ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש (חמישי) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב, והתייחס ביום ה-104 למלחמה להתפתחויות השונות בנוגע לקרבות בעזה. "מי שמדבר על 'היום שאחרי נתניהו', בעצם מדבר על הקמת מדינה פלסטינית עם הרשות הפלסטינית. אני רוצה להגיד היום, זה לא 'היום אחרי נתניהו', זה היום אחרי רוב אזרחי ישראל". בנוגע לגזרות רחוקות יותר אמר נתניהו: "מי אמר שאנחנו לא תוקפים באיראן? אנחנו תוקפים. איראן זה ראש התמנון, אתה רואה את הזרועות מסביב. כל מה שאתה רואה מהחות'ים ועד חיזבאללה ועד חמאס, איראן עומדת מאחורי זה". ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.
דבריו של ראש הממשלה נתניהו
(צילום: לע"מ )

"קיבלתי היום גלויה מנטע, אימו של לוחם הצנחנים ינון תמיר שנפל בקרבות בעזה", אמר נתניהו בפתח דבריו. "היא כותבת לי 'כדי שנדע שלא נפלו לחינם - השמידו את הרשע'. נטע, אני אומר לך ולמשפחות השכולות - הם לא נפלו לשווא, אנחנו נשמיד את הרשע של חמאס. בניגוד למה שאומרים, המלחמה נמשכת בכל החזיתות והמלחמה תימשך בכל החזיתות עד להשגת כל המטרות שהצבנו".
נתניהו אמר עוד: "לצורך זה העברנו תקציב מלחמה עצום שיעזור לצבא לעמוד במטרות המלחמה ולהשיג את הניצחון. הניצחון ייקח עוד חודשים ארוכים, אבל אנחנו נחושים להשיגו. יש מי שטוענים באולפנים שאי אפשר לנצח, אני דוחה את זה על הסף. אנחנו מנצחים, אנחנו חותרים לניצחון מוחלט. לא רק להכות בחמאס, לא עוד סבב עם חמאס - ניצחון מוחלט".
הכותרת
איך מונעים אסון כלכלי כמו אחרי מלחמת יום הכיפורים? | סבר פלוצקר
23:07
3 צפייה בגלריה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: יריב כץ)
בנוגע להשבת החטופים, אמר נתניהו שהלחץ הצבאי ברצועה עוזר. לדבריו, "הפסקת המלחמה לפני השגת יעדינו תשדר מסר של חולשה ואז הטבח הבא יהיה רק עניין של זמן. לכן, לא נתפשר על ניצחון מוחלט. 'היום שאחרי' הוא היום שאחרי חיסול חמאס, ולכן קודם כל בא הניצחון והוא יושג רק אם נישאר ממוקדים ומאוחדים מאחורי החיילים שלנו. אחרי טבח 7 באוקטובר אין לנו ברירה אחרת.
"זהו ניצחון שעלינו להשיג למען ביטחון ישראל, למען עתידנו ולמען שלום אזורי עם שכנותינו. אני מתחייב בפני המשפחות השכולות ומשפחות החטופים - לא נסיים את המלחמה לפני השבת חטופינו".
לשאלת ynet על הקריאה לצאת לבחירות בהקדם, השיב נתניהו: "כשאנחנו בעיצומה של המלחמה, כשהגיבורים שלנו נופלים ומחרפים את נפשם, אתם רוצים באמצע הלחימה לעצור הכול? להתחיל קמפיינים של תעמולה איש בגרון רעהו? לפלג את העם במקום לאחד את העם? אני חושב שצריך להתמקד עכשיו בהשגת הניצחון ויש זמן לפוליטיקה אחר כך. אני חושב שללכת לבחירות זה חוסר אחריות, וזה יפגע קשות במאמץ המלחמתי. מי שמייחל לזה ולכל שאר הדברים שאנחנו שומעים באולפנים זה חמאס וגם איראן שעומדת מאחוריו. לא ניתן להם את זה. אנחנו נביא את הניצחון המוחלט".

"מי שמדבר על היום שאחריי - מדבר על היום שאחרי רוב אזרחי ישראל"

בהתייחס לדיווח שלפיו הוא דחה הצעה אמריקנית שכוללת הקמת מדינה פלסטינית, והפרסום שלפיו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פועל בציר "עוקף נתניהו", השיב ראש הממשלה: "מה שגורמים פוליטיים בישראל קוראים 'היום שאחרי', זה מבחינתם 'היום שאחרי נתניהו'. מי שמדבר על 'היום שאחרי נתניהו', בעצם מדבר על הקמת מדינה פלסטינית עם הרשות הפלסטינית. זה לא היום' אחרי נתניהו', זה היום אחרי רוב אזרחי ישראל. אני מבהיר, בכל הסדר בעתיד הנראה לעין, ישראל חייבת לשלוט על כל השטח מערבית לירדן".
על דעתו בנוגע להתערבות של ארה"ב בנעשה בישראל, אמר נתניהו: "ראש ממשלה בישראל צריך להיות מסוגל להגיד 'לא' גם לטובי הידידים שלנו. להגיד 'לא' כשצריך ולהגיד 'כן' כשאפשר. ככה אני נוהג. אני רוצה להרחיב את מעגל השלום לארבע מדינות ערביות, ואני נחוש להרחיב אותו לעוד מדינות באזור יחד עם ידידנו האמריקנים".
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
נתניהו וביידן. "ראש ממשלה בישראל צריך להיות מסוגל להגיד 'לא' גם לטובי הידידים שלנו"
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מוקדם יותר אמר שר הביטחון יואב גלנט בנוגע לנעשה בעזה כי "יש פגיעה דרמטית באלפי מחבלים, אבל אין פתרון מלא לכיסי ההתנגדות ואנחנו מטפלים בהם". בתגובה לכך אמר נתניהו: "יש שני שלבים בלחימה. אחד זה בעצם השמדת הגדודים של חמאס, זה מסגרות הלחימה המאורגנות שלהם. עד היום הושמדו 17-16 גדודים מתוך 24 ואחר כך יש טיהור שלהם. הפעולה הראשונה בדרך כלל יותר קצרה, הפעולה השנייה יותר ארוכה".

נתניהו טוען שלא מידר את גלנט בעסקת התרופות - אך הציג מזכר שנשלח יום אחרי ההכרזה

נתניהו הסיר מעצמו שלשום את האחריות על אישור העברת משלוח התרופות לחטופים בעזה ולתושבים המקומיים ללא בדיקה - אך בסופו של דבר הורה לצה"ל לבדוק אותן, לא לפני שספג ביקורת על התנערותו. זמן קצר לאחר ההחלטה הגיעו המשאיות לכרם שלום, שם הן עברו בידוק לפני הכנסתן לרצועה.
לשכת נתניהו טענה שלשום בצהריים - אחרי שנודע שנתניהו אישר לא לבדוק את המשלוח שכולל תרופות גם לעזתים וגם לחטופים - כי "ראש הממשלה הנחה להעביר תרופות לחטופים, אך לא עסק כלל בסידורי הבדיקה של הכנסתן, שנקבעים על ידי צה"ל וגורמי הביטחון".
נתניהו טוען שלא מידר את גלנט בעסקת התרופות - אך הציג מזכר שנשלח יום אחרי ההכרזה
(")

במסיבת העיתונאים נשאל ראש הממשלה אם ישראל יכולה לוודא שהתרופות שהועברו לעזה אכן יגיעו לידי החטופים, והשיב: "יש לנו התחייבות של המתווך (כוונתו כנראה לקטאר. ס"ח), אנחנו נדע אם זה הגיע או לא הגיע במוקדם או במאוחר. אני מצפה מהמתווך לעמוד בעניין הזה. אנחנו נדע תוך זמן קצר אם הן אכן הגיעו ליעדן". יצוין כי קטאר הודיעה אמש כי קשה לה לאשר שהתרופות אכן הגיעו לידי החטופים, אך ציינה כי סביר שהדבר אכן קרה.
נתניהו שב והכחיש שאישר להכניס את התרופות לעזה ללא בידוק, וטען כי מדובר ב"שקר". במסיבת העיתונאים טען גם כי לא מידר את שר הביטחון גלנט ובכירים אחרים בנוגע לעסקה, תוך שהוא טוען שב-13 בינואר שלח ראש המוסד מזכר מפורט לגלנט ולשאר הבכירים שבו פורט המתווה – אך נתניהו שכח להזכיר שההודעה הפומבית על השגת העסקה פורסמה יום לפני כן, ב-12 בינואר (ביום שישי בערב). ב-ynet נחשף שלשום שפרסום ההודעה המוקדם, כך לדברי גורם בכיר, הביא לעיכוב של כמה ימים במימוש העסקה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ו"ארגז תרופות"
בנימין נתניהו ו"ארגז תרופות"
נתניהו והתרופות
(צילום: מהרשתות החברתיות)
הסכם העברת התרופות הושג בתיווך קטאר וצרפת, ובתמורה להעברתן לחטופים אמורות לעבור גם תרופות רבות לאזרחים פלסטינים ברצועה - כשלטענת חמאס הן יועברו גם לחלקיה הצפוניים. ההחלטה שלא לבדוק את המשלוחים הייתה חריגה למדי - שכן גורמי הביטחון בודקים כל משאית סיוע שנכנסת לרצועה, הן במעבר כרם שלום והן במעבר ניצנה.
ראש המוסד דדי ברנע עדכן את לשכת ראש הממשלה על הסיכום המתגבש בעל פה. אז התפרסמה הודעה רשמית לעיתונות של לשכת ראש הממשלה, חרף הרגישות הבינלאומית, שעלתה ב"דחייה של שלושה-ארבעה ימים בביצוע העסקה".
נחיתת מטוסי הסיוע במצרים

אותה הודעה של לשכת נתניהו פורסמה כאמור ביום שישי בערב, ורק אתמול הוכנסו התרופות לרצועת עזה. במערכת הביטחון אמרו שלשום כי ראש המוסד התבקש להוציא את עיקרי העסקה בכתובים לבכירים "מעט מאוחר יותר", ובינתיים לשכת ראש הממשלה הוציאה בסוף השבוע את ההודעה לתקשורת ובה הודיעה כי "לראשונה יועברו תרופות לחטופים הישראלים".
התרופות, שלפי לשכת ראש הממשלה נרכשו בצרפת, הועברו למצרים באמצעות שני מטוסי תובלה של חיל האוויר הקטארי שנחתו שלשום בנמל התעופה אל-עריש שבצפון סיני. בקטאר הודיעו כי שני המטוסים נשאו יחד סיוע הומניטרי שכולל לצד תרופות גם מזון, במשקל כולל של 61 טונות. בדיווח ברויטרס צוין כי רק אחד המטוסים נשא את התרופות לחטופים, וכי הן מיועדות ל-45 חטופים.
פורסם לראשונה: 18:59, 18.01.24