מותג הבירה האמריקני הפופולרי "באד לייט" מוצא עצמו בימים האחרונים במוקד מלחמות התרבות המתחוללות בארצות הברית, בעקבות שיתוף פעולה שלו עם משפיענית רשת טרנסג'נדרית. שמרנים רבים הכריזו על חרם נגד המותג שבמשך שנים זכה לאהדה בקרבם, ועל רקע הבחירות המתקרבות לנשיאות גם פוליטיקאים רפובליקנים תקפו את יצרנית הבירה.
5 צפייה בגלריה
משפיענית רשת טרנסית בשם דילן מולבייני מופיעה עם פחיות של מותג בירה באד לייט בסרטון שעורר סערה מול שמרנים ב ארה"ב
משפיענית רשת טרנסית בשם דילן מולבייני מופיעה עם פחיות של מותג בירה באד לייט בסרטון שעורר סערה מול שמרנים ב ארה"ב
מולבייני, משפיענית הרשת הטרנסית, מציגה את פחיות "באד לייט" בעיצוב המיוחד
(צילום: אינסטגרם)
5 צפייה בגלריה
באד לייט מותג בירה אמריקני ארה"ב שמצא עצמו בסערה סביב היחס ל טרנסים להט"ב
באד לייט מותג בירה אמריקני ארה"ב שמצא עצמו בסערה סביב היחס ל טרנסים להט"ב
בירת "באד לייט". מוזכרת בשלל שירי קאנטרי
(צילום: AP)
"באד לייט" הוא הדגם מופחת הקלוריות של בירת "באדווייזר", אותה מייצרת החברה הבלגית "אנהאוזר-בוש אינבוו". אפשר למצוא אותו כמעט בכל בר בארה"ב, והוא זוכה כאמור לאהדה מיוחדת בקרב שמרנים: עדות לכך היא שהוא מוזכר בשירי קאנטרי רבים, סוגה מוזיקלית שצמחה באזור הדרום השמרני.
הסערה סביב המותג פרצה בתחילת החודש, כאשר משפיענית הרשת דילן מולבייני, שלה מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות, העלתה לאינסטגרם סרטון שמהווה למעשה פרסומת למותג. היא הציגה בסרטון פחיות בעיצוב מיוחד של בירת "באד לייט", עם הדיוקן שלה, וסיפרה כי היצרנית שלחה לה אותן לרגל יום השנה הראשון להתאמה המגדרית שעברה. "החודש חגגתי 365 ימים של נשיות, ובאד לייט שלחה לי אולי את המתנה הטובה ביותר אי-פעם".
מולבייני אינה דמות מוכרת מאוד בארה"ב, למרות מיליוני העוקבים שלה באינסטגרם ובטיקטוק, אבל שיתוף הפעולה עם מותג הבירה עורר זעם בקרב שמרנים רבים, שחלקם מתארים אותו כעת כ"בירה טרנסית" – והקריאות לחרם צרכנים נגד החברה צברו תאוצה. לחרם הצטרפו גם כמה זמרי קאנטרי מצליחים, בהם ריילי גרין שעורר תשואות בקרב הקהל באחת מהופעותיו החודש, כשהחליף את שם המותג במילות השיר שלו עם שם של בירה אחרת. הזמר קיד רוק היה בוטה יותר, ופרסם בטוויטר סרטון שבו הוא נראה יורה ברובה סער חצי-אוטומטי לעבר פחיות של "באד לייט".
5 צפייה בגלריה
הזמר קיד רוק יורה על פחיות של מותג הבירה באד לייט במחאה על שיתוף פעולה עם משפיענית רשת טרנסית ארה"ב
הזמר קיד רוק יורה על פחיות של מותג הבירה באד לייט במחאה על שיתוף פעולה עם משפיענית רשת טרנסית ארה"ב
השמרנים זועמים ומחרימים. הזמר קיד רוק יורה על פחיות של מותג הבירה "באד לייט"
(צילום: טוויטר)
גם הפוליטיקאים הצטרפו לקלחת, בהם מושל פלורידה רון דסנטיס, שאף שטרם הכריז רשמית על ריצה לנשיאות נחשב ליריבו הבולט ביותר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים. ביום שני האחרון הצהיר דסנטיס כי לא ישתה יותר את בירת "באד לייט", והסביר שהוא מסרב לתמוך בחברות ששותפות לתרבות ה"ווק" ומקדמות ערכים פרוגרסיביים. "ווק" (Woke) הוא כינוי גנאי ששמרנים נוהגים להדביק למי שנחשבים פרוגרסיביים קיצוניים ושדוגלים בתקינות פוליטית מופרזת.
דסנטיס פועל למתג עצמו כבר שנים כלוחם עיקש בשמאל הפרוגרסיבי, ובין היתר קידם את החוק בפלורידה שאוסר על מורים לדבר עם תלמידיהם על נטייה מינית וזהות מגדרית. מבקרי החוק מכנים אותו "חוק ה'אל תגיד גייז'" וטוענים כי הוא נועד לפגוע בלהט"בים ולהקשות עליהם להשתלב בחברה. בין מתנגדיו נמנית חברת וולט דיסני, ובעקבות זאת יצא נגדה המושל למאבק פומבי, שבמסגרתו הוא פועל להחלשת כוחה של החברה במחוז המיוחד שבו פועל פארק השעשועים "דיסניוורלד", ליד אורלנדו.
במקביל למתקפות מצד הרפובליקנים, "באד לייט" זוכה לתמיכה מפוליטיקאים דמוקרטים, וכמה מהמחוקקים של קליפורניה פרסמו בטוויטר תמונות שלהם שותים את הבירה כאות סולידריות.
5 צפייה בגלריה
חגיגות בפלורידה
חגיגות בפלורידה
מושל פלורידה דסנטיס יצא נגד דיסני, ועכשיו נגד בירת "באד לייט"
(צילום: AFP)
בשטח נראה כי לחרם הצרכנים יש הצלחה מסוימת: ג'ון ריץ', זמר קאנטרי שבבעלותו בר בנאשוויל, סיפר ל"פוקס ניוז" כי יש לו כעת "ארגזים על גבי ארגזים" שיושבים במחסנים ללא שימוש, בגלל שאין לדבריו ביקוש ל"באד לייט". מסעדה אחת בפלורידה הודיעה מצדה כי הפסיקה להגיש את המותג, "בגלל התמיכה שלו בדבר שעומד בניגוד ישיר לאמונה התנ"כית שלנו". בשבוע שעבר צנח ערכה של מניית היצרנית "אנהאוזר-בוש אינבוו", וכלי תקשורת אמריקניים פרסמו כותרות דרמטיות ולפיהן היא איבדה 5 מיליארד דולר בבת אחת, אבל בהמשך עלה מחדש ערך המניה.
בשבוע שעבר, כשבוע לאחר פרוץ הסערה, מנכ"ל יצרנית הבירה ברנדון וויתוורת' פרסם הצהרה לקונית שבה נמנע מלצדד בצד כלשהו, באופן שרק הרגיז את הגורמים הניציים בימין ובשמאל. "מעולם לא התכוונו לקחת חלק בדיון שמפלג אנשים", מסר המנכ"ל באותה הודעה. בהמשך פרסמה החברה פרסומת שנועדה כנראה לרכך את הביקורת מהצד השמרני ומוצגים בה סממנים פטריוטיים שונים – כגון דגל ארה"ב וסוסים שדוהרים על רקע הגרנד קניון. הקריין אומר בפרסומת: "הסיפור הזה גדול יותר מבירה. זהו הסיפור של הרוח האמריקנית".
5 צפייה בגלריה
מבקש לעבור הלאה: "הם תורמים לרפובליקנים". טראמפ ג'וניור
מבקש לעבור הלאה: "הם תורמים לרפובליקנים". טראמפ ג'וניור
מבקש לעבור הלאה: "הם תורמים לרפובליקנים". טראמפ ג'וניור
(צילום: AP)
זו לא הפעם הראשונה שבה מותג אמריקני מצליח נקלע למלחמות התרבות בין השמאל והימין בארה"ב, ורק לאחרונה עוררה סערה החלטתו של מותג הממתקים M&M's להציג בפרסומות שלו דמויות של סוכריות השוקולד ללא זיהוי מגדרי. גם נגדו היו קריאות לחרם צרכנים, אבל הקריאות הללו נותרו בעיקרן ברשת, ללא פעולה של ממש. "מילים זה זול, מעשים זה יקר", הסבירה ג'ורה ליאוקונייט, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת קורנל. "לחרמות קשה מאוד להישאר יעילים לטווח ארוך", ציינה.
האם כך גם יסתיים החרם נגד "באד לייט"? התשובה לכך עדיין לא ברורה, אבל ייתכן מאוד שהסערה תשכך בסופו של דבר, ובימים האחרונים כבר השמיעו כמה רפובליקנים בולטים קריאות להפסקת החרם, בהם דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא לשעבר. טראמפ ג'וניור טען בן היתר כי היצרנית של "באד לייט" היא בין התאגידים הגדולים הבודדים בארה"ב שתורמים יותר כסף לפוליטיקאים רפובליקנים מאשר לפוליטיקאים דמוקרטים.