(צילום: ערוץ כנסת )

אחרי שבת נוספת של הפגנות בהשתתפות כ-300 אלף בני אדם ברחבי הארץ, ועדת החוקה של הכנסת התכנסה הבוקר (ראשון) לדיון נוסף בבליץ החקיקה של המהפכה המשפטית. בוועדה קיימו דיון בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של ההצעות לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. בפתח הדיון אמר ח"כ רוטמן כי לא הסכים עם נאום נשיא המדינה מיום חמישי האחרון, וציין כי ייפגש איתו היום במסגרת הניסיונות להגיע לפשרה.
במקביל, התכנסה ועדה לדיון בחוק דרעי 2 וחוק הנבצרות - ושם נקבע כי דיון בהכנה לקריאה ראשונה של חוק הנבצרות יתקיים מחר, והחוק יובא להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה מחר, מיד אחרי אישורו בוועדה - או מחרתיים.
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
רוטמן. הוועדה ממשיכה לקדם את החוקים אחרי קריאת הנשיא
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
המפגינים אמש. מסתמן שהחוקים לא יעברו עד תום מושב החורף של הכנסת
(צילום: רויטרס)
לפי ההצעה שעל שולחן ועדת החוקה, הרכב הוועדה למינוי שופטים ישונה כך שבראש הוועדה יעמוד כמו היום שר המשפטים - אך בנוסף יהיו שני שרים שתבחר הממשלה, יו"ר ועדת חוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. כך לקואליציה יהיה רוב מובנה של 5 מתוך 9 חברי הוועדה. הרכב הוועדה כיום כולל שני שרים, שני חברי כנסת, שלושה שופטים ושני נציגי לשכת עורכי הדין.
בהצעה שבה דנים חברי הוועדה מוצע גם כי ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע בוועדה, ותהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות. הוועדה גם תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה. בנוסף, לפי ההצעה שתוכן לקריאה שנייה ושלישית, בית המשפט העליון לא יוכל לעסוק בתוקפו של חוק יסוד ולא יהיה תוקף להחלטה שלו בנוגע לחוקי יסוד.

רוטמן: "לא הסכמתי עם הנשיא"

בפתח הדיון אמר ח"כ שמחה רוטמן כי "כל מה שעומד פה על השולחן אלו הצעות חוק שעוסקות בדברים היחסית טריוויאליים. שבית המשפט לא יוכל לפסול חוקי יסוד, עמדתה הרשמית של הכנסת זה שנים; שהשופטים ייבחרו על ידי נבחרי הציבור ותיפסק מציאות של חבר מביא חבר עם וטו לשופטים. מי שדיבר נגד המציאות הזו באופוזיציה".
הרצוג: "מתווה שגוי ודורסני שמערער את יסודותינו"
(צילום: לע"מ)

אף שבאופוזיציה כבר הציעו כמה נוסחים לפשרה, רוטמן אמר כי "העובדה שעד עכשיו, לכל אורך התקופה, לא הוצג פתרון או מתווה אופרטיבי מצד חברי אופוזיציה, מאוד מתסכלת". על נאום הנשיא אמר רוטמן: "מאוד לא הסכמתי עם הדברים שלו, אבל אני עדיין קשוב למה שיגיד. אנחנו לא סוגרים את הדלת, לא משנה כמה מדברים נגדנו וכמה הפערים גדולים. אנחנו מאמינים שבמו"מ אפשר להגיע לפתרון, אם אנשים יחליטו שהם רוצים את טובת המדינה ולא לשרוף את המדינה. מקווה שכך יהיה".
ח"כ גלעד קריב מהעבודה השיב ליו"ר הוועדה רוטמן: "אתה עסוק בהצגת מצג שווא, אחיזת עיניים שהולכת ומתגברת – כאילו אתם הצד שמעוניין בהידברות. בילינו כאן חודשיים סוערים. נציגי אופוזיציה דיברו על הבעיות במתווים שאתם מציגים, הציעו עקרונות אחרים וביקשו לוותר על חלק מהמהלכים. הנוסח שבפנינו מעיד כמה אתה ושולחיך ושותפיך לא קשובים. הציבור הישראלי יודע שמה שמתנהל כאן הוא מהלך דורסני שאתה מוביל. אתם מעוניינים תוך שבועיים וחצי לחולל מפנה חוקתי דרמטי. אפילו במעט, להודיע שאתם ממשיכים בדיונים אבל לא תהיה הצבעה אתם לא מעוניינים. הציבור חכם יותר ממך ומלוין. רואים לכם".
4 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
עבאס. מחה שלא כל התוכנית הונחה על שולחן הוועדה
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ אורנה ברביבאי קראה לרוטמן לצאת להפגנות ולהבין את הציבור, וח"כ להב הרצנו הזהיר מפני פגיעה בנשים ולהט"ב. יו"ר רע"מ מנסור עבאס הבהיר לרוטמן שאי אפשר להגיש הצעה אופוזיציונית כל עוד חלק מהצעות החוק של המהפכה המשפטית עדיין לא הוגשו. "תניח על השולחן את כל ההצעות כדי שנוכל להתייחס אליהן", אמר עבאס.
רוטמן התייחס גם למתווה פרידמן-אלבשן שהוצג בשבוע שעבר ואמר: "שר המשפטים ואני ישבנו איתם. מי לא בא? יאיר לפיד. אפשר לסגור את העניין הזה בשעתיים עבודה. התאהבתם בפוזיציה של לשרוף את המדינה שלא מכירה בשלטון".
רוטמן אמר לחברי הוועדה לקראת הדיון כי הוא יתמקד בשתי שאלות עיקריות: אילו תנאים נדרשים כדי שחוק יסוד יוכר כבלתי שפיט; והאם יש צורך בהרכבי ועדה או כללי הכרעה שונים בין הליך הבחירה לבית המשפט העליון לבין הליך הבחירה ליתר הערכאות השיפוטיות.
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק

הדיון התקיים שלושה שבועות לסיום מושב החורף, ונראה שמפאת המחאות והתנגדותם של חברי הכנסת מהאופוזיציה, הקואליציה לא תספיק להשלים את חקיקת המהפכה המשפטית לפני פגרת הפסח. בקואליציה עדיין לא החליטו אם מחר תתקיים הצבעה בקריאה ראשונה במליאה על הצעת חוק פסקת ההתגברות והגבלת ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים, הצעות שאושרו לקריאה ראשונה בוועדת החוקה.
ברקע הדיון היום ניצב גם נאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמר ביום חמישי האחרון כי מכלול החקיקה שנידון בוועדה של רוטמן "צריך לעבור מהעולם ומהר". הרצוג הוסיף כי "הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר מכן שהוא תומך בקריאת הנשיא להידברות. גורם מדיני בכיר שדיבר בביקורו של נתניהו ברומא אמר ביום שישי האחרון כי "נשיא המדינה הביע את דעתו כבר בהתחלה. יש ציבור ענק במדינת ישראל שחושב שהמסגרת הקיימת לא יכולה להימשך. זכותו של הנשיא לדעתו".

דיונים גם בחוק דרעי 2 והנבצרות

בוועדה המיוחדת של הקואליציה, כאמור, המשיכו היום בדיוני ההכנה לקריאה ראשונה של חוק דרעי 2, שקובע כי בית המשפט העליון לא יוכל לקיים ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם – במטרה לסלול את דרכו של ח"כ אריה דרעי חזרה לממשלה. חוק נוסף שעולה לדיונים הוא חוק הנבצרות, שימנע מבית המשפט העליון לעסוק בשאלת נבצרות ראש ממשלה. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה התנגדה לנוסחים של שתי הצעות החוק.
יו"ר הקואליציה אופיר כץ, שעומד בראש הוועדה שדנה בהצעות החוק, אמר לקראת הגשת התשובות לבג"ץ בעניין חוק הנבצרות כי "אנחנו לא ניתן לכם לעשות הפיכה שלטונית באמצעות כל מיני פלפולים משפטיים, המצאות סטארט אפ משפטי רק למדינת ישראל. אין דבר כזה בשום מדינה שיועצת משפטית מוציאה ראש ממשלה לנבצרות שלא מטעמי בריאות. אני לא זוכר שהיה פתק בבחירות מפלגה בראשות גלי בהרב-מיארה, כרגע יש נבחרי ציבור. היא חושבת שהיא השריף של המדינה, היא חושבת שהיא קובעת פה הכל ואנחנו לא ניתן לה".
לדבריו, "מאז שהממשלה הזו קמה כל החלטה שלה היא נגדנו, זו לא יועצת משפטית זו יועצת פוליטית של האופוזיציה ואנחנו לא ניתן לעשות פה הפיכה שלטונית. אנחנו נכבד את הפתקים של אזרחי מדינת ישראל".
היועצת המשפטית לכנסת העירה בדיון כי נדרשת ביקורת שיפוטית על ההליך - וקראה ליו"ר הוועדה להסיר את הסעיף שאוסר על כך. בסעיף המוצע נכתב כי "בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה; החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף".
"נכון היה לקבוע את כלל פרטי הנבצרות ובדומה ליתר סעיפי החקיקה שמבהירים את עניין הנבצרות, אין צורך בהקשחה נוספת ובהוצאה של ביקורת שיפוטית באופן גורף. יש פה גם כל מיני דברים שבוודאי נכון שתהיה ביקורת שיפוטית כמו התהליך עצמו, עניינים פרוצדוראליים שחשוב שתהיה ביחס אליהם ביקורת שיפוטית גם אם סבורים שבסופו של דבר יש פה עניין שהוא מעט יותר פוליטי של כנסת-ממשלה ואני לא חושבת שיש מקום לסעיף הזה", אמרה יועמ"שית הכנסת.
היא הוסיפה: "אנחנו רוצים לעשות את תיקוני חוק היסוד שלנו ככל האפשר כלליים ולא באופן פרטני ולכן, אם מתקיים כרגע בוועדת החוקה דיון כללי על ביקורת שיפוטית על חוק יסוד, אני לא חושבת שצריך לעשות סעיף מקביל, שונה, פרטני בנושא הזה. זה נראה לי סעיף לא ראוי ולא נכון".