העיתון ניו יורק טיימס דיווח אתמול (שבת) שהצבא האמריקני טייח תקיפות אוויריות בסוריה, במהלך המלחמה בדאעש. בתקיפות נהרגו עד 64 נשים וילדים, מה שעלול להיחשב כפשע מלחמה.
בדיווח של ניו יורק טיימס נכתב שבמרץ 2019 ביצעה ארה"ב שתי תקיפות אוויריות רצופות בקרבת העיירה באגוז במזרח סוריה, באזור הגבול עם עיראק. מי שביקשה לבצע את התקיפות הייתה יחידה אמריקנית מסווגת למבצעים מיוחדים, שערכה פעולות קרקעיות על אדמת סוריה. לפי ניו יורק טיימס הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב – שמפקח על מבצעים של חיל האוויר האמריקני בסוריה – הודה בשבוע שעבר לראשונה בביצוע התקיפות האוויריות בסוריה, ואמר שהן היו מוצדקות.
3 צפייה בגלריה
דומא, סוריה
דומא, סוריה
תקיפה אמריקנית בסוריה, ארכיון
(צילום: AFP)
בהצהרה אתמול חזר הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב על הגרסה שמסר לעיתון, לפיה 80 בני אדם נהרגו בשתי התקיפות האוויריות – כולל 16 אנשי דאעש וארבעה אזרחים. הצבא האמריקני ציין שלא ברור אם 60 ההרוגים האחרים היו אזרחים – בין השאר מכיוון שדאעש גייס לשורותיו נשים וילדים.
בהצהרה אתמול על התקיפות אמר הצבא האמריקני שמדובר ב"הגנה עצמית לגיטימית". לפי צבא ארה"ב התקיפות באזור העיירה באגוז היו פרופורציונאליות, וכמו כן ננקטו צעדים ראויים כדי להבטיח שאזרחים לא נמצאים באזור התקיפות. הצבא האמריקני מסר שהוא סולד מהרג חפים מפשע, "ונוקט את כל הצעדים האפשריים כדי למנוע זאת. במקרה הזה דיווחנו על התקיפה בעצמנו וחקרנו אותה לפי הראיות שלנו, ואנחנו לוקחים אחריות מלאה על מוות לא-מכוון".
3 צפייה בגלריה
חיילים אמריקנים בסוריה
חיילים אמריקנים בסוריה
חיילים אמריקנים בסוריה
(צילום: AP)
לפי הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב לא ניתן לקבוע בוודאות כמה אזרחים היו בין ההרוגים בתקיפות, מכיוון שבתיעוד מהאזור נראו "נשים חמושות רבות ולפחות ילד חמוש אחד". הצבא האמריקני טוען שרוב הנשים והילדים שנהרגו בשתי התקיפות במרץ 2019 לחמו בשורות דאעש.
הפיקוד המרכזי הוסיף שהתקיפות היו בשעה שהכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) - ארגון לוחמים כורדים שנתמך על-ידי ארה"ב - היה תחת אש כבדה, ושהכוחות דיווחו שבאזור אין אזרחים.
3 צפייה בגלריה
לוחמים כורדים בכפר בגוז לקראת הניצחון על דאעש סוריה
לוחמים כורדים בכפר בגוז לקראת הניצחון על דאעש סוריה
לוחמים כורדים בכפר באגוז לפני הניצחון על דאעש
(צילום: MCT)
בניו יורק טיימס נכתב שעורך דין של חיל האוויר שהיה נוכח בחדר המבצעים בזמן אמת האמין שהתקיפות עלולות להיחשב כפשעי מלחמה. בהמשך, כשלא ננקטה שום פעולה, הוא התריע על כך למפקח הכללי של משרד ההגנה ולוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט.
ב-18 במרץ 2019 פתח המפקח הכללי של משרד ההגנה בחקירה, אך בסופו של דבר הדו"ח לא כלל שום התייחסות להפצצות, ומאז לא נפתחה חקירה מקיפה ועצמאית בנושא. ניו יורק טיימס ציין שהדיווח שלו מבוסס על מסמכים ודו"חות מסווגים, בנוסף לראיונות עם גורמים שבקיאים בפרטים.