנותו" שיפטור את לומדי הישיבות החרדיות משירות צבאי ויחזיר להם את תקציבי הישיבות וכן הטבות כמו סבסוד מעונות ועוד.
בראיון שנתן שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה לעיתון "מקור ראשון" חזר השר על האיום שהציב בפני נתניהו, לפיו "חוק הגיוס יעבור לפני אישור התקציב בממשלה, אם זה לא יקרה, אנחנו לא נהיה בממשלה". לדברי גולדקנופף, באותו ראיון כשנשאל אם שוחח עם גדעון סער על החוק עם כניסתו לממשלה, הוא השיב: "זאת הייתה שיחה אישית. לא כדאי לדבר על זה. אבל אני בטוח שהוא יבין יותר מגלנט את המצב של חוק הגיוס, הוא ימני, יותר מגלנט. גלנט הוא איש ימין? אני יותר ימני ממנו".
גולדקנופף בנאום תקיף על חוק הגיוס
(צילום: איתי גדסי, קול חי)

בראיון לשמעון ליברטי , עורך ביטאון ש"ס, עיתון "הדרך", אמר השבוע יו"ר ש"ס אריה דרעי דברים דומים. לדבריו, "בשבועות הקרובים נוכל להסדיר שבני הישיבות יוכלו לשבת ללמוד ללא הפרעה, ללא בעיות של צווים. אם מסתכלים מבחינה תקציבית, כל יום של קרב, עולה לנו יותר מכל התקציב השנתי של כל עולם התורה ואנחנו מאמינים שכל יום לימוד מונע עוד ימי קרב".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מיועדים לשירות ביטחון אשר זומנו לגיוס ולא התייצבו, מבצעים עבירה של היעדר מן השירות שלא ברשות, יוכרזו כמשתמטים והם חשופים להליכי אכיפה בהתאם לדין".