רוסיה חשפה היום (ה') כי נשיא סוריה בשאר אסד הגיע אתמול לביקור במוסקבה ונפגש עם ולדימיר פוטין, כשברקע התבערה במזרח התיכון ורמזיו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שהוא מעוניין לשפר את היחסים בין דמשק לאנקרה אחרי שנים של עוינות ביניהן. לאחרונה הביע ארדואן נכונות אף לקיים ועידת פסגה עם אסד, בצעד שיהיה תפנית דיפלומטית דרמטית, ובצהריים אישר הקרמלין כי ועידה כזו הייתה אחד הנושאים שבהם דנו אסד ופוטין.
4 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
פוטין ואסד נפגשים בקרמלין. "רוצה לשמוע את דעתך על ההתפתחויות באזור"
(צילום: Sputnik/Valeriy Sharifulin/Pool via REUTERS)
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן. עכשיו מוכן לדבר עם הרוצח
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
רוסיה היא בעלתה הברית החשובה ביותר של סוריה וספקית הנשק העיקרית שלה. היא למעשה זו שהצילה את משטר אסד מקריסה כשבשנת 2015 שלחה את כוחותיה להתערב במלחמת האזרחים הסורית ומיגרה כמעט לגמרי את המורדים שהתקוממו נגד שלטונו. הפגישה בין אסד לפוטין אתמול הייתה הראשונה בין השניים מאז מרץ 2023. גם עם טורקיה, על אף היותה חברה בנאט"ו, יש לרוסיה יחסים חמים ופרגמטיים בסך הכול, ופוטין וארדואן משוחחים לעתים קרובות.
אחרי פרוץ מלחמת האזרחים הסורית ב-2011 התייצבה ממשלת ארדואן באופן נחרץ לצד המורדים ופעלה להפלת משטר אסד, וארדואן עצמו כינה את נשיא סוריה "רוצח". עם זאת, אחרי שאסד השיב לעצמו את השליטה כמעט בכל חלקי סוריה בשנים האחרונות ארדואן חדל לבקר אותו בחריפות שכזו, ולאחרונה ניכר כי הוא חותר לשיפור היחסים בין המדינות.
4 צפייה בגלריה
מטוס MiG-31 עם טיל על-קולי קינזאל של רוסיה ממריא מ בסיס חמיימים ב סוריה תמרון צבאי ב הים התיכון
מטוס MiG-31 עם טיל על-קולי קינזאל של רוסיה ממריא מ בסיס חמיימים ב סוריה תמרון צבאי ב הים התיכון
מטוס קרב רוסי ממריא בסוריה. צבא פוטין הציל את המשטר
(צילום: משרד ההגנה הרוסי)
רצונו של ארדואן בנורמליזציה עם סוריה, לפחות ברמה מסוימת, נובע מאינטרסים פנימיים וביטחוניים. באמצעות שיפור היחסים הוא מקווה בין השאר לקדם את החזרתם הבטוחה והמסודרת לסוריה של המוני פליטים סורים שברחו מארצם בשנות מלחמת האזרחים ומתארחים מאז בטורקיה. פליטים אלה מכבידים על הכלכלה הטורקית, ולא פעם פרצו עימותי דמים בינם לבין תושבים טורקים.
מעבר לכך מקווה ארדואן לנצל את תיקון היחסים גם למיגור "מסדרון הטרור", כפי שהוא מכנה זאת, בצפון סוריה, שבו פועלים כוחות עוינים לארצו. מאז 2016 פתחה טורקיה בכמה מבצעים צבאיים בצפון סוריה כדי למגר שם מיליציות כורדיות, ג'יהאדיסטים מדאעש ונאמני אסד שאיימו על תחומיה, וכוחות פרו-טורקיים בסוריה שולטים כעת בשתי רצועות ארוכות בצד הסורי של הגבול בין המדינות.
היחסים בין טורקיה לסוריה כבר השתפרו מעט בשנים האחרונות, ומאז 2022 נערכות מעת לעת פגישות בין בכירים סורים וטורקים בתיווך רוסי, אבל לאחרונה מאותת ארדואן כי הוא חותר לשדרוג נוסף שלהם. "הגענו לנקודה שבה ברגע שאסד ינקוט צעדים לשיפור היחסים עם טורקיה, אנחנו נשיב באותה גישה", אמר החודש בוועידת פסגה אזורית בקזחסטן.
4 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
ועידת בפסגה ברוסיה. פוטין "הביע דאגה מההסלמה"
(צילום: Valery Sharifulin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
בקטעים שפרסמה הבוקר לשכת הנשיאות הרוסית מקבלת הפנים שערך פוטין לאסד לא הזכירו השניים בדבריהם את טורקיה, אך בהמשך אישר כאמור הקרמלין כי הם דנו בקיום פסגה עם ארדואן. בקטעים שפורסמו נשמע פוטין מביע דאגה מהמצב במזרח התיכון, שלדבריו "צועד לעבר הסלמה", ואומר: "אני מעוניין מאוד לשמוע את דעתך על האופן שבו המצב באזור כולו מתפתח". אסד מצדו אמר כי ביקורו במוסקבה הוא הזדמנות חשובה מאוד לדון במתרחש בעולם ובאזור האירו-אסייתי בפרט.