מאז הטבח ב-7 באוקטובר, מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר נמצא במנוסה. ככל שהתקדם צה"ל בתמרון הקרקעי, האופוריה שבה היה מצוי אחרי הרצח ההמוני - שהוא היה מתכננו הראשי - התחלפה, אומרים בישראל, בפאניקה של ממש.
בימים האחרונים טוענים במערכת הביטחון כי סינוואר עובר "ממקום למקום" בקצב מסחרר, וחותר לסיום המלחמה כדי להינצל. המצוד אחריו מתנהל בעיקר מתחת לקרקע, ובצה"ל מאמינים שהלחימה הזו עשויה להביא באופן ישיר לשחרור חטופים - גם אם לא כולם בבת אחת - ובעיקר מייצרת לחץ על סינוואר למהר ולהשיג הפסקת אש, או לפחות הפוגת לחימה. מנגד, יש במערכת הביטחון גם מי שטוען שהפסקת הלחימה, נסיגת צה"ל ושחרור המוני של אסירים ביטחוניים - לצד סוגיית הר הבית - חשובים לסינוואר לא פחות מחייו.
התיעוד של סינוואר במנהרה בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל )

5 צפייה בגלריה
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
סינוואר במנהרה. דועכים הסימנים לתפקודו כמנהיג ומכוון הלחימה
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
בורח עם ילדיו, ב-10 באוקטובר. הסרטון של סינוואר
(צילום: דובר צה"ל )
בינתיים, במשא ומתן על עסקת חטופים נוספת אומרים נציגי חמאס כי אינם מצליחים ליצור קשר עם סינוואר ואנשיו - וייתכן שבימים האלה הוא מתקשה לנהל תקשורת חשאית בגלל ההכרח להחליף מקומות מסתור בתדירות גבוהה. מאחר שהוא מחזיק ברוב החטופים, ההערכות הן שגם אם איסמעיל הנייה יקבל החלטה - סינוואר הוא שיקבע בסופו של דבר מה יעלה בגורל העסקה.
בכל מקרה, כפי שהודו גם בצה"ל, בשלב זה של המלחמה ציפו במערכת הביטחון שיחוסל לפחות בכיר משמעותי אחד בחמאס ברצועת עזה - סינוואר עצמו, אחיו מוחמד, מרואן עיסא ומוחמד דף. על אף שהושגו חומרים מודיעיניים משמעותיים שחלקם נחשפו, כולל התמונה של דף והסרטון של סינוואר שנחשף אמש, הארבעה עדיין במנוסה. לפי דיווחים שונים, גם כשהעלו הצעה להגלות אותם מרצועת עזה במסגרת עסקה - ובכך להבטיח שישרדו את המלחמה - סינוואר סירב.
בכל אופן, פרשננו רון בן ישי ציין השבוע כי סינוואר ובכירי הנהגת חמאס בעזה לא רק נמצאים במנוסה מבוהלת מתחת לקרקע - אלא שהממצאים שבידי צה"ל מעידים שחלק מהחטופים איתם, וכי המחבלים מכריחים אותם לנוע ממתחם תת-קרקעי אחד למשנהו עם ההנהגה. במנהרות שאליהן מגיע צה"ל נמצאים לא אחת חומרים מפלילים, כולל זה שפורסם אמש ואותר במנהרה אסטרטגית של חמאס בחאן יונס.
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ככל הנראה מסתתר במקומות שהוכנו מראש למצוד של חודשים. סינוואר
(צילום: AP)
למעשה, צה"ל הגיע לפחות לארבע מנהרות שבהן שהה סינוואר בחאן יונס ונאלץ להימלט מהן. בנוסף, ציין בן ישי, מיום ליום דועכים הסימנים שסינוואר מתפקד כמנהיג ומכוון הלחימה. למעשה, הקלף היחיד שנותר בידיו הוא החטופים החיים שבהם הוא מחזיק, ומשמשים לו לא רק כמגינים חיים - אלא גם ככלי אכזרי במשא ומתן על שמירת כוחו של חמאס ברצועה. אבל, אם תיכבש גם רפיח על-ידי צה"ל, ויוקמו מנגנונים אזרחיים שישלטו ברצועה במקום חמאס, הדבר עשוי להבהיר לסינוואר שאין לו לאן להימלט עם החטופים - ואפסו סיכוייו לשמש כגורם פוליטי וצבאי ברצועה.
בצה"ל מעריכים כי ברצועת עזה ישנם יותר מ-1,500 פירי מנהרות, שמשתרכות לאורך מאות קילומטרים. סינוואר, ככל הנראה, מסתתר במקומות שהוכנו מראש למצוד של חודשים, לצד הבכירים הנוספים שלא חוסלו. אם הוא כבר נמלט מחאן יונס, ייתכן שהוא שוהה ברפיח - משם הוא עלול להימלט גם החוצה לסיני, דרך אחת המנהרות בציר פילדלפי. דרך סיני, חוששים בישראל, יוכל סינוואר להימלט למדינה מוסלמית שתעניק לו מקלט.
ולצד המנהרות, צה"ל הצליח לעצור בתמרון הקרקעי כמה מקרוביו של סינוואר, כולל במעגל הראשון של בכירי חמאס. "בין העצורים גם אביו של מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה, ובנו של חוסני חמאדן, אחד מראשי המערכים של חמאס", אמר אמש תת-אלוף דניאל הגרי. "הם מספקים לנו מודיעין רב בחקירות שב"כ". לדברי הגרי, הממצאים שהציג צה"ל במנהרות מעידים כי סינוואר ובכירי חמאס שוהים במנהרות "בתנאים טובים, עם מזון, וגם כסף מזומן רב".
5 צפייה בגלריה
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
כסף מזומן שנמצא במנהרות שבהן שהו סינוואר ובכירים בחמאס. "חיו בתנאים טובים"
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
(צילום: דובר צה"ל )
בישראל הייתה התלבטות אם לפרסם את הסרטון, שבו נראה סינוואר ב-10 באוקטובר יחד עם אחיו איבריהם, ילדיו ואחת מנשותיו. ההחלטה לחשוף את התיעוד התקבלה בסופו של דבר מתוך הערכה שהדבר יגביר את הלחץ על חמאס.
לשאלת ynet לגבי הדיווחים על היותו של סינוואר מנותק קשר, הגרי השיב: "לא נכון לחשוף את המודיעין העומד לרשותנו. תפקידנו להגיע אליו חי או מת. זו המשימה שלנו, לא ניתן את המידע מה אנחנו יודעים, מתי ואיך". הוא גם סירב להרחיב מתי התקבל אות חיים אחרון ממנהיג חמאס בעזה.
אחרי פרסום דבר מציאת התיעוד, טענו גורמים בכירים בישראל כי הוא לא היחיד - וישנם תיעודים נוספים שנתפסו של מנהיג ארגון הטרור בעזה, גם עדכניים יותר. בכולם הוא נראה בתוך מנהרות, אך באחד מהם הוא ללא משפחתו. למרות זאת, הודה הגרי, "סרטון כזה או אחר הוא לא מה שחשוב - אלא ההגעה לבכירי חמאס".
פורסם לראשונה: 22:56, 13.02.24