תחילת מסע הלוויה של יונתן חבקוק
(צילום: עידו ארז)

שלושת הנרצחים בפיגוע האכזרי באלעד, יונתן חבקוק (44), אורן בן יפתח (35) ובועז גול (49) הובאו בצהריים (שישי) למנוחות. חבקוק, תושב אלעד, הותיר אחריו חמישה ילדים. גם גול, תושב אלעד, הותיר אחריו חמישה ילדים. בן יפתח, תושב לוד, הותיר אחריו שישה ילדים.
חבקוק נקלע לזירת הפיגוע ולדברי משפחתו נלחם במחבל במשך דקות ארוכות. בנו, בן 6 בלבד, היה יחד איתו ורץ הביתה. הוא עדכן את המשפחה שאביו נרצח. מסע הלווייתו יצא מביתו שבאלעד בהשתתפות מאות בני אדם, והוא נטמן בבית העלמין ירקונים בפתח תקווה. מאות בני אדם הגיעו להלוויה.
12 צפייה בגלריה
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
יונתן חבקוק, בועז גול, אורן בן יפתח
הותירו אחריהם 16 יתומים. יונתן חבקוק, בועז גול ואורן בן יפתח
בתו של חבקוק, אודל, ספדה לו בבכי: "אבא, אני מרגישה בחלום רע. הנשמה שלך תמיד עודדה את כולם. לא ראיתי אדם עם לב ענק כמו שלך. אתה האדם הכי טוב בעולם. היית אבא מדהים, שביטל את עצמו בשביל הילדים שלו, שיהיו שמחים. היית תמיד מעלה לנו חיוך, היית האור של הבית. אתה תמיד תהיה לי בלב. תודה על הכל, על הערכים שהעברת לי. אני אעביר לילדים שלי את אותם ערכים שאתה העברת לי. אני אוהבת אותך. אני מעריכה הכל. תשמור עלינו. תודה אבא".
אחיו הבכור של חבקוק, אהרון, אמר כי "אין בריה בעולם שהיתה רואה אותו ולא מחייכת אליו. הוא היה איש של תורה. לומד כל בוקר. הוא היה לומד לכולל ולא מוכן לקבל כסף. האמין במשפט 'בזעת אפיך תאכל לחם'. הוא היה מתקן לאנשים את הרכב ולא תמיד הסכים לקחת תשלום למרות שהוא עבד כמה שעות על הרכב".
גם גיסו של חבקוק מאיר אילוז ספד לו בהלוויה. "אני לא יודע אם אני ראוי להספיד אותך", הוא אמר. "יונתן, אחינו, לקדוש ברוך הוא היה דחוף לקחת אותך לידו. קפצת להגן על בנך יוסף הקטן. נפערה בנו תהום שאי אפשר למלא. עזרת לכל עם ישראל, והשמחה שלך תמיד העלתה חיוך. 'תפתחו כל יום בחיוך', זה היה המוטו שלו". ראש העיר אלעד, ישראל פרוש, אמר: "נרצחת בידי ערבי רק כי אתה יהודי. הגנת על הבן היחיד שלך. נאבקת במחבלים והצלת עוד אנשים".
12 צפייה בגלריה
הלוויתו של יונתן חבקוק
הלוויתו של יונתן חבקוק
מאות בהלווייתו של יונתן חבקוק
(צילום: יריב כץ)
12 צפייה בגלריה
הלוויתו של יונתן חבקוק
הלוויתו של יונתן חבקוק
(צילום: יריב כץ)
בועז גול היה בדרכו לשיעור תורה ואז נרצח על ידי שני המחבלים. הוא עבד במוסך והיה מוכר בקרב תושבי העיר החרדית שליד ראש העין. מסע הלווייתו יצא גם כן מביתו שבאלעד, והוא נקבר בבית העלמין הר המנוחות בירושלים. הלווייתו התקיימה בהשתתפות עשרות מבני משפחתו וחברים. גם יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיע. אלמנתו של גול, גלית, התייפחה בבית העלמין ונפרדה ממנו בקריאות "אני אוהבת אותך בועז", והוסיפה: "לא נפרדנו כמו שצריך. עוד מעט הייתה אמורה להיות בר מצווה לילד שלנו, מה אני אעשה? אני לא יכולה בלעדיך".
לפני כן, התאספו ליד ביתו של גול מאות בני אדם. האלמנה גלית זעקה: "עכשיו אתם כולכם איתי, אבל מי יהיה איתי בעוד חודש? בבר המצווה? בחתונות של הילדים?".
רב בית הכנסת שבו התפלל גול, הרב חיים אוב, ספד לו: "היית ראשון בשיעור התורה. אתה תחסר לכולנו. כולנו חייבים להיות מאוחדים, כל עם ישראל. הפרח של השכונה שלנו הלך, תתאחדו כולם". אחרים נשאו דברים לזכרו: "היית צדיק, תמיד עזרת. היית יושב בשיעורי תורה לומד ולומד. הוא הלך כקורבן ציבור".
הלווייתו של בועז גול בירושלים
(צילום: אלכס גמבורג)

"מי יהיה איתי בעוד חודש, מי בחתונות?": מסע ההלוויה של בועז גול באלעד
(צילום: נדב אבס)

12 צפייה בגלריה
הלוויתו של בועז גול
הלוויתו של בועז גול
האלמנה גלית בהלווייתו של בועז גול: "לא נפרדנו כמו שצריך"
(צילום: יריב כץ )
12 צפייה בגלריה
הלוויתו של בועז גול
הלוויתו של בועז גול
"איך אבא, איך זה קרה?". בנו הבכור של בועז
(צילום: יובל חן)
(צילום: נדב אבס)

בנו הבכור, אור חיים, ספד לו בבכי: "אבא תמיד הכין ארוחות ערב כי לא ממש אהבתי את האוכל בישיבה שבה למדתי. אבא לא יזכה לראות אותנו עתה, איך אבא, איך זה קרה". האלמנה גלית וילדיה פרצו גם הם בבכי. קרוב משפחה אמר כי הוא לא מעכל שקוברים בן אדם בגיל כה צעיר. "איך זה קרה לנו? לפני כמה שעות נרצחת בועז, איך הלכת לנו איך זה קרה לנו, לא מעכלים שזה האסון שקרה לנו, מגיע לך מקום טוב להיקבר בו. בהר המנוחות שבירושלים בעוד חודש בר מצווה לבן שלך הכל היה מוכן". ראש העיר הרב ישראל פרוש אמר: "הנרצח נמצא במקומות הכי גבוהים עתה. כל צרה דוחה צרה אחרת".
איתן, גיסו של גול, אמר כי הפרידה ממנו היא שבר גדול. "זה לא נתפס. זה הפסד שלנו, אנחנו הפסדנו פה. משפחה, אישה, ילדים. הוא עזר לי כל כך הרבה. בועז היה כמו אח שלי. הוא אמר לי 'ראיתי אותך, התחתנתי עם אחותך. צריך להיות זכאי בשביל כזה בן אדם".
12 צפייה בגלריה
הלוויתו של בועז גול
הלוויתו של בועז גול
(צילום: יריב כץ )
גם יו"ר ש"ס אריה דרעי שהגיע להלוויה ספד לגול. "בועז הצדיק מילא את תיקונן, והלך להיות קורבן ציבור בשמיים. הוא נמצא תחת כנפי השכינה במקום הכי גבוה שיכול להיות. איזו נחמה יכולה להיות במיתה כל-כך משונה? יהודי צדיק הולך לשיעור תורה. שומע צעקות אז הולך לנסות להציל. נאבק ונהרג תוך כדי", אמר דרעי. אלמנתו של גול אמרה לדרעי כי הוא נרצח, והוא המשיך: "נרצח על קידוש השם. צרה גדולה. קורבן ציבור שהולך. רק שלא ילך לחינם".

נופר נותרה ללא "הבעל המושלם", והקריאה את מכתבי ילדיה

אורן בן יפתח עבד אתמול באירוע כנהג הסעות, ובין היתר הסיע לאלעד רב מבית שמש. הוא נרצח בעת שישב ברכבו. גופתו הגיעה לביתו שבלוד, ומשם יצא מסע הלוויה שהסתיים בבית העלמין החדש בעיר. רעייתו נופר ספדה לו: "אהוב שלי, הבעל המושלם, אי אפשר לתאר במילים את הנשמה הטהורה ששוכבת פה מולי. בשבילי אתה חי, רק אתמול שרנו יחד את שיר שבועת האוהבים".
"איך עזבת אותי? איך אספר לילדים? מסרת את נשמתך למען קידוש השם. אורן, אני אוהבת אותך, לא התביישנו להגיד את זה לעולם. 12 שנים היינו ביחד ולא היינו מוותרים על לומר זאת אחד לשנייה. אני לא יודעת מה יהיה, אבל ממשיכה עם האמונה שלך שהמשיח בפתח. אני מתפללת והנשמה שלי שרופה מעמקי נשמתי ופונה לבורא עולם שיחזק אותי ואומרת לו כמו בצוואתה תודה על הכל".
הלוויתו של אורן בן יפתח. הילדים כתבו מכתבים לאב
(צילום: רועי עידן)

12 צפייה בגלריה
אורן עם ילדיו
אורן עם ילדיו
"הבעל המושלם"
(באדיבות המשפחה)
12 צפייה בגלריה
הלוויתו של אורן בן יפתח
הלוויתו של אורן בן יפתח
הלווייתו של אורן בן יפתח
(צילום: גדי קבלו)
היא הקריאה ממכתבים שכתבו לאורן ילדיו לאחר הפיגוע: "אדל שלך כותבת: 'אבא אתה האבא הכי טוב בעולם, אני אוהבת אותך מאוד. שמתי בשבילך היום חצאית אני מחכה כבר שיבוא המשיח ותחזור מהר. אבוש אני אוהבת אותך'". בנו של אורן, עמנואל, כתב לו: "אבא אני אוהב אותך". גם רפאל הקטן כתב: "אני אוהב אותך, מתי תחזור להביא אותי מהגן? אני מקווה שתרגיש טוב בשמיים, אני יודע שאיש רע פגע בך".
אחיו התאום זעק מעל חלקת קברו הפתוח: "אורן אל תלך. קחו אותי במקום". בבית העלמין החלו בקריאות "מוות לערבים", שהתחלפו תוך שניות לשירת המנון התקווה.
אחד מהמאות שהגיעו לנחם את המשפחה הוא הרב איתן שנרב, ששכל את בתו רנה באוגוסט 2019: "דיברתי עם אשתו, לא נעזוב אותה לשנייה. איזה איש חסד הוא היה, ביקרתי עכשיו את הילדים. מתי יהיה לזה סוף? כמה עוד דברים כאלו צריך? בוא נתעורר ונצא למאבק ציבורי נגד הפרקליטות שתהיה יד חזקה נגד המחבלים. את הבתים שלהם והמשפחות שלהם להכרית". גם ג'ונתן פולארד ורב העיר צפת שמואל אליהו נכחו בהלוויה.
12 צפייה בגלריה
אורן עם ילדיו
אורן עם ילדיו
"מתי תחזור להביא אותי מהגן?". אורן עם אחד מששת ילדיו
(באדיבות המשפחה)
12 צפייה בגלריה
אורן עם ילדיו
אורן עם ילדיו
"אבוש, אני אוהבת אותך"
(באדיבות המשפחה)
בינתיים, נמשך המצוד אחר שני המחבלים מהפיגוע באלעד, שעל פי ההערכות עדיין נמצאים בשטחי ישראל ולא חזרו לרשות הפלסטינית. קיים חשש שהשניים ינסו לבצע פיגוע הקרבה נוסף לפני שייתפסו. המחבלים, אסעד אל-ריפאעי (19) וסובחי אבו שקיר (20), הצליחו להימלט והחיפושים מתמקדים כעת ביערות שבאזור אלעד.
בתוך כך, משרד האסירים הפלסטיני הודיע כי ישראל עצרה את אביו של אחד מהם, עימאד אבו שקיר. המעצר התרחש במקום עבודתו בישראל.
במצוד אחר שני המחבלים משתתפים כוחות גדולים של שוטרים, לוחמי מג"ב וכוחות מיוחדים בהם לוחמי הימ"מ בתגבור צה"ל ושב"כ שמתמקד במישור המודיעני. מחקירת הפיגוע עד כה עולה כי למחבלים לא היה רקע ביטחוני קודם והם לא היו משויכים לארגון טרור כלשהו. הם גם לא היו מוכרים למערכת הביטחון. לא היו להם היתרים לעבוד או להיכנס לישראל, אך גם לא מניעה מלקבל זאת.
המפכ"ל אמר הבוקר בהערכת מצב כי "המטרה לשים את היד על המחבלים, וכמה שיותר מהר. אנו משקיעים במאמץ מודיעיני ומבצעי עצום עם יתר שותפינו במערכת הביטחון בכדי להתחקות אחר נתיב בריחתם". את הערכת המצב קיים המפכ"ל עם מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, פיקוד מחוז מרכז, נציגי שב"כ וכוחות ביטחון נוספים. במצוד פועלים כרגע מאות שוטרים ולוחמים ולצידם כוחות ביטחון נוספים.
מבחינת גורמי הביטחון באזור יהודה ושומרון, אתמול התקיימה הערכת מצב טלפונית בה חודדו הנהלים גם בהיבט של כניסת פועלים. כאשר עיקר המאמץ הוא בהגנה על היישובים ביהודה ושומרון וצירי התנועה.
השתתפו בהכנת הכתבה: רועי רובינשטיין, רענן בן צור, איתן גליקמן וחיים גולדיטש
פורסם לראשונה: 13:06, 06.05.22