שרת התחבורה מרב מיכאלי מסתייגת מהתקנות שקידמה קודמתה בתפקיד מירי רגב לחובת התקנת מערכות לשכחת ילדים בכלי רכב. החובה אמורה הייתה להיכנס לתוקף בחודש מרס 2022, אך השרה מיכאלי קראה היום (שלישי) לוועדת הכלכלה לשקול בכובד ראש את החלת התקנה.
במהלך הדיון אמרה מיכאלי: "אני חושבת שלא הייתה מחלוקת שהדברים לא התקבלו בצורה סדורה, מקצועית וראויה - ולכן לקחנו זמן לבדוק את זה. אני חושבת שממשלה שבאה להטיל חובה על האזרחיות והאזרחים צריכה לעשות את זה עם סיבה מאוד טובה, ולא כדי שהיא תרגיש שכתבה חוק ועכשיו הכל בסדר. אם אנחנו רוצות להטיל זאת, חייבת להיות הצדקה אמיתית של היעילות. נדרשות בדיקות. ממה שעולה עד כה, לא בטוח שהתנאים האלה מתמלאים. אין הצדקה להטיל חובה ולא רק הוצאה כספית יש פה חובה שבגינה יש סנקציה כשלא בטוח שיש תועלת ולממשלה אסור לעשות דבר כזה".
מיכאלי הוסיפה כי "השאלה היא אם זה עוזר. יש אמצעי בטיחות כמו כרית אוויר שזה מציל חיים ולכן מחייב לעומת משהו שהוא בגדר - ויסלחו לי - משאלת לב. אנחנו רואים את המקרים האלו וזה מזעזע אותנו ברמות עמוקות ביותר כי זה מחריד, אבל השאלה היא האם מצאנו את הפתרון, והתשובה היא כנראה לא. אין אף הוכחה שהמערכות האלו פותרות את הבעיה".
מיכאלי סיפרה על ארבעת השבועות שהעבירה בפגיה עם בנה התינוק, ואמרה: "יש תופעה של מוות בעריסה. אמרו שמה שצריך לעשות לזה לשים את התינוקות לישון על הגב בלי שום דבר במיטה, ולא לסמוך על אף אמצעי אלקטרוני שיכול למנוע את התופעה, ולכן אני אומרת את אותו הדבר: יש אמצעים למכירה, ומי שרוצה - שתלך אחר כבוד ותראה מה מכל הפתרונות יעזור להמנע. אבל כל זמן שזה לא פטנט שאשכרה מוציא את הילדה או הילד מהרכב - לא מצאת פתרון. לבוא ולנסח תקנה שמטילה על הציבור עול הכלכלי ולחשוף לסנקציה כשאין בצד השני תועלת מוכחת - אני חושבת שהוועדה צריכה לשקול בכובד ראש להימנע מזה".
ההחלטה של השרה רגב התקבלה בזמנו בעקבות ריבוי המקרים של ילדים שנשכחו ברכב של הוריהם ומתו כתוצאה מהחום. עם זאת, ההחלטה הובילה לביקורת גדולה בין השאר בשל העלות הגדולה שלה לציבור, ובשל העובדה שבזמן שהתקבלה ההחלטה עדיין לא היה ברור אילו מערכות בדיוק יותקנו ברכבים. נדגיש כי היום אין כל מניעה להורים שרוצים בכך לרכוש על דעת עצמם מערכת למניעת שכחת ילדים.
יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון אמר בדיון: "ביקשנו יישום וביקשנו פתרונות אבל לא ביצעו את המשימה כי מישהו חושב שהתקנות האלה לא ייכנסו לתוקף וגם לא מביא אלטרנטיבה".
הוא ציין שייקבע דיון נוסף לדצמבר שיעסוק ביישום התקנה: "יש שני מסלולים. הראשון שלפיו התקנות נכנסות לתוקף ויש אכיפה. מסלול אחר הוא שמשרד התחבורה והאוצר יציגו לנו איך הם מאפשרים לבעלי רכב ישן לקבל ערכה כזו בסבסוד ממשלתי באותו היקף של רכב חדש - לפחות 300 אלף ערכות לכל הורה או סבא וסבתא, בין אם רכש וקיבל החזר או תמרוץ חד פעמי. אם המדינה תראה מאמץ כזה, סבסוד כזה ותכנית הסברה, אז נוכל לדחות את התקנה בשנה-שנתיים ונפתור את הבעיה במסלול עידוד תמרוץ, אבל רק אם נראה תכנית כזאת מתוקצבת. אם לא נראה את זה, בחודש מרץ התקנה תיכנס לתוקף. מצער שעושים דיון מעקב על יישום ומקבלים הסבר שבכלל לא צריך את התקנה הזו".
אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, ציין כי הבחינה טרם הסתיימה - וכי באיטליה קיימת תקינה אך יש קושי לקבוע אם המערכת אפקטיבית או לא. מיכאל ביטון נשאל מדוע מסבסדים את המערכת ברכבים חדשים ולא ישנים - וסגן השר אביר קארה השיב כי "הממשלה התחלפה ואנחנו חושבים אחרת. זה לא יציל ילדים ויעלה לציבור מיליארד שקל. אם מישהו היה יודע שמספר המקרים ירד - אז לא היינו פה". השרה מיכאלי הוסיפה כי "יש 22 מערכות ואין הוכחה שמי מהן מהן פותרת את הבעיה. מי שרוצה יכול לעשות סקר שוק ולקנות, אבל כל זמן שזה לא פטנט שמוציא את הילד מהאוטו אני לא מוצאת בזה באמת פתרון".
ח"כ בועז טופורובסקי הזכיר כי מדובר בתקנה שמשרד התחבורה ביקש להתקין, וכי אנשי המשרד הסבירו לו את החשיבות ואף לחצו על יבואנים להביא מוצרים, כך שהתקנה אושרה לאחר דיון מקצועי ולא ייתכן שעכשיו אומרים לה שזה שטות. מנגד, ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר כי "רק חמור לא משנה את דעתו", וטען כי אנשי המקצוע אמנם הציגו את עמדת השרה דאז אך התנגדו לכך וטענו שלא בוצע תהליך סדור.
סגן השר קארה הוסיף כי מדובר נטל מאוד כבד על הציבור ומדובר בממוצע של ארבע מקרים בשנה, בעיקר בחברה החרדית והבדואית. "אם היה מכשיר ששולף את הילד מהאוטו ומוציא אותו החוצה אולי לא היינו מתווכחים", אמר. בתגובה לכך סיפר היו"ר ביטון כי הבת שלו נשכחה ברכב ב-40 מעלות חום וכמעט מתה, והיא לא ערבייה או חרדית. הוא אף הזכיר בתחילת הדיון את קרוב משפחתו של ח"כ שלמה קרעי שקיפח את חייו, ואמר כי כולם בסכנה. ח"כ אבתיסאם מראענה תמכה בעמדת השרה ואמרה כי צריך לקחת את הזמן לבחינת המערכות.
היו"ר ביטון ביקש לדעת אם האוצר יהיה מוכן לממן ערכות, ואמר כי הוועדה לא תמהר לבטל את התקנה עד שלא תראה מימון של המדינה ל-300 אלף ערכות לרכבים ישנים. רפרט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, אמר כי יש כוונה להעלות את התמרוץ ליבואני הרכבים החדשים, אך הוסיף כי יש סכנה בסבסוד מערכות כי לא כולו יגיע לצרכן ולכן נבחנת העלאת המודעות.