היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה העבירה שוב ביקורת מרומזת על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, וקראה היום (שלישי) בכנס סיכום השנה של אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל כי על המשטרה להיות עצמאית, לשרת את הציבור ולא את הפוליטיקאים.
"תנאי מוקדם והכרחי - בלעדיו אין - לפעילותה התקינה של מערכת המשפט הציבורית הוא עצמאות. פעילות מקצועית, עניינית, נטולת פניות וזיהוי פוליטי", אמרה בנאומה, "הדברים נכונים לרוב המערכות המקצועיות בשירות הציבורי. הם נכונים ביתר שאת ביחס למשטרת ישראל. זאת, בין היתר, משום הסמכויות המשמעותיות שיש למשטרה הנוגעות לזכויות אדם".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
היועמ"שית בהרב-מיארה והשר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
בהרב-מיארה הדגישה כי "כלל יסוד הוא שמשטרת ישראל חייבת לשרת את הציבור כולו ואת האינטרס הציבורי במובנו הרחב. טלו ממשטרת ישראל את הממלכתיות שלה ואת אי-התלות הפוליטית, ושברתם כלל יסוד זה". היא קראה לשוטרים: "המשיכו לפעול ללא מורא וללא משוא פנים, על-פי מיטב שיקול דעתכם המקצועי, העובדות והדין. זו אחריותכם".
היא ציינה כי על המשטרה לא להיות חשופה ל"כל השפעה בלתי ראויה", לא מצידם של גורמים מדיניים ברשות המבצעת, ולא מצדו של כל בעל עניין חיצוני אחר. "בתקופה האחרונה הבהיר בית המשפט העליון, אגב טענות להתערבות הדרג המדיני בפעילות קונקרטית של משטרת ישראל, כי הדבר אינו תקין ואין לאפשר לעשות כן".
3 צפייה בגלריה
בית הדין בהאג
בית הדין בהאג
בית הדין בהאג. "האשמת מדינת ישראל בהפרת האמנה נגד רצח עם היא אבסורד"
(צילום: AP Photo/Peter Dejong)
בהתייחסה למלחמה בעזה אמרה היועצת שהסכסוך בין ישראל לחמאס הוא סכסוך א-סימטרי. "מדינת ישראל היא מדינה המחויבת לשלטון החוק, ואילו החמאס הוא ארגון טרור רצחני", ציינה, "האשמת מדינת ישראל בהפרת האמנה נגד רצח עם היא אבסורד. החמאס הוא שפועל להשמדת מדינת ישראל. מלחמתה של מדינת ישראל היא נגד החמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה ולא נגד תושביה".
עם זאת היא ציינה, בצל הדיונים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, כי "יש להוקיע כל התבטאות או קריאה לפגיעה בחפים מפשע. התבטאויות כאלה אינן משקפות את הערכים של מדינת ישראל, את המדיניות שלה, ואת מחויבותה לשלטון החוק כמדינה יהודית ודמוקרטית. בעניין זה, רשויות אכיפת החוק פועלות וימשיכו לפעול על מנת להביא לחקירה ולמיצוי הדין, במקרים המתאימים. אנו נותנים לכך עדיפות".
"המאבק בטרור מורכב ורב ממדי. הייעוץ המשפטי לממשלה מעמיד לרשות כוחות הביטחון את התשתית החוקית הדרושה למילוי משימתם. אנו עושים ונעשה כל יכולתנו לתת כלים במסגרת הדין לפעילות מבצעית שמובילה הממשלה. בנוסף, אנו בייעוץ המשפטי פועלים להתמודדות עם הזירה המשפטית בטריבונאלים בינלאומיים. לרוב אנו נזקקים להתמודד עם המערכה המשפטית בשלב מאוחר ללחימה, ומכאן מערכה זו זכתה לכינוי: המערכה שאחרי המערכה".
"במלחמה הזו אנו נאלצים, באופן חריג, להתמודד עם המערכה בזמן המערכה. מערכה משפטית המעלה טענה שערורייתית שמדובר ברצח עם ומנסה להביא להפסקת הלחימה של צה"ל בעזה מטעם זה, כפי שטענו בבית הדין בהאג, ללא הצדקה משפטית לכך. במסגרת זו אנו מציגים לטריבונאלים הבינלאומיים את פעילותו הנחושה של צה"ל, המבוססת על פי כללי המשפט הבינלאומי. שמירה על כללי המשפט הפנימי, טוהר הנשק וקיום כללי המשפט הבינלאומי הם ביטוי לעוצמתה של מדינתנו".
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"אין קל ופשוט יותר מלוותר על שיקול הדעת המקצועי". פרקליט המדינה איסמן
(צילום: אביגיל עוזי)
גם פרקליט המדינה עמית איסמן דיבר בכנס על חשיבות עצמאות המשטרה. לדבריו, "מקור חוזקתה של משטרת ישראל, כגוף המוביל את אכיפת החוק, נעוץ גם בשיקול דעתם המקצועי והעצמאי של מפקדיה ופקודיהם. עצמאות המשטרה, יכולתם של מפקדיה להפעיל שיקול דעת מקצועי המונחה על-ידי נסיבות האירועים שלפניהם ונסיבות אלו בלבד, הם המאפשרים להם לבצע את תפקידם באופן מיטבי.
"אין קל ופשוט יותר מלוותר על שיקול הדעת המקצועי או להתאים אותו לרצונם של אחרים. דווקא מטעם זה, מצופה מכל אחת ואחד מכם להיות נאמנים לדרככם ולהפעיל שיקול דעת מקצועי, נקי וחף מכל שיקול זר אחר".
איסמן אמר עוד: "אל לנו לתת לאירועי השעה להכתיב באופן בלעדי את הנושאים שבהם אנחנו מטפלים. לצד הצורך לתת מענה מיידי לאירועי השעה, ודווקא בעת שהדחוף נראה ככזה הדוחק את כל השאר, עלינו להמשיך ולטפל גם בתופעות הפשיעה האחרות - הפשיעה בחברה הערבית, ולא פחות חשוב מכך - המאבק בשחיתות השלטונית.
"מדינת ישראל אינה מדינה מושחתת ככזו. לצד זאת ומטבע הדברים, השחיתות השלטונית לא נעלמה מן הארץ. שחיתות של נבחרי ציבור ועובדי ציבור קיימת והיא חייבת מענה נחוש וברור של מערכת אכיפת החוק כולה. יש חשיבות רבה לחשיפת העבירות על-ידי משטרת ישראל. באין חשיפה - אין תיקים. באין הכוונה מודיעינית, באין קשב מודיעיני לתופעות ולמקרים של שחיתות שלטונית, לא ניתן לגלות ולפעול נגד שחיתות שלטונית".