לפסגה הקריטית שתתקיים מחר (יום ראשון) בקהיר יגיעו ראש ה-CIA ביל ברנס, שליחו המיוחד של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל תאני, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ומשלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע. המטרה: לסכם על הסכם הפסקת אש, שחרור בין 15 ל-33 חטופים בקטגוריה ההומניטרית - שהם נשים, ילדים, חיילות, אנשים מבוגרים מעל גיל 50 וחולים - ושחרור של כ-900 אסירים בתמורה.
במקביל, כמדי שבוע, התקיימה גם הערב העצרת בכיכר החטופים בקריאה לעסקה. שורדת השבי אביבה סיגל, שהשתתפה בפגישה אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נאמה: "הבטחת שתחזיר לי את קית'. אני כבר לא מאמינה לך". ynet העביר את העצרת מכיכר החטופים בשידור ישיר.
אביבה סיגל בעצרת בכיכר החטופים: "נתניהו, הבטחת שתחזיר לי את קית'"
(צילום: satview)

7 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
עצרת החטופים ביום ה-323 למלחמה
עצרת החטופים ביום ה-323 למלחמה
העצרת בכיכר החטופים, הערב
(צילום: טל שחר)
בכירים בישראל אומרים כי במנדט הנוכחי שקבע נתניהו לא תהיה עסקה, ובכלל, שוררת פסימיות בצד הישראלי. גורמים שמעורים בפרטים צופים עוד ויכוחים ביחס למספר החטופים שחמאס מוכן לשחרר. ארגון הטרור הבהיר שיש ברשותו פחות מ-20 חטופים חיים שעונים על הצעת הגישור האמריקנית. מנגד, ישראל דורשת למקסם את מספר החטופים החיים שישוחררו, ותעמוד על שחרור חמש החיילות שבידי החמאס, וכן הישאם אסייד ואברה מנגיסטו.
לא ברור עדיין האם חמאס ישתתף בפסגה הזאת, וגם אם כן, לא ברור מה תהיה עמדתו לגבי ציר פילדלפי ומעבר רפיח. לפי הגורמים, "כל התשתית לעסקה מוכנה. אם חמאס באים לעשות הצגה, זה יתפוצץ ולא יהיה כלום. אם יידרש עוד סשן של דילוגים - יהיה כזה, אבל אנחנו לא שם. אנחנו לא רוצים להשלות את המשפחות. התפקיד של הצוות זה להפוך כל אבן ולהיכנס דרך כל חריץ".
נתניהו צפוי לקיים הלילה התייעצות עם חברי צוות המו"מ לפני צאתם לקהיר מחר, כדי לגבש את המנדט שלהם. בסביבת נתניהו מעריכים שחמאס לא יקבל את הצעת הגישור האמריקנית, ומנהיג חמאס יחיא סינוואר מעדיף ומקווה להסלמה אזורית. ההערכה בישראל היא שחמאס בכל מקרה לא יסתפק בהתגמשות המועטה של נתניהו בעניין ציר פילדלפי וידרוש שינויים נוספים. בכיר אמריקני שמעורה בפרטים אמר: "לא ברור אם תהיה עסקה, זה משחק של אינצ'ים. כלומר, זה מו"מ וזה איטי מאוד. סנטימטר אחד קדימה, על סנטימטר אחורה. זה קשוח מאוד, אבל אנחנו לא מתכוונים לוותר".
7 צפייה בגלריה
נתניהו הסכים להתגמשות מסוימת, אך בכירים בישראל פסימיים לגבי המנדט שייתן לצוות
נתניהו הסכים להתגמשות מסוימת, אך בכירים בישראל פסימיים לגבי המנדט שייתן לצוות
נתניהו הסכים להתגמשות מסוימת, אך בכירים בישראל פסימיים לגבי המנדט שייתן לצוות
(צילום: EPA/NIR ELIAS, דובר צה"ל, JACK GUEZ / AFP)
בינתיים, נציגות של חמאס הגיעה היום לקהיר, והמתווכים המצרים הציגו להם את המתווים המעודכנים שהציגה ישראל למצרים ביחד לפילדלפי ומעבר רפיח. עד היום, המצרים אפילו סירבו להציג את המתווים האלה. ואולם, בעקבות לחץ אמריקני והסכמה של נתניהו להתגמשות מסוימת – ירושלים וקהיר הגיעו להסכמות, והמצרים הסכימה להציג את המתווים לחמאס.
בעקבות השיחה הקשה של נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, שהחליפה אותו במרוץ לנשיאות, הסכים רה"מ להתגמש קלות בעניין ציר פילדלפי. גורמים בסביבתו של נתניהו אמרו כי ישראל פרוסה בציר פילדלפי מכרם שלום עד הים. לדבריהם, "רה"מ עומד על העיקרון שמצב זה יימשך, בניגוד ללחץ של גורמים מסוימים בצוות המשא-ומתן שמוכנים לסגת משם. במסגרת המאמצים להשיג עסקת חטופים, רה"מ הסכים לשנות מיקום של עמדה אחת למרחק כמה מאות מטרים בלבד - דבר שאינו פוגע בשליטה המבצעית לאורך הציר".
מי שהצליח להוריד את המצרים מהעץ היה שליחו של ביידן, ברט מקגורק, שבלחץ כבד שכנע את קהיר לקבל את המפות הישראליות אחרי שישראל הסכימה לרידוד של כוחות צה"ל. עם זאת, האמריקנים קיבלו את הדרישה הישראלית לנוכחות צבאית בציר פילדלפי. ביידן ביקש ממקגורק להשתתף בפסגה ביחד עם ברנס כדי שיהיה לחץ מקסימלי על הצדדים. 

"נתניהו, הבטחת לי שתחזיר את קית'. אני כבר לא מאמינה"

כמו מדי מוצאי שבת, גם הערב הגיעו אלפים לעצרת בכיכר החטופים, בסימן "יכולתם להציל אותם". שורדת השבי אביבה סיגל, שהשתתפה בפגישה שקיים אתמול נתניהו עם חטופות ששוחררו ושבעלה קית' עדיין מוחזק בעזה, נאמה באירוע: "קית׳, הלוואי שאתה רואה אותי עכשיו. הלוואי שבמקרה אתה שומע אותי, ומסתכל לי בעיניים כמו שהסתכלת לפני תשעה חודשים ושומע שאני לא מוותרת.
"אני פונה לכל עם ישראל - רק ביחד נחזיר את כל 109 החטופים והחטופות. אנחנו נמשיך לצרוח בשבילם, עד שכולם יחזרו. ראש הממשלה שלי, בנימין נתניהו, אתה הסתכלת לי בעיניים והבטחת לי שתחזיר את קית' הביתה ואני כבר לא מאמינה למילים. אני רוצה לראות מעשים. קית׳ לא יחזיק מעמד עוד הרבה זמן ושנינו יודעים את זה. תחזיר אותו הביתה היום. תחזיר את התקווה. תחזיר לנו את היכולת לנשום ולחיות במדינה שאנחנו כל כך אוהבים. אנחנו לעולם לא נוכל להתחיל להשתקם עד כל עוד יש חטופים בעזה״.
בעצרת של קיבוצי ניר עוז ובארי בכרמי גת, עדינה משה נאמה ונפרדה בדמעות מששת החטופים שגופותיהם הושבו השבוע מהרצועה, שאיתם שהתה בשבי. "כמה מילות פרידה מחברי שהייתי איתם במנהרות: לנדב מקיבוץ נירים - מעריכה ומוקירה מאוד את היחס והטיפול שהענקת לאמא שלך חנה, טיפול צמוד שהייתה זקוקה לו מאוד. ליגב מקיבוץ נירים - על היותך האיש השליו ביותר ועל יכולתך להרגיע את בת זוגתך כי לה היה קשה יותר להכיל את שדרשו ממנה.
הצהרת משפחות חטופים בשער בגין, הערב
(צילום: עידו ארז)

7 צפייה בגלריה
עצרת החטופים ביום ה-323 למלחמה
עצרת החטופים ביום ה-323 למלחמה
"תחזיר לנו את היכולת לנשום ולחיות במדינה שאנחנו כל כך אוהבים". אביבה סיגל, הערב
(צילום: פאולינה פטימר)
7 צפייה בגלריה
עצרת החטופים בכרמי גת
עצרת החטופים בכרמי גת
העצרת בכרמי גת
(צילום: הרצל יוסף)
7 צפייה בגלריה
עצרת החטופים בכרמי גת
עצרת החטופים בכרמי גת
(צילום: הרצל יוסף)
7 צפייה בגלריה
עצרת החטופים בכרמי גת
עצרת החטופים בכרמי גת
(צילום: הרצל יוסף)
"ליורם מצגר - איש אשכולות עם ידע רב בהרבה מאוד תחומים, על ההרצאות שלך, על התרבות הערבית, על העזרה שלך בשימוש בשפה הערבית. לאלכס דנציג - על היותך בעל ידע רב בתחום היסטוריה של העם היהודי מכל קצות תבל ואת זה העברת אלינו. לחיים פרי - על ששיתפת אותנו בידע בתחום הקולנוע ועל האמירה שלך כנגדי כשאמרתי שזה ייקח לפחות חודשיים עד שנשוחרר ואת אמרת שנתיים, אבל על חוות לא דיברנו. אברהם מונדר - שנפגשנו בדרך במנהרה, התחבקנו ושאלתי אותך לאן לוקחים אותך, וענית לי, 'מה זאת אומרת? לטיול', ולעמירם קופר - שראיתי אותך כשנכנסתי לשבי".
לפני העצרת, משפחות חטופים קיימו הצהרה מול שער בגין, מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב. המשפחות, שמקיימות הצהרה מדי מוצאי שבת לפני ההפגנות, טענו כי התעקשות ראש הממשלה בנימין נתניהו על שליטה בציר פילדלפי היא "ספין" שנועד לטרפד עסקה. "זה לא ציר פילדלפי, זה ספין פילדלפי", אמרה עינב צנגאוקר, ממובילות מחאת משפחות החטופים ואימו של מתן החטוף בעזה.
"זה היום ה-323 שבו אהובינו נמצאים בשבי בגיהינום בעזה. מתן שלי נחטף בחיים, ואפשר עדיין להציל אותו ולהחזיר את כולם. אנחנו ערב מפגש פסגה בקהיר, ונראה שזו ההזדמנות האחרונה: או שתהיה עסקה או שנידרדר להסלמה", אמרה בפתח הצהרת המשפחות.
מתן צורי השתתף בהכנת הכתבה