לאחר שסיעת ש"ס הודיעה היום (שלישי) שתתמוך בעסקה שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עליה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא נחשפו כל פרטיה, במחנה הממלכתי בראשות השר בני גנץ מתלבטים אם לממש את איום הפרישה מהממשלה ללא קשר להתפתחויות - או לדחות את העזיבה כדי לוודא שהעסקה תושלם.
הצהרת גנץ שבה הציב דד-ליין לפרישה ודרש "תוכנית אסטרטגית"
(צילום: לע"מ )

בתחילת השבוע היו נחושים במחנה הממלכתי לפרוש מהממשלה עד המועד שקבעו - 8 ביוני. גורמים בכירים במפלגה אף אמרו כי החברות בממשלה מיצתה את עצמה בשלב הזה, ולכן לדבריהם, גנץ מתכוון לממש את איומו ללא קשר להתפתחויות.
אך ברגע שחלק מהשותפות בקואליציית נתניהו החליטו לתמוך בעסקה, שנראית כעת כאפשרית לביצוע, במחנה הממלכתי קיימו התייעצויות לגבי הצעד. בכירים המפלגה הסבירו כי ישנה כעת מחלוקת בצמרת סביב השאלה, וסביב היכולת להשפיע ולהועיל בהמשך. למרות ההתלבטויות, בשלב זה סיכויי הפרישה גבוהים מהסיכויים להישאר בממשלה.
המערכת הפוליטית סערה אתמול סביב העסקה, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקפו את נתניהו בחריפות - ואיימו כי חתימה על העסקה תוביל לפירוק הממשלה באופן מיידי. בן גביר אף טען כי כל בקשותיו לראות את טיוטת העסקה, כפי שהבטיח לו נתניהו, לא נענו - וציין כי נאמר לו גם שכלל אין טיוטה כזאת.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ בנימין נתניהו יצחק גולדקנופף
איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ בנימין נתניהו יצחק גולדקנופף
בן גביר וסמוטריץ' תקפו את נתניהו, גולדקנופף אמר כי יתמוך בעסקה
(צילום:רויטרס, AFP, אלכס קולומויסקי)
מנגד, השר יצחק גולדקנופף מיהדות התורה אמר כי יתמוך בעסקה. במערכת הפוליטית היו שהעריכו כי תמיכת החרדים מגיעה על רקע חוק הגיוס, משום שעסקה שתוביל לפירוק הממשלה הנוכחית תאפשר לקנות זמן נוסף ולדחות שוב את גיוס בני הישיבות.
נתניהו טען כאמור אתמול כי לא כל פרטי העסקה נחשפו, ואמר בדיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת כי לא הסכים לסיום המלחמה במסגרת העסקה שחשף ביידן. הוא טען כי "המתווה שביידן הציג הוא חלקי. המלחמה תיעצר לצורך השבת חטופים ואחר כך נקדם דיון. יש עוד פרטים שנשיא ארה"ב לא הציג לציבור", לפי ראש הממשלה, אחרי 16 ימים ייכנסו ישראל וחמאס למו"מ כדי לדבר על המשך תנאי העסקה.
שעות ספורות אחרי שראש הממשלה האשים למעשה את ביידן בהסתרת חלק מהעסקה, ענה לו דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי: "זאת הצעה ישראלית וביידן הציג אותה באופן מדויק. הכדור כעת במגרש של חמאס. אנחנו מסכימים עם ראש ממשלת ישראל שלישראל קיימת זכות להרוס את יכולות חמאס. אבל כעת הזמן לעבור לשלב הבא, להתחיל את השלב הראשון לשחרר חלק מהחטופים ולהתחיל לדון בשלב השני".