מדד הגאווה של האגודה למען הלהט"ב, שמציג את עשר הרשויות המקומיות המובילות ביחס לקהילה, הוגש הבוקר (חמישי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג. המדד בדק 40 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, והעניק גם "ציון לשבח" לרשויות מובילות על פעילותן.
הרשויות נמדדו על סמך חמש קטגוריות, רווחה, חינוך, תשתית ומבנה ארגוני, נראות במרחב הציבורי ותרבות. בין היתר, נבדק אם העירייה אישרה רישום זוגיות לזוגות המקיימים משק בית משותף לצורך קבלת זכויות ושירותים, אם יש עובד סוציאלי פעיל שאחראי על נושא הלהט"ב, אם התקיימה הכשרה לצוותי הרווחה והחינוך ואם העירייה תמכה בפעילות לציון חודש הגאווה וקידמה נראות במרחב הציבורי בנושא.
עומר אוחנה, שהוכר באלמן צה"ל, בעצרת הגאווה בתל אביב
(צילום: VEMO / עידו ארז )

2 צפייה בגלריה
עצרת הגאווה והתקווה בתל אביב בשיתוף מטה משפחות החטופים בגן צ'ארלס קלור
עצרת הגאווה והתקווה בתל אביב בשיתוף מטה משפחות החטופים בגן צ'ארלס קלור
"פער בלתי נתפס בין התגייסות הקהילה למאמץ המלחמתי לבין היעדר הזכויות המלאות בחיים". עצרת הגאווה בת"א
(צילום: גיא יחיאלי)
מנתוני המדד עלה כי ב-82.5 אחוזים מהרשויות שנמדדו ישנה אסטרטגיה מתוקצבת למען הקהילה שדרישותיה מומשו, לעומת 69 אחוזים בשנה הקודמת; 80 אחוזים מהרשויות פעילות בנושא הקהילה הגאה שלא בחודש הגאווה; ב-75 אחוזים מהרשויות מאוישת משרת עו"ס להט"ב, לעומת 63 אחוזים בשנה הקודמת; 80 אחוזים מהרשויות תלו דגלי גאווה או שילוט ייעודי בחודש הגאווה, לעומת 46 אחוזים בשנה הקודמת; ב-81 אחוזים מהרשויות יש אחראי להט"ב בשירות הפסיכולוגי החינוכי, לעומת 44 אחוזים בשנה הקודמת; ו-40 אחוזים מהרשויות שנמדדו בחרו לשתף בפעילות ספציפית מאז המלחמה שמחזקת את הקהילה הגאה או את הקשר שלה לרשות המקומית.
בעשירייה המובילה של הרשויות המקומיות בקרב ערים ומועצת קטנות, מתחת ל-100 אלף תושבים, הצטיינו עיריית גבעתיים, שהפגינה הישגים בכל תחומי החינוך, הרווחה, הנראות, התרבות והתשתית במדד, הקימה מרפאה למשפחה הגאה והייתה העירייה הראשונה שאישרה רישום זוגיות ללהט"ב ודאגה לעמדה מאוישת על ידי עו"ד המאפשרת רישום חינמי; מודיעין מכבים רעות שפתחה בית גאה בעיר, התבלטה בתמיכתה בקהילה הדתית הגאה ופועלות בה כמה קבוצות לתמיכה בהורים של להט"ב; רמת השרון שהקפידה להתאים את טפסיה עבור קהילת הלהט"ב והאירה את בניין העירייה בצבעי הגאווה; הרצליה שהפגינה הישגים בתחומי התרבות והרווחה, ובמהלך המלחמה ערכה את כנס "להט"ב בקרב" על ההיבטים המשפטיים וחברתיים עבור הקהילה הגאה בזמן המלחמה; ורעננה שהצטיינה בתחומי התשתית והתרבות ועשתה צעדים לקידום להנגשה של שירותי בריאות מותאמים ללהט"ב.
בקרב ערים גדולות, יותר מ-100 אלף תושבים, הצטיינו עיריית רמת גן, שעורכת עשרות פעילויות ייעודיות למגוון האוכלוסיות בקהילה הגאה כולל הקהילה הרוסית והדתית, תוך הפגנת נראות להט"בית יוצאת דופן, גם כתגובה ציבורית לפשעי שנאה; ראשון לציון, שיזמה עשרות אירועים לקהילה הגאה והכשירה את העובדים הסוציאליים בעיר בנושא היכרות ודרכי טיפול בקהילת הלהט"ב; תל אביב-יפו, שפתחה את המרכז הגאה החדש בגן מאיר בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים וסיפקה מגוון שירותים ייעודיים עבור קבוצות שונות בקהילה הגאה, בהן הקהילה הטרנסית, הערבית, הדתית, גיל הזהב וחברי קהילה במצבי סיכון שונים; כפר סבא שהפגינה הישגים בכל התחומים, פתחה בבית הגאה קבוצה דוברת אנגלית עבור עולים להט"ב וערכה פעילויות ייעודיות בזמן המלחמה.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
בקרב מועצות אזוריות עם יותר מ-100 אלף תושבים הצטיינה המועצה האזורית חוף הכרמל שהמשיכה להפגין התקדמות בעשייה למען הקהילה הגאה, ערכה שינויים במבנה הארגוני ופתחה תשתיות נוספות לטובת הקהילה.
כמו כן, האגודה למען הלהט"ב העניקה "ציון לשבח" לרשויות מקומיות שקידמו את צרכי הקהילה הגאה באופן מיוחד: עיריית באר שבע, שמימנה שיפוץ מבנה ציבורי חדש לקהילה הגאה ובשיתוף "בית גאה בבאר שבע" הוציאה לפועל מיזמים לחיזוק הקהילה הגאה המקומית; עיריית נס ציונה, שקיימה כנס להט"ב ראשון מסוגו בהשתתפות אנשי ונשות מקצוע יחד עם תושבים ותושבות; עיריית אשדוד, שהפגינה עשייה יוצאת דופן, בין היתר בחניכת בית לקהילה הגאה בעיר ולקידום מענים למען נוער להט"ב; מועצה אזורית משגב; ומועצה אזורית חוף הכרמל.
נשיא המדינה העניק לרשויות המצטיינות תעודת הוקרה על פעילותן. את עיריית גבעתיים ייצגה בטקס פעילת הלהט"ב המקומית, אור-לי ניב, מ"מ וסגנית ראש העיר גבעתיים, ששכלה את בנה הלוחם עומרי ניב פיירשטיין ז"ל ב-7 באוקטובר - ונאבקה להוסיף את שמה של בת זוגתה, אימו הנוספת של עומרי, על כיתוב מצבת בנה. "גבעתיים הפכה לבית עבור הקהילה הגאה. המטרה שלנו היא להפוך את חיי הקהילה הגאה בעיר לשווים ורגילים. עומרי לחם במחבלי חמאס שניסו לחדור לבסיס זיקים, פינה פצועים והציל חיים", סיפרה ניב. "עומרי נולד למשפחה עם שתי אימהות, מיכל ואני, אבא קובי ושתי אחיות מאיה ומיקה. ביחד אנחנו משפחה אחת רגילה לחלוטין. התעקשנו שהמצבה שלו תבטא את דרך חייו. הצוואה של עומרי היא לחיות טוב ולטרוף את החיים, המוטו שלו היה 'חיה ותן לחיות'. עומרי גדל בבית שוויוני ונהרג בקרב שוויוני של לוחמים ולוחמות".
בצל המלחמה, הוחלט באגודה למען הלהט"ב כי המדד יותאם למצב ויאפשר לרשויות מקומיות לא להשתתף בו השנה. "המלחמה חשפה את הפער הבלתי נתפס בין התגייסות הקהילה הגאה למאמץ המלחמתי לבין היעדר הזכויות המלאות בחיים האזרחיים", אמרה יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר. "מול פער זה, ניצבות רשויות מקומיות שנושאות על דגלן את ערכי השוויון, ליברליות וסובלנות מכל הקשת הפוליטית ועומדות לצד קהילת הלהט"ב כחומה בצורה.
"יש לנו עוד דרך ארוכה ומשמעותית לעשות עד שנגיע למרחב בטוח ושוויוני בכל הארץ - ואנחנו צועדים וצועדות לשם ביחד עבור כל נער ונערה להט"ב בישראל שגם להם מגיע להיות מי שהם, איפה שהם", הוסיפה פאר. "העשייה ברשויות המקומיות מעוררת תקווה ואני מאמינה שבדרך של שיתוף פעולה, סובלנות והכלה נוכל להמשיך ולקדם חברה ישראלית צודקת וטובה יותר לקהילה הגאה ולכל אזרחי ואזרחיות המדינה".
הנשיא הרצוג אמר כי "בתוך המציאות הכואבת והמאתגרת שהמלחמה מביאה עמה, יש גם אינספור הזדמנויות להתבונן על יופייה של החברה הישראלית, מרובת הגוונים והפנים. חודש הגאווה הוא הזדמנות כזו". לדבריו, "השבר שפקד אותנו מאז 7 באוקטובר הותיר פצעים וטראומות רבות, ומאידך – הוא הציף לפני השטח גיבורים מפעימים. אחד מהם הוא רב-סרן במיל' שגיא גולן ז"ל, לוחם ומפקד שנפל בעת שהציל עשרות משפחות נצורות בקרב הקשה בקיבוץ בארי. זכינו לארח בבית הנשיא את בן זוגו עומר אוחנה שהוכר באופן תקדימי כאלמן צה"ל, בצעד חשוב ביותר בדרך לתיקון ולריפוי עבור משפחות חד-מיניות שעולמן חרב עליהן במערכות ישראל ובפעולות האיבה.
"השותפות הישראלית, המשקפת פסיפס מרהיב, היא הסוד לבניין החברה והמדינה אחרי השבר הנורא, ובלבד שהיא תבוסס על סובלנות, הקשבה וכבוד לאדם באשר הוא, כי חביב אדם שנברא בצלם", הוסיף הרצוג.