תיעוד ארבעה מקרי ירי ביישובים ערביים השבוע

75 בני אדם נרצחו מתחילת השנה בחברה הערבית - בהם 11 נשים ערביות - וכמו בשנים קודמות, ברוב המקרים המשטרה עדיין לא הצליחה להגיע לעבריינים. אתמול (יום שישי) נרצחה לורין תפאל (28), אמא לשני ילדים, בעיר רמלה - כשאדם חסם את דרכה וירה בה למוות.
6 צפייה בגלריה
לורין וזירת הרצח
לורין וזירת הרצח
"לא ידעה אם תחיה או לא". לורין וזירת הרצח
6 צפייה בגלריה
רכבה של האישה שנורתה
רכבה של האישה שנורתה
בית המשפט גזר פחות משבע שנות מאסר על הנאשמים ברצח הבעל. זירת הרצח ברמלה, אתמול
(צילום: חגי דקל )
על אף שנרצחה ברמלה, תושבים בחיפה אומרים שלורין הייתה גר בעיר - ורק לאחרונה, ככל הנראה, חזרה לגור במרכז. מכריה של לורין אמרו ל-ynet כי גם הפעם, הכתובת הייתה על הקיר. "היא הייתה מאוימת, וניסו לפגוע בה", סיפרו. "לצערנו אף אחד לא הצליח להגן עליה, עד שירו בה".
חברים של לורין מחיפה טענו כי "כמה פעמים בעבר איימו על חייה, וגם ירו על ביתה בעיר - ובנס היא לא נפגעה. פעם מישהו כיוון נשק לעבר קרובת משפחתה, כי חשב שהיא לורין. אחרי שהבין שטעה בזיהוי עזב אותה".
אחת ממכרותיה של לורין, תושבת חיפה, אמרה שהיא "ניסתה כל הזמן לחפש חיים שקטים, אחרי הדברים הקשים שעברה מאז שנרצח בעלה". לדבריה, "היא דאגה לחייה. לא מזמן היא אמרה לי שהפשע מתפשט וחיים נחטפים בתוך שניות. היא אמרה שהיא לא יודעת אם תחיה או לא, שאין לנו יותר הגנה".
המשטרה התייחסה לטענות התושבים ואמרה כי "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו. חקירת מקרה הרצח בראשיתה, ונפעל בכל הכלים והאמצעים שברשותנו במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים. נציין כי בחודשים האחרונים נעשו מאמצים רבים מצד המשטרה וגורמי הרווחה להציע למנוחה חלופות שונות לשמירת שלומה וביטחונה ללא הועיל".
זירת הרצח ברמלה
(צילום: חגי דקל, אלי סניור)

6 צפייה בגלריה
אישה נמצאה בתוך רכב כשהיא ירויה ברמלה
אישה נמצאה בתוך רכב כשהיא ירויה ברמלה
הרכב של המתנקשים אותר שרוף. זירת הרצח ברמלה
(צילום: אלי סניור)
לורין נמצאה ירויה בתוך רכבה ברחוב דני מס ברמלה, בדיוק במקום שבו נרצח לפני שש שנים בעלה - יחד עם אביו מוסטפא מוסראתי. לפי החשד, מתנקש ארב לה כשיצאה מבית ברחוב, וירה בה מטווח קצר אחרי שנכנסה לרכב. המשטרה ניהלה מצוד אחר רכב מאזדה שנראה נמלט מהזירה ועל פי החשד שימש את המתנקשים, ובהמשך הוא אותר שרוף.
הבעל לשעבר רמדאן מוסראתי, בן 27 במותו, ואביו מוסטפא (55) נורו מטווח קצר ברחוב דני מס בנובמבר 2015. הם פונו עצמאית לבית החולים אסף הרופא ושם נקבע מותם. השניים היו מוכרים למשטרה. האב השתחרר זמן קצר קודם לכן מהכלא, ועל פי המודיעין המשטרתי השניים היו מסוכסכים עם עבריינים מצפון הארץ. כשנתיים לאחר הרצח הרשיע בית המשפט המחוזי את שלושת הנאשמים המרכזיים בקשירת קשר לביצוע פשע, בעקבות הסדר טיעון מקל שנחתם עימם. על השלושה נגזרו פחות משבע שנות מאסר בפועל.

האלימות בחברה הערבית: ירי רודף ירי

הרצח של לורין הוא השני בתוך 12 ימים בחברה הערבית. במקרה הקודם נרצח מקורבו של שר המשפטים גדעון סער, סאהר איסמעיל מהכפר ראמה, שנורה למוות כשהיה בדרך לעבודתו כיועץ של שרת החינוך.
6 צפייה בגלריה
זירת הירי בכפר בענה
זירת הירי בכפר בענה
צעיר נפצע קשה. ירי בכפר בענה
6 צפייה בגלריה
תיעוד מהזירה בכפר ג'ת
תיעוד מהזירה בכפר ג'ת
יותר מ-70 כדורים. תיעוד ממצלמות אבטחה: יורים בכפר ג'ת
6 צפייה בגלריה
כדור תועה פגע בגבר בקלנסווה, מצבו קשה
כדור תועה פגע בגבר בקלנסווה, מצבו קשה
כדור תועה פגע בגבר בקלנסווה, מצבו קשה
אתמול בכפר בענה שבגליל נורה צעיר בשנות השלושים לחייו ונפצע באורח קשה. בתיעוד הירי נראים שני רעולים פנים שיורים בו מטווח אפס. הוא פונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה.
כמה שעות לאחר מכן נורו שני אנשים בכפר קאסם, אחד מהם במצב קשה והשני בינוני. השניים פונו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. לפי הדיווחים, הירי בוצע בזמן קטטה.
במקרה אחר אתמול נורו שני בני אדם בג'דיידה-מכר, אחד מהם נפצע באורח אנוש והשני באורח בינוני. בשעות הלילה נורו יריות לעבר בית בכפר ברא, ולא היו נפגעים.
לפני חמישה ימים תועד ירי בדבוריה, שבו נפצעו שני צעירים באורח בינוני וקל. במקרה אחר, לפני שישה ימים, שני רעולי פנים ירו יותר מ-70 כדורים לעבר בית בכפר ג'ת שבמשולש. במהלך הירי, אחד מהם אף החליף מחסנית. לא דווח על נפגעים או עצורים בתקרית.
לפני שבוע, אחמד לוטפי וואווה, תושב קלנסווה כבן 50, נפצע באורח קשה כשנפגע בראשו מכדור תועה בזמן ששוחח עם חבריו. הוא הועבר לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. בנו אמר בכאב כי "המצב הזה הוא אינדיקציה מסוכנת למצב בחברה שלנו".
לפני כארבעה ימים נורו יריות רבות לעבר בית בכפר כנא. במקרה אחר נורו יריות לעבר ביתו של ראש מועצת עין קניה, ורכבו הוצת על-ידי רעולי פנים. ביפו התפוצצה מכונית ואדם אחד נפצע באורח בינוני. מקרי ירי נוספים אירעו לאחרונה בשפרעם, בעילוט, בחיפה, במזרח ירושלים, בלקייה ובטירה.
מהמשטרה נמסר: "המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד האלימות ועבירות הנשק בפרט בקרב החברה הערבית. בחציון הראשון של השנה הנוכחית נעצרו ברחבי הארץ 3,275 חשודים בגין עבירות נשק, כ-92% מתוכם מהחברה הערבית. בתקופה זו הוגשו 1,039 כתבי אישום נגד נאשמים בעבירות ירי ואמל"ח - כ-85% מתוכם נגד נאשמים מהחברה הערבית. כמו כן המשטרה איתרה ותפסה אלפי אמצעי לחימה לא חוקיים ביישובי החברה הערבית בישראל".
"לצד הגברת הפעילות המשטרתית, רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל, בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה - יובילו לשינוי המיוחל. נמשיך להיאבק באלימות, בנשק ובפשיעה החמורה בקרב החברה הערבית ובכלל".