בסוף השבוע נפתחה חקירה פנימית בצה"ל כדי לנסות לברר מי עושה שימוש מניפולטיבי במסמכי שלל מסווגים של חמאס שנתפסו בעזה – או בכאלה שרק לכאורה נלקחו מחמאס - ומעביר אותם לתקשורת הבינלאומית כדי לנסות ולהשפיע על דעת הקהל בישראל בנושא עסקת החטופים. הפרשה גורמת דאגה וכעס רב במערכת הביטחון, ויש להניח שהיא תעצים את המתח בינה לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו, מתח שממילא הגיע לשיא חדש בעקבות המחלוקת העמוקה השוררת בין הצדדים סביב העסקה.
הכעס נוגע לשני פרסומים מהימים האחרונים: הראשון ב"ג'ואיש כרוניקל" הבריטי, עיתון קטן ודל השפעה; והשני ב"בילד" הגרמני, העיתון הגדול ביותר במדינה ובהתאם בעל השפעה רבה. בשני הפרסומים נטען לחשיפה של מסמכים פנימיים וסודיים ביותר של חמאס, כביכול היישר מקולמוסו או מחשבו של יחיא סינוואר. בשני המקרים משקפים הלך רוחו, הוראותיו והאסטרטגיה של מנהיג הארגון בדיוק את הדברים שנתניהו טען בנאום ובראיונות שנתן בשבוע שעבר, ולפיהם סינוואר מנסה לזרוע פילוג בציבור הישראל, הוא אינו מעוניין באמת בעסקה ומתכנן להבריח חטופים דרך המנהרות תחת ציר פילדלפי למצרים ומשם לאיראן.
נאום נתניהו על חשיבות ציר פילדלפי
(צילום: לע"מ)

לגבי המסמך ש"הג'ואיש כרוניקל" טען שהוא חושף, הרי שבדיקה בכל המאגרים של חומרי השלל שנאספו מתחילת התמרון עולה כי לאף אחד ביחידת האמש"ט (איסוף מודיעין ושלל טכני), שאליה מגיעים החומרים הללו, ולקהילת המודיעין בכלל, אין שום מושג על מה ועל מי מדובר.
מבדיקה לגבי המסמך שפורסם ב"בילד" הגרמני עלה שאין מדובר כלל במסמך של סינוואר או כזה שנלקח ממחשבו, אלא בהצעה של גורם בדרג ביניים בחמאס. חשוב יותר: החלק העיקרי שהעיתון מצטט כביכול מאותו מסמך, שלפיו חמאס אינו מעוניין בעסקה - כלל לא נאמר בו.
"מדובר בעניין חמור ביותר", אומר גורם צבאי הבקיא בפרטי הבירור שנערך והפך בינתיים לחקירה. "יש בצה"ל ובגורמי מודיעין אחרים מערכים שתפקידם להשפיע על האדום, כלומר על האויב, אבל אסור על פי החוק לנסות ולהפעיל מערך השפעה כזה, בוודאי שלא תוך שימוש מסולף בחומרים מסווגים שבכלל לא הותר להפיץ אותם בציבור. זהו קמפיין השפעה על הכחול, הציבור הישראלי. אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה אלא במהלך פסול מכל וכל ואנחנו נחושים לאתר את האדם או הגורם שנמצא מאחוריו".

מי כתב את הפתק

לפרסום שני המסמכים לעיל קדם אזכור מסמך שלישי בנאום של נתניהו מהשבוע שעבר. "חמאס נוהג בטקטיקה של לפצל אותנו, לפלג אותנו, להחליש אותנו ובסוף להכניע אותנו", אמר ראש הממשלה לציבור. "איך הוא עושה את זה?", תהה ואז הציג שקף של פתק בכתב יד בערבית: "הנה מסמך הנחיות שנמצא במנהרה של בכירי החמאס על ידי חיילינו. אגב, בתקשורת אמרו שזה סינוואר, אני לא יכול להתחייב שזה סינוואר, אבל אני מתחייב שזה בכירי חמאס".
נתניהו המשיך: "הנה המסמך המקורי בערבית, והנה התרגום שלו: 'להגביר הפצת תמונות וסרטוני חטופים בשל הלחץ הפסיכולוגי שהם יוצרים. לעשות הכול להגברת הלחץ הפסיכולוגי על גלנט. להמשיך את הקו שנתניהו אחראי למה שקרה. לפגוע בנרטיב הישראלי, כאילו הפעולה הקרקעית משרתת את החזרת החטופים'. זה דף המסרים של חמאס, זאת האסטרטגיה של חמאס. הוא רוצה לפלג בתוכנו, הוא בונה על שסע פנימי".
המטרה של "מסמך הבכירים", לשיטת ראש הממשלה, היא "שאנחנו ניכנע בדברים קרדינליים שחשובים להבטחת עתידנו וקיומנו, שאפשר לעשות ריב ומדון בתוכנו ושאנחנו ניכנע. אני לא איכנע ללחץ הזה, אני עומד בלחצים גם יותר גדולים, והעם שלנו לא ייכנע ללחץ הזה, כי רוב הציבור מבין בדיוק מה שאמרתי. זה לא חשוב מה שרואים באקרנים, מה שרואים במרקעים. אני אומר לסינוואר: תשכח מזה. זה לא יהיה". כך חתם נתניהו את החלק הזה באמירה שממנה התרשמו רבים שהיא חותמת גם את גורל העסקה.
3 צפייה בגלריה
סינוואר וגלנט. שניהם בדף המסרים
סינוואר וגלנט. שניהם בדף המסרים
סינוואר וגלנט. שניהם בדף המסרים
(צילום: MAHMUD HAMS/AFP, חיים גולדברג/פלאש90)
בחלק אחר של הנאום הסביר נתניהו מדוע אסור לישראל בשום אופן, ובשל צורך קיומי, לסגת ממסדרון פילדלפי ואפילו ל-42 יום: "זה גם אגב מונע הברחה של חטופים מעל הקרקע. יכולים לקחת אותם ולהבריח אותם ב-42 יום האלה, להבריח אותם לסיני, זה מרחק של כמה מטרים. חוצים את הגדר והם נעלמים. הם יכולים להופיע באיראן או בתימן".
הוא הותיר ללא תשובה את השאלה מה מנע מהחמאס לעשות את כל אלה בשמונת החודשים הראשונים למלחמה שבהם נמנעה ישראל מלהיכנס לציר.
הפתק שממנו הקריא נתניהו אכן לא שייך לסינוואר, כפי שפורסם כבר לפני כמה חודשים. בישראל מכירים היטב את כתב היד של מנהיג החמאס ויודעים לזהות מה הוא כתב ומה לא. בכך צדק נתניהו, אבל לא ממש דייק כשטען שמדובר על בכיר חמאס אחר. האמת היא שאין לישראל מושג מי כתב את הפתק.
בישראל מכירים את כתב היד של כל ראשי הזרוע הצבאית של חמאס ושל מרבית בכירי הארגון בכלל. את כתב היד שעל הפתק – לא. ייתכן שהוא של בכיר, ייתכן שלא, ובכל מקרה לא מדובר על אסטרטגיה שירדה כפקודה של גורם אחד ואומצה ובוצעה על ידי מישהו אחר. "חמאס הוא ארגון מתעד שכותב ומקטלג בלי הפסקה", אומר הקצין. "אנחנו יודעים איך נראית פקודה בחמאס. זה לא המקרה".

"המצאה פרועה"

ובאשר לעניין הברחת החטופים לאיראן, הרי ששלושה ימים אחרי הנאום של נתניהו פרסם "הג'ואיש כרוניקל" את החשיפה שלו, שמתקפת את הדברים, תחת הכותרת: "התוכנית הסודית של סינוואר - להבריח בני ערובה לאיראן". כותרת המשנה הייתה: "מסמכים שנתפסו על ידי צה"ל ומידע שהושג בחקירה עשויים להעיד כיצד מתכנן מפקד הטרור של חמאס מתכנן להיחלץ מהמצוקה הקשה שלו".
הכתבה היא פרי עטו של כתב הכרוניקל אילון פרי, שמתהדר במקורות בביון הישראלי. אחד מהם סיפר לו שהסיבה האמיתית שבגללה חמאס לא יכול לשחרר חטופים היא כי רק "20 מהם נותרו בחיים בעזה", ורבים מהם מוחזקים כפותים סביב סינוואר כדי לשמש לו מגן אנושי. המשמעות: אין שום סיכוי לעסקה כי סינוואר לא יוותר עליהם, וממילא מדובר על הרבה פחות חטופים חיים מההערכה.
הפרסום הזה עומד בניגוד חריף לכל מה שידוע למערכת הביטחון בישראל: הרבה יותר מ-20 נותרו בחיים, ולכל הפחות רובם הגדול אינם מוחזקים בצמוד למנהיג חמאס או בכלל בקרבה אליו כדי לשמש מגן אנושי. "היה לנו ברור מלכתחילה שמדובר בקשקוש", אומר קצין העוסק בנושאי שבויים ונעדרים (שו"ן) בצה"ל. "לצערנו זה צריך להיות ברור לכולם עכשיו, עם הרצח של השישה, שהיו במנהרה ולא קשורים לסינוואר ולא סביבו".
3 צפייה בגלריה
לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים
לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים
פתח המנהרה שבה אותרו גופות ששת החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
פרי סיפר שמקורות מודיעין ישראלים אמרו לעיתונו כי "תוכניתו של סינוואר הייתה להבריח את עצמו ואת שאר מנהיגי חמאס יחד עם בני ערובה ישראלים דרך מסדרון פילדלפי לסיני ומשם לאיראן. על פי הדיווחים, הדבר נחשף במהלך חקירתו של בכיר בחמאס שנתפס, וכן ממידע שהתקבל ממסמכים שנתפסו ביום חמישי, 29 באוגוסט, שבו הוחזרו שש גופותיהם של בני הערובה שנרצחו".
עוד כתב פרי כי "חמאס מתעקש כבר חודשים להשתלט על המסדרון (פילדלפי, ר"ב) בעוד ישראל התנגדה בתוקף. זו הסיבה ששום הסכם או פשרה לא סוכמו בשמונת החודשים האחרונים, למרות המאמצים של ארה"ב, מצרים וקטאר. סביר להניח שסינוואר הבין שהמלחמה הסתיימה מבחינת ארגונו ושהסיכויים שלו להשיג הצלחה צבאית אפסיים, למרות הצלחתו בתעמולה בינלאומית. סינוואר רואה רק מוצא אחד - להציל את חייו שלו על ידי נטישת שדה הקרב ובריחה מעזה. הוא לא התעקש על הוצאת כוחות צה"ל ממעבר נצרים, שכן אין אפשרות להבריח או להימלט דרכו מעזה. בעיני סינוואר, מסדרון פילדלפי התברר כאפשרות היחידה להגשים את תוכניתו, המוגדרת על ידי גורמי ביטחון ישראלים כפחדנית. עם זאת, הישראלים אפילו לא שוקלים לסגת מפילדלפי, דבר שנתניהו מכנה טאבו - אפילו במחיר של אי עסקה או בני ערובה מתים נוספים".
מהציטוט הארוך לעיל, שגם הוא כמובן מתקף את דברי נתניהו, עולה שישראל מתעקשת על השליטה בציר פילדלפי כבר שמונה חודשים, אף שנתניהו העלה את הסוגייה לסדר היום רק ביולי. כך או אחרת, כל שאר הפרסום הוגדר על ידי ארבעה גורמי מודיעין ושו"ן שעימם שוחחנו כ"המצאה פרועה". ארבעתם מצטרפים לגורמים בצה"ל שמתעקשים שלא המסמך - ולא הנרטיב המיוחס לסינוואר שהחליט פתאום להימלט - מוכרים למישהו בישראל.
בתקופה האחרונה עסק העיתונאי הבריטי פרי לא מעט במודיעין הישראלי והקפיד להגדיל בשבחיו. חוץ מגילויים לכאורה על חיסול מוחמד דף ומבצע ארנון, לאחרונה הוא פרסם את "הסיפור המלא על איך התנקשה ישראל באיסמעיל הנייה בטהרן - דקה אחרי דקה". כתבתו פירטה פיתוח חדש של המוסד: מרגל-זיקית. "הסוכנים נתקלו בקשיים כשהם הגיעו לאזור", כתב. "בית ההארחה ישב על גבעה ומוקף ביער של עצים נישאים, מה שהקשה מאוד על תצפית ברורה על המבנה. אבל אז החלו אלתור ויצירתיות ישראלית. חמישה סוכנים התלבשו בבגדים ירוקים ופשוט טיפסו על העצים הקרובים לבניין כשהם מוסווים בצבע הירוק של העצים. כעת הנוף היה ברור עבורם.
"תפקידם היה לדווח מיד כשהנייה הגיע לבניין, לאחר ששיננו את צבע מכוניתו ומספר לוחית הרישוי. בהיעדר גורם בתוך הבניין שיוכל להודיע להם מתי הנייה נכנס לחדרו, חוליית מוסד נוספת, לבושה גם היא בירוק, טיפסה לענפי העצים וצפתה על הבניין מזווית שבה היה חלון חדרו של הנייה מולם".

החברים בגרמניה

למחרת הפרסום על תוכנית הבריחה של סינוואר תיקף ה"בילד" את נאומו של ראש הממשלה מזוויות נוספות. העיתון הגרמני, מעשה כשפים, טען בדיוק כמו נתניהו שהאסטרטגיה של חמאס היא זריעת פילוג בישראל. לא לחינם הדהד נתניהו בחזרה את הפרסום הזה בישיבת הממשלה הבוקר (ראשון), תוך שהוא מותח ביקורת מרומזת-לכאורה על ההפגנות למען שחרור החטופים.
"רובם המוחלט של אזרחי ישראל אינם נופלים למלכודת הזאת", אמר נתניהו לחברי הממשלה סביבו ולמצלמה מולו. "תוכנית הפעולה של חמאס היא לזרוע פירוד בתוכנו, להפעיל לוחמה פסיכולוגית על משפחות החטופים, להפעיל לחץ פוליטי פנימי וחיצוני על ממשלת ישראל, לקרוע אותנו מבפנים ולהמשיך במלחמה עד להודעה חדשה, עד תבוסת ישראל".
נתניהו מהדהד את ה"בילד" שמהדהד את נתניהו:
דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה בהתייחס לפיגוע הירי שאירע במעבר אלנבי
(נועם מטרי / לע״מ)

3 צפייה בגלריה
מבצע חרבות ברזל הברזל סיקור הסיקור בעולם עמוד שער בילד גרמניה
מבצע חרבות ברזל הברזל סיקור הסיקור בעולם עמוד שער בילד גרמניה
סיקור חרבות ברזל ב"בילד הגרמני"
ה"בילד" הגרמני שייך לקבוצת אקסל שפרינגר, מענקיות התקשורת באירופה, ונחשב כאמור לעיתון בעל התפוצה הרחבה במדינתו. עיתוני הקבוצה נחשבים לבעלי גישה ימנית ומאוד פרו-ישראלית. מאז ומתמיד העניק נתניהו לקבוצה יחס מיוחד והעתיר עליה סקופים ומסמכים. סגן עורך העיתון החתום על הכתבה, פול רונצהיימר, נחשב לעיתונאי בעל הקשרים הטובים ביותר עם ההנהגה הישראלית ושטיח אדום נפרש לרגליו כשהוא מגיע לארץ, גם בביקורים אחרי תחילת המלחמה.
תחת הכותרת "להצטמרר! זה מה שמנהיג חמאס מתכנן לעשות עם החטופים" נטען כי "זה חודשים שישראל מנהלת משא ומתן ללא הצלחה עם ארגון הטרור הפלסטיני חמאס לסיום המלחמה. השיחות תקועות: חמאס מסרב לשחרר את בני הערובה הישראלים שחטף ב-7 באוקטובר - כולל צעירות וזקנים. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו (74) לא רוצה לוותר על השליטה במסדרון אספקה חשוב של חמאס משום שהוא חושש שהמחבלים יתחזקו.
"כעת, מסמך שלא היה ידוע עד כה משירות הביון הצבאי של חמאס, מראה כיצד הטרוריסטים רוצים לתמרן את הקהילה הבינלאומית, לענות את משפחות בני הערובה ולהתחמש מחדש... וגם שלא אכפת להם מסיום מהיר של המלחמה או מהסבל של אזרחים פלסטינים".
שוב מסדרון פילדלפי הוא זה שמונע את החתימה על ההסכם וחמאס הוא זה שלא רוצה עסקה. הדברים מבוססים על הטענה המוצגת כידיעה בלעדית: "המסמך שבו מסביר חמאס את אסטרטגיית המשא ומתן שלו נמצא במחשב שעל פי הדיווחים שייך למנהיג הטרור יחיא סינוואר (61). אומרים שהוא אישר באופן אישי את התוכן".
אלא שכאמור לפי בדיקת צה"ל המסמך לא לקוח משום מקום שמתקרב למחשב של סינוואר. מדובר על מסמך שנתפס באפריל ומסכם הצעה שנתן גורם ביניים בחמאס, ובה חזרה על טקטיקות משא ומתן שהיו מוכרות היטב לישראל. המסמך הוא חלק מאוסף עצום של כעשרה מיליון מסמכים לפחות ו-40 שנות וידאו שנאספו בעזה מ-7 באוקטובר. בישראל התייחסו אליו כמו שהוא - חסר כל חידוש ומפי דרג ביניים בחמאס, ולכן הוא קוטלג במדרג נמוך. אלא שכחלק מהקמפיין, מישהו דאג להדליף שהמסמך הזה, שחשיבותו כאילו-דרמטית, לא נשלח לצוות המשא ומתן ולא לדרג המדיני.
הנרטיב החוזר באופן בו פורסם המסמך ב"בילד" הוא שהחמאס אינו מעוניין בעסקה. בניגוד לדברים הללו, בקהילת המודיעין אומרים שהמסמך כלל לא אומר זאת ולמעשה המשמעות שלו הפוכה: להפעיל אמצעי מניפולציה וקמפיין השפעה על ישראל כדי שזו תסכים להפסקת אש, שחמאס כן מעוניין בה.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מבדיקה שנעשתה במהלך סוף השבוע עולה כי המסמך שפורסם בעיתון 'בילד' נמצא לפני כחמישה חודשים. המסמך הינו ישן, שנכתב כהמלצה על ידי דרגי ביניים בחמאס ולא על ידי סינוואר. המידע מהמסמך הצטרף למסמכים זהים נוספים שהיו ברשותנו בעבר. הוא לא היווה מידע מחדש, ולאחר בירור - לא נעשתה טעות בהפצתו. המידע בנושא הובא בפני מקבלי ההחלטות כמה פעמים עוד לפני שאותר המסמך המדובר. הדלפת המסמך מהווה עבירה חמורה והיא תיבדק ותיחקר על ידי הגורמים המוסמכים".