המשטרה מסרה הבוקר (רביעי) כי ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד אפי נוה, שוחרר בתנאים מגבילים בתום חקירתו הלילה. "החשוד שוחרר בתנאים מגבילים ובהם ערבות עצמית בסך 20 אלף שקלים ואי-יצירת קשר עם מעורבים בתיק למשך 30 יום", נמסר. נוה חשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
אמש, יותר מ-12 שעות לאחר פשיטת חוקרי להב 433 על בתיהם של נוה ונשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר איתן אורנשטיין, השופט שוחרר בתנאים מגבילים זהים לאלה של נוה, לאחר שהסתיימה חקירתו בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים.
2 צפייה בגלריה
אפי נוה איתן אורנשטיין
אפי נוה איתן אורנשטיין
אפי נוה ואיתן אורנשטיין
(צילום: יריב כץ, שאול גולן)
אורנשטיין מסר בתום חקירתו כי הוא "ענה לכל שאלות החוקרים ומסר את גרסתו המפורטת לאירועים", ושב לביתו לאחר מכן. בהמשך, היחידה החוקרת צפויה לזמן בקרוב לעדות פתוחה את השרה לשעבר איילת שקד, וכן אנשים שונים מהכוורת שלב שיכולים לחשוף אור על מה שהתרחש "מאחורי הקלעים".
הבוקר הגיעו בלשי היחידה לבתיהם של החשודים, ערכו חיפוש - והם הובאו לחקירה במשרדי יאח"ה בלהב 433. החקירה נגדם נפתחה לפני כחודשיים בעקבות הפרסום ב"הארץ", לפיו השניים קיימו שורת שיחות בין מרץ לאוגוסט 2016 - בזמן שבו פעלה ועדת האיתור לתפקיד נשיא המחוזי, וגם אחרי שמונה אורנשטיין. השיחות חשפו לכאורה יחסי קח-תן מפוקפקים בין בכירי מערכת המשפט. בהמשך, נטען, הוא השתמש ביחסים אלו כדי לקדם שופטים שבהם תמך.
לפי הדיווח, באחת השיחות בין השניים ביקש אורנשטיין מנוה: "תשמור עליי". בנוסף, מיד לאחר שנודע לאורנשטיין על מינויו מהשרה איילת שקד, התקשר אורנשטיין לנוה ואמר לו: "רק רציתי להגיד לך תודה רבה". בשיחה אחרת נוה עדכן את אורנשטיין שיבקר בלשכתו, ואילו השופט ביקש שיעשה זאת "בהיחבא".
2 צפייה בגלריה
אינפו פרשת "יחסי תן וקח"
אינפו פרשת "יחסי תן וקח"
(צילום: אוהד צויגנברג, מוטי קמחי, ראובן קפוצינסקי, מתוך אתר בתי המשפט)
לקראת סיום כהונתה של השופטת בדימוס דבורה ברלינר כנשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ארבעה שופטים סימנו את תפקיד הנשיא: דוד רוזן, ישעיהו שנלר, דליה גנות - ואורנשטיין. לנוה היו יחסים עכורים עם גנות, והוא החליט לסכל את מינויה. "בשיחת טלפון עם אורנשטיין דיבר בגנותה ותיאר באוזניו תיק שבו היא נהגה, לדבריו, בחוסר כבוד כלפי שני הצדדים", נכתב בדיווח.
"אורנשטיין הוסיף ש'היא לא באה לישיבות שופטים בכלל'". בשלב הזה אמר נוה לאורנשטיין: "אתה תקבל את תמיכת הלשכה, תגיש מועמדות ויאללה". הוא הוסיף בהמשך: "אתה נותן רק התחייבות אחת, אחת! אתה מעיף אותה (את גנות) מתיקי הנזיקין, לא מעניין אותי לאן". בתגובה, השופט אורנשטיין נשמע צוחק בקול.
השופט אורנשטיין טוען בקו ההגנה שלו, בין היתר, כי הוא לא היה נשיא באותה העת והשופטת גנות התפטרה מיד אחרי שוועדת האיתור לא המליצה עליה. בנוסף, הוא טוען כי "לא היה את המתן". כמו כן, הוא הוסיף כי הוא לא עשה "אקטיבית כלום". בנוסף, הוא טען כי הוא לא פרע את החוב, כי "לא היה באמת חוב".
(צילום: ירון ברנר)

נוה, נזכיר, הוא עורך דין שעוסק בנזיקין והיה בעל אינטרס בנושא. השיחה שהתפרסמה גרמה מבוכה רבה לנשיא המחוזי. מספר חודשים לאחר מכן, אורנשטיין הודיע שהקדים את פרישתו מכס השיפוט בשש שנים, לדבריו, "בשל עבודה מאומצת וניהול מגה תיקים בתחום הכלכלי".
בשנים 2018-2017, נחשב נוה, שהיה אז יו"ר לשכת עורכי הדין, לאחד האנשים החזקים במערכת המשפט הישראלית. הוא יצר ברית פוליטית עם שרת המשפטים דאז איילת שקד בוועדה לבחירת שופטים ושיתוף הפעולה המוצלח של השניים הוביל לשורת מינויי שופטים, שלא היו מגיעים לאותם תפקידים בעת הזו אלמלא העבודה המשותפת.
כך למשל, בהקלטות נוספות שנחשפו בחדשות 12, התברר לכאורה כי שקד הייתה צריכה אז להכריע בין שני שופטים - אורנשטיין שנתמך על-ידי נוה או שנלר, איש הציונות הדתית שלדברי שקד, בעקבות נתוני ועדת האיתור הייתה מעדיפה למנותו. לאחר השיחה, שבה הוקלטה כשהיא אומרת לנוה "זה הדבר הכי חשוב לך בעולם, אה?" - מינתה שקד את אורנשטיין לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב.
נוה זכה אז לפופולריות גדולה בלשכת עורכי הדין ומחוצה לה. הוא ניהל קשרים טובים עם היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, עם עיתונאים רבים וגורמים בעלי כוח ונראה היה כי עתיד מזהיר לפניו. בכתבה עליו בתוכנית "עובדה" באותה התקופה, נוה תועד מסתובב בכנס לשכת עורכי הדין באילת, כשהמצלמה עוקבת אחריו והמיקרופון פתוח בזמן שהוא משוחח למצלמה עם כמה שופטים. הכתבה שיקפה את כוחו הרב של נוה במינוי שופטים - אך נראה שהיא גם בישרה את תחילת הידרדרות הקריירה שלו.
פורסם לראשונה: 22:01, 28.05.24