ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להיעדר מכל אירועי יום העצמאות, אף שכן פקד את אירועי יום הזיכרון השונים ונאם במהלכם. נתניהו שלח סרטונים לטקסי העצמאות שמהם נעדר, אך עדיין מדובר בהחלטה חסרת תקדים בכל 76 שנותיה של מדינת ישראל. במקום האירועים המסורתיים, נתניהו ביקר היום פצועי צה"ל בבית החולים שיבא בתל השומר.
נתניהו, בסרטון בטקס המשואות: אני מבטיח - נמשיך עד הסוף, עד הניצחון
(צילום: אולפני הרצליה )

ההיגיון לכאורה מאחורי ההחלטה של נתניהו הוא שלא נכון להשתתף באירועים חגיגיים כל עוד החטופים מוחזקים בעזה, חיילי צה"ל נלחמים – ורבבות תושבים בצפון ובדרום מפונים מבתיהם. אבל ההיעדרות מעלה גם תהיות אם מדובר בניסיון להתחמק, אולי בשל חשש ממחאות וקריאות ביניים – כפי שהיה במהלך אחד מנאומיו ביום הזיכרון. ההיעדרות מטקסי העצמאות מתלווה לעובדה שנתניהו לא קיים מסיבת עיתונאים מאז 31 במרץ.
איש התקשורת רני רהב סבור שראש הממשלה עשה טעות גדולה בכך שנעדר מהטקסים ושלח רק סרטונים. "קיבלת עצת אחיתופל רעה ביותר! לבקר פצועים זו מצווה גדולה, אין שאלה בכלל, אבל לא להשתתף בטקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא? לא להשתתף בחידון התנ"ך העולמי בירושלים? לא להשתתף בטקס פרס ישראל הסמלים של יום העצמאות שלנו 76? זוהי חרפה גדולה. אדוני, נתת היום תעודת מופת לחמאס ולנבל סינוואר".
גורם בכיר שמקורב לנתניהו טען מנגד שההחלטה הייתה נכונה: "הוא מעדיף להתרכז במלחמה ובאתגרים שלה ולבקר פצועים במתקני החלמה ושיקום, ופחות חידונים וטקסים. אם היה הולך לחידון התנ"ך היו מבקרים אותו. כשהוא לא הולך גם מבקרים אותו. לכן צריך לעשות את מה שחשוב ונכון בעת הזו".
הסרטון ששודר בטקס מצטייני הנשיא
(צילום: מזמור)

2 צפייה בגלריה
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא. נתניהו נעדר, אבל שלח סרטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו הסתפק כאמור בסרטונים, ולטקס המשואות אמש שלח סרט ארוך במיוחד – שנמשך 4 דקות, למרות שהשרה מירי רגב, שהייתה אחראית על הטקס, הבטיחה שסרטון הברכה של ראש הממשלה יימשך 2 דקות בלבד. גם האופן שבו נערך הטקס עצמו – ללא קהל והקלטה מראש – עורר ביקורת בטענה שהדבר נעשה מחשש לקריאות ביניים מהקהל.
"זה אינו יום עצמאות רגיל. המלחמה עדיין בעיצומה", אמר נתניהו בסרטון ששודר כחלק מטקס המשואות. "היא נכפתה עלינו ביום שחור של טבח נורא רבים מאחינו ואחיותינו עדיין מוחזקים במרתפי החמאס. משפחותיהם עוברות סבל נורא. נחזיר את כולם הביתה – החיים והחללים כאחד. תושבים בדרום ובצפון עדיין מפונים מבתיהם בשל המלחמה. נשיב אותם בביטחה ליישוביהם".
הוא הוסיף, בין היתר: "מיטב לוחמינו נפלו בקרבות גבורה. משפחות הנופלים מתייסרות בכאב האובדן שאין להשיבו. פצועינו מתמודדים עם פצעי קרב באצילות נפש שאין כדוגמתה. אני מחבק באהבה את כולם. אני מאחל החלמה מלאה לפצועינו. כשאני פוגש רבים מהם וגם רבים ממשפחות הנופלים, הם אומרים לי: 'גיבורינו לא נפלו לשווא', 'גיבורינו לא נפצעו לשווא'. 'תמשיכו עד הסוף, תמשיכו עד לחיסול מפלצות החמאס'. ואני מבטיח לכם – כך נעשה".
הסרטון של נתניהו לחידון התנ"ך העולמי
(צילום: מזמור)

גם לטקס הענקת אות ההצטיינות ל-120 חיילים וחיילות הבוקר בבית הנשיא הסתפק נתניהו בשליחת סרטון, ובו הוא נראה משוחח עם שני חיילים מצטיינים על גג של מלון ירושלמי. בהמשך, בחידון התנ"ך העולמי לנוער, שודרה ברכה מצולמת שבה אמר נתניהו כי כבר לפני אלפי שנים ידע עם ישראל מלחמות. "אברהם אבינו, משה רבנו, יהושע בן נון, השופטים, דוד המלך, בנו שלמה המלך – כולם נאבקו באויבים מרים. כבר אז לא נכנענו להם, כבר אז לא הרכנו ראש. הנביא מיכה אומר: 'כי נפלתי – קמתי'. שילמנו מחיר, אבל השבנו מלחמה שערה".
נתניהו ביקר כאמור במהלך היום במחלקת השיקום בבית החולים שיבא בתל השומר, שם נפגש עם חיילים פצועים. מטעם נתניהו נמסר כי הוא שוחח עם לוחמים שנפצעו בגזרות השונות: רצועת עזה, החזית הצפונית ויהודה ושומרון. "ראש הממשלה נתניהו שיבח את הטיפול המסור של צוותי בית החולים ואיחל לפצועים רפואה שלמה", נמסר.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר פצועים בבית החולים שיבא
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר פצועים בבית החולים שיבא
נתניהו מבקר לוחם פצוע בשיבא, היום
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
לפי לשכתו, כמה מהלוחמים פנו לנתניהו ואמרו לו: "תמשיכו עד הסוף – עד לניצחון והכרעת החמאס". בלשכה הוסיפו כי "ראש הממשלה הבטיח להם שכך יהיה". נתניהו עצמו אמר: "זוהי זכות לבקר את לוחמינו הגיבורים ביום העצמאות, ולשמוע מתעצומות הנפש של הפצועים הנותנים לכל עם ישראל השראה כבירה להמשיך להילחם עד הניצחון".
מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לכתבה: "ביום עצמאות זה ראש הממשלה בחר להיות עם פצועי צה"ל. לטקסים בהם הוא נוהג מדי שנה לשאת דברים, הוא שלח מסר מצולם".