"אסון מדיני": הרוחות בישראל סוערות בעקבות הודעת קארים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), כי ביקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בגין פשעי מלחמה. חאן ציין בריאיון ל-CNN, שם הודיע על בקשתו, כי בכוונתו להוציא צווי מעצר גם נגד מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף.
בתגובה להחלטתו של חאן, שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע על הקמת חמ"ל מיוחד במשרד החוץ. בנוסף, הליכוד - באופן חריג - כינס ישיבת סיעה, רגע לפני פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, וראש הממשלה נתניהו הודיע: "הצו הוא שערורייה. זה לא יעצור אותי או אותנו".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט, קארים חאן, יחיא סינוואר, מוחמד דף
בנימין נתניהו, יואב גלנט, קארים חאן, יחיא סינוואר, מוחמד דף
נתניהו וגלנט, התובע חאן וסינוואר ודף
(צילום: יונתן זינדל, Luis ACOSTA / AFP, אלעד מלכה)
נתניהו הוסיף כי מדובר ב"יום גורלי למדינת ישראל". לדבריו, "יש פה ניסיון לשלול את הלגיטימציה של מדינת היהודים להגן על עצמה. מנסים להטיל עלינו כבלים שלא הטילו על אף צבא אחר. זה ניסיון לכבול את ידינו, שמסכן את העתיד שלנו ואת הקיום שלנו. צריך להתייצב יחד נגד הכתם הזה".
בריטניה מסרה כי היא מתנגדת להחלטת התובע, ולא מאמינה שהיא תסייע להגעה לעסקת חטופים, הכנסת סיוע או הגעה להפסקת אש. בהודעת משרד החוץ הבריטי נמסר גם כי בלונדון לא מאמינים שלבית הדין בהאג יש סמכות במקרה זה, שכן ישראל אינה חתומה על אמנת רומא - והפלסטינים אינם מדינה.
הנשיא הרצוג גינה את ההחלטה, וקרא למדינות העולם "לדחות בתוקף" את הצעד. "הודעת התובע מקוממת, ומראה את סכנת הקריסה שבה נתונה מערכת המשפט הבינלאומית. המהלך החד-צדדי הזה, שנעשה בחוסר תום לב, מעודד טרוריסטים ברחבי העולם ומפר את כללי היסוד של בית המשפט. מנהיגי חמאס הם דיקטטורים שאשמים ברצח המוני, אונס וחטיפות. כל ניסיון הקבלה בינם לבין ממשלת ישראל, שנבחרה באופן דמוקרטי ופועלת למלא את חובתה להגן על אזרחיה תוך הקפדה על עקרונות המשפט הבינלאומי, הוא שערורייתי.
"לא נשכח מי התחיל את המלחמה הזו. מי אנס, שחט, שרף, התאכזר וחטף אזרחים תמימים. לא נשכח את בני הערובה שלנו, שחזרתם הבטוחה צריכה להיות הדאגה העיקרית של הקהילה הבינלאומית. אנו מצפים מכל המנהיגים בעולם החופשי - לגנות על הסף את הצעד הזה ולדחות אותו בתוקף", אמר.
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף לגינויים: "הצהרת התובע הראשי בהאג, שמעמידה בשורה אחת את ראש הממשלה ושר הביטחון עם ראשי החמאס, מלמדת ששליחת נציגי ישראל לדיון בבית הדין האנטישמי הייתה טעות חמורה מלכתחילה", אמר בן גביר. "ראש הממשלה ושר הביטחון חייבים להתעלם מהתובע האנטישמי של בית הדין האנטישמי, ולהורות על הגברת המתקפה נגד חמאס עד הכרעתו המוחלטת".
גם חבר קבינט המלחמה השר בני גנץ הגיב להחלטה, ואמר כי "מדינת ישראל יצאה למלחמה הצודקת ביותר לאחר טבח שביצע ארגון טרור באזרחיה. היא נלחמת באופן המוסרי ביותר בהיסטוריה, תוך הקפדה על החוק הבינלאומי, ויש לה מערכת משפט עצמאית וחזקה. הצבת מנהיגי מדינה שיצאה לקרב הגנה על אזרחיה, באותה השורה עם טרוריסטים צמאי דם - היא עיוורון מוסרי ופגיעה בחובתה וביכולתה להגן על אזרחיה. קבלת עמדת התובע, תהיה פשע היסטורי שלא ימחה".
השר גדי איזנקוט, חבר קבינט המלחמה גם כן, הוסיף כי "החלטת התובע היא כשל מוסרי עמוק, אי-הבנה מוחלטת של המלחמה שנכפתה על ישראל. צבא ההגנה לישראל פועל על פי הוראות הדין הישראלי והמשפט הבינלאומי". לדבריו, "התובע בהאג בחר היום להיות בצד הלא נכון של ההיסטוריה, ולערוך השוואה שקרית בין ארגון טרור רצחני לבין צבא של מדינה דמוקרטית המגנה על אזרחיה לאחר שיותר מ-1,000 מהם, ילדים, נשים, זקנים וגברים - נטבחו, נאנסו ונחטפו לעזה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "כזה מופע של צביעות ושנאת יהודים כמו של בית הדין בהאג לא ראינו מאז הפרופגנדה הנאצית. גם הנאצים דיברו בשם ה'מוסר', גם אז לא היה שם כלום מלבד אנטישמיות טובה וישנה כמו שחווינו בכל הדורות. שונאי ישראל באים והולכים, נצח ישראל לא ישקר. צווי המעצר הללו יהיו המסמר האחרון בפירוקו של בית הדין הפוליטי והאנטישמי הזה. ידידי ישראל והמדינות הנאורות באמת לא יוכלו לאפשר את המשך קיומו ותפקודו. כך גם ביחס לרשות הפלסטינית שעומדת מאחורי ההליכים בבית הדין. הגיע הזמן להביא להפלתה ולעצירת הנזקים שהיא גורמת למדינת ישראל בעולם.
"אני מבקש לחזק את ידיהם של ראש הממשלה ושר הביטחון. צווי המעצר שלהם הם צווי המעצר של כולנו. ישראל תמשיך להגן על עצמה ולמגר את אויביה וההיסטוריה תשפוט את מי שהתייצב לצד הנאצים של חמאס ונגד האור והטוב של מדינת ישראל. עם ישראל חי", סיכם.
4 צפייה בגלריה
הטקס הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים
הטקס הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים
הרצוג: קורא למנהיגי העולם לדחות את ההחלטה
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
4 צפייה בגלריה
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר: "צווי המעצר של נתניהו וגלנט - צווי המעצר של כולנו"
(צילום: שלו שלום)
יו"ר ש"ס אריה דרעי הוסיף: "צווי המעצר השערורייתיים שמבקש התובע בהאג להוציא כנגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט, והכללתם בשורה אחת עם גדולי מרצחי מחמאס, הם מופע בזוי של פשיטת רגל מוסרית, צביעות ואנטישמיות. ישראל מנהלת מלחמה קשה נגד טרוריסטים שפלים, ועושה זאת תוך הקפדה יתרה על החוק הבינלאומי וסיוע הומניטרי כפי שאף צבא לא עשה לפניה. ה'אישומים' המופרכים והמנותקים מהמציאות הם חרפה לבית הדין בהאג, ולא ירפו את ישראל להמשיך במלחמה הצודקת להגן על חיי אזרחיה".
גם שר המשפטים יריב לוין הגיב בעניין: "החלטת התובע בבית הדין הפלילי בהאג היא חרפה מוסרית מהגדולות בהיסטוריה האנושית. ההחלטה - שתכליתה ניסיון למנוע ממדינת ישראל את זכות ההגנה העצמית - וההשוואה הנואלת בין מנהיגי ישראל לבין רבי המרצחים העומדים בראש החמאס, הן ביטוי מובהק לאנטישמיות מודרנית ולשנאת יהודים באשר הם. מדינת ישראל תמשיך להילחם את מלחמת המגן הצודקת מפני הטרור, באופן המוסרי ביותר ועל פי הדין הבינלאומי. אזרחי ישראל, ועימנו רבים בעולם כולו, מתייצבים היום בעוצמה מאחורי ראש הממשלה, הנהגת המדינה, צה"ל וכוחות הביטחון".
שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי "ההחלטה השערורייתית של התובע הכללי בהאג היא מתקפה חזיתית וחסרת מעצורים על קורבנות 7 באוקטובר ו-128 החטופים שלנו בעזה. בזמן שמרצחי ואנסי חמאס מבצעים פשעים נגד האנושות נגד אחינו ואחיותינו, התובע מזכיר באותה נשימה את ראש הממשלה ואת שר הביטחון של מדינת ישראל לצד המפלצות הנאציות המתועבות של החמאס - חרפה היסטורית שתיזכר לעד.
תגובת כ"ץ להחלטת התובע הכללי
(צילום: מרדכי גורדון, משרד החוץ)

תגובת גנץ להחלטת התובע הכללי

"הנחיתי להקים באופן מיידי חמ"ל מיוחד במשרד החוץ, עם כל הגורמים המקצועיים, במטרה להיאבק נגד ההחלטה שנועדה בראש ובראשונה לכבול את ידיה של מדינת ישראל ולמנוע ממנה את זכות ההגנה העצמית. אף כוח שבעולם לא ימנע מאיתנו להשיב את כל חטופינו ולמוטט את שלטון הטרור של החמאס".
גם באופוזיציה גינו את ההחלטה, ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי מדובר ב"אסון מדיני וערכי". לדבריו, "לא יכול להיות שמוציאים צווי מעצר נגד נתניהו, סינוואר, הנייה ומוחמד דף אחרי שטבחו בנו ובילדינו ב-7 באוקטובר. זה בלתי נסלח. אנחנו מנהלים מלחמה צודקת, ושיהיה ברור - אנחנו לא נעבור על זה בשתיקה. צריך גם להגיד - זה כישלון מדיני נורא, הרי יצאנו למלחמה כשכל העולם מאחורינו. אנחנו קוראים מפה לאמריקנים - אני מצפה שהממשל יעמוד מאחורינו ושהקונגרס יתכנס ויגנה את צווי המעצר".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר: "אני חושב שמראש המצב בבית הדין הוא אנטי. הכל נגדנו. עשינו טעות שניגשנו לשם בפעם הראשונה. אנחנו צריכים להתמודד עם זה אבל גם צריך להזכיר לחברים בקואליציה שלהתמודד עם זה בלי האמריקאים זה כמעט בלתי אפשרי. צריך לתאם איתם".
4 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים, דרך בגין
הצהרת משפחות החטופים, דרך בגין
"דוחה את הסימטריה בין הנהגת ישראל לבין מרצחי חמאס". הצהרת מטה החטופים מול הקריה, ארגיון
(צילום: מוטי קמחי)
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, הוסיף כי "החלטת התובע היא עדות לפשיטת רגל של מוסדות המשפט הבינלאומיים, זאת בהמשך לפארסה של הדיון בתביעות דרום אפריקה. עצם ההקבלה בין ראש הממשלה ושר הביטחון של ישראל, מדינה הנלחמת לפי כללי המשפט הבינלאומי, לג'יהאדיסטים של חמאס היא שערורייתית. אלה מהלכים שמטרתם לפגוע בזכותה של ישראל - המדינה המאויימת והמותקפת ביותר בעולם - להגן על עצמה, זכות הקבועה במגילת האו"ם. מי שמוביל את המהלכים הללו שמטרתם היא קשירת ידיה של ישראל היא הרשות הפלסטינית בראשות אבו-מאזן".
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט קרא בתגובה למדינות העולם "למשוך את המימון שלהן. בקשת התובע היא רגע של בושה עבור בית הדין והקהילה העולמית. היא גם מספקת דחיפה עצומה לטרור הג'יהאדי העולמי. בית דין שמשווה בין המוציא לפועל של טבח רצחני מכוון שכלל אונס נשים ושריפת תינוקות, עם אלה שמתגוננים מפני זה, עדיף שלא יתקיים. הגיע הזמן שהמדינות ההגונות ימשכו את המימון שלהן מהאג".
ח"כ עופר כסיף טען מנגד כי "‏החלטת ביה"ד הפלילי בהאג הייתה צפויה ונכונה: כפי שנאמר בה, על בסיס עדויות וניתוחם, קיים בסיס ‏סביר להאמין שנתניהו וגלנט נושאים באחריות פלילית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בעזה". לדבריו, "‏אסור לאף אדם או גוף להיות מעל לחוק הבינלאומי ומעל לכללי הצדק והמוסר האוניברסליים. אלו גוברים על החלטות הממשלה ומדיניותה, תמיד. זה גם האינטרס הישראלי האמיתי: להיות חברת מופת מוסרית שדבקה בחוק הבינלאומי".
במטה משפחות החטופים מיהרו לברך על הוצאת הצווים נגד בכירי חמאס, אך הבהירו: "המטה דוחה את הסימטריה בין הנהגת ישראל לבין מרצחי חמאס. אנו מאמינים שהדרך להוכיח זאת שוב מול כל העולם היא על ידי כניסה מידית למו"מ שישחרר את החטופים". לדבריהם, הצווים נגד סינוואר, הנייה ודף הם "הכרה נוספת בפשעים נגד האנושות שהם ביצעו ועדיין מבצעים נגד אזרחי ישראל, ובהם 128 חטופים שעדיין נמצאים במרתפי חמאס וסובלים מהתעללות יום-יומית".
במקביל, גם בחמאס הגיבו לצווים נגד בכיריהם, ואמרו כי הם "משווים בין הקורבן למוציא להורג. החלטת בית הדין מעודדת את ישראל להמשיך את 'מלחמת ההשמדה' בעזה".