רועי יפרח (35) מתל אביב, שהואשם בגין התחזות ללוחם ושוטר וכן גניבת נשק, תחמושת וציוד צבאי ומשטרתי מאזור לחימה בעזה, הורשע במסגרת הסדר טיעון רק בעבירה של אחזקת נשק שלא כדין, ולא בהתחזות או בגניבה. הצדדים הסכימו שהפרקליטות תבקש 18 חודשי מאסר בפועל, וסנגורו דרש פחות. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שרית זומר תכריע בסוגיה בהמשך.
הוויכוח בין עורך הדין של יפרח לסער אופיר
(צילום: ליאור שרון)

2 צפייה בגלריה
רועי יפרח בדיון הוכחות בבית המשפט המחוזי בתל אביב
רועי יפרח בדיון הוכחות בבית המשפט המחוזי בתל אביב
יפרח בדיון בבית המשפט, הבוקר
(צילום: ליאור אוחנה )
בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב בראשות השופטת זמיר, עלו להעיד לטובת יפרח שלושה עדים שהתנדבו עמו במהלך השנים באיחוד והצלה. יוני מרטין, אחד מהם, סיפר: "אני מכיר את רועי בשש שנים האחרונות כראש סניף איחוד ההצלחה רמת גן גבעתיים. בשש שנים האחרונות הכרתי בן אדם עם לב זהב שכל רצונו זה רק לעזור לזולת. הוא היה הראשון שקפץ ושיפץ את כל בית המתנדב, מקום שפתחנו עבורם שיוכלו לנוח בין מקרי החירום".
ישראל ביטון, שנלחם עם רועי ב-7 באוקטובר, העיד: "אני מכיר אותו שלוש שנים מאיחוד ההצלה. ב-7 לאוקטובר ב-09:00 בבוקר פגשתי את רועי במרכז הארץ, חברנו יחד ונסענו לדרום. בסביבות השעה 10:00 בבוקר חבשנו את פצוע הירי הראשון ומשם היינו בעוטף חמישה ימים. אם רועי לא היה נמצא באותו יום, לא היינו מגיעים לנקודות שהגענו אליהם. באזורי תופת שלא הייתה המדינה אנחנו היינו. בכפר עזה עמדנו ארבעתנו וסיכמנו שאם מקבלים כדור זה בסדר, אבל נעשה הכול כדי לא להיחטף. הצלנו עשרות פצועים".
התובע בתיק טען כי העונש המבוקש לרועי אינו מידתי, אך בהתחשב בעזרתו לכוחות הביטחון, הורידו את סף הענישה. "העונש לא מבטא את מדיניות הענישה הנוהגת בעברות נשק בשל הייחוד של התיק הזה" הסביר התובע. "הוא גם חורג מעונש המינימום שנקבע ל-21 חודשי מאסר. אני מבקש לכבד את 18 החודשים שלהם נטען".
התובע הדגיש כי אין להקיש ממקרה זה לתיקים אחרים, שכן הוא התרחש במסגרת תקופה חריגה. הנאשם הגיע לאזור הקרבות ב-7 באוקטובר עם אקדחו האישי וסייע בפינוי פצועים. בנוסף, ניתן משקל לקשיים ראייתיים בתיק. "שקלנו את העבר הפלילי שהוגש לבית המשפט, מדובר בעבר שיש לתת לו משקל", הסביר התובע. "שקלנו גם את העזרה שלו לכוחות הביטחון בשטח. ומכאן, העתירה העונשית שלנו ל-18 חודשי מאסר בפועל ומאסר מותנה לשיקול בית המשפט".
התובע פירט את העבירות, לטענתו: החזקת מספר נשקים שלא כדין, כולל רובה, רימון, ומנגנוני הפעלה למטעני חבלה. ההחזקה בוצעה לדבריו ברכב באזור המרכז, כאשר יפרח שהה לסירוגין בדרום ובמרכז הארץ.
עורך הדין של יפרח, איתן סבג, תיאר את מצבו הנפשי של מרשו, הכלוא בתנאי בידוד כבר עשרה חודשים: "מילה אחת שעדיין לא שמענו בבית המשפט, סליחה. וגם תודה". הוא המשיך: "סליחה כי כתב האישום שהוגש בתחילת הדרך שכל עם ישראל ראה כלל עברות שמציגות את רועי בצורה שפגעה אנושות בשם שלו, בתרומה שלו, באדם שהוא במוסר וערכים שמייצגים את מה שהוא עשה". הסנגור הדגיש: "רועי מודה בביצוע העבירה ובאותה נשימה אני אומר - רועי ביצע את העבירה מסיבה מאוד מסוימת. רועי החזיק רובה ותחמושת והוא לוקח אחריות לכל העבירה הזו ללא סייג".
2 צפייה בגלריה
רועי יפרח ובנימין נתניהו
רועי יפרח ובנימין נתניהו
יפרח ונתניהו בעזה
בסוף הדיון, יפרח עלה להעיד והחל לבכות: "כל מה שקרה פה מלכתחילה זה הרבה נסתר על הגלוי. המדינה הייתה צריכה להתנהל בתיק הזה בצורה עדינה וזהירה. לא רק שהציגו אותי כנוכל גנב ושקרן, הביאו אותי עצור בתיק רצח של נוחבה שאני מתבייש להגיד שהמדינה שהייתי שם בשבילה לא הייתה פה בשבילי. עד היום אני מקבל יחס לא רגיל. גם תנאי הכליאה שלי קשים במיוחד בגלל העברות שיחסו לי. אני מסווג ביטחוני ומופרד מאנשים כך כבר עשרה חודשים".
לדבריו, "ביקשתי עזרה מרשויות שב"ס ולא היה לא מענה בשבילי. אני לא יכול להתחרט על מה שעשיתי, אבל אני לוקח אחריות מלאה על העבירה ואני מקווה שבית המשפט ייתן לי את המינימום, ויעשה איתי צדק עד כמה שאפשר".
בתחילת הדיון, הבחין עו"ד סבג שבספסלי בית המשפט יושב סער אופיר, שהואשם יחד עם יפרח ברצח מחבל נוחבה אך עדיין לא התקבלה החלטה בתיק נגדו. הוא צעק עליו מול כל בית המשפט: "אתה גנב נשק ומתחזה, ויש לך את החוצפה להראות פה את הפנים שלך". גם בסוף הדיון היה בין השניים עימות וצעקות.
סער השיב לטענות: "מזכיר שאני שוחררתי וכלל הראיות הראו שלא הייתי קשור לאף עבירה, אלא נלחמתי כדי להציל חיים. הניסיון הנואש של של יפרח ועורך דינו לסלף את העובדות על נשקים שהוא גנב ולזרוק את האחריות ועליי ועל חבריי הוא בדיחה עצובה. בסופו של דבר, הוא עצור במסגרת עסקת טיעון. לא ניתן להתעלם מהעובדה שנתפסו אצלי כלי נשק רבים. אני אתבע אותם אזרחית, וברור לכולם מי עשה טוב ומי ניסה לשלשל לכיסו אמצעי לחימה מסיבה לא ברורה".