מיקי גנור, הנאשם המרכזי בפרשת הצוללות – הפרשה הביטחונית החמורה שעוסקת ברכש כלי שיט על ידי המדינה – המשיך להעיד הבוקר (יום חמישי) כעד הגנה במסגרת משפט הזוטא – מעין "מיני משפט" בתוך המשפט העיקרי, שעוסק בקבילות הודאותיו במשטרה, בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
1 צפייה בגלריה
 פרשת כלי השיט - עדותו של מיקי גנור
 פרשת כלי השיט - עדותו של מיקי גנור
מיקי גנור בבית המשפט - ארכיון
(צילום: עידו ארז)
הכותרת
פרשת הצוללות כאן כדי להישאר
24:49
גנור המשיך לטעון שהמציא מידע בחקירה, בגלל הלחץ שבו היה שרוי ולחץ החוקרים: "ביום הרביעי לחקירות אני מתחיל להמציא סיפורים, כי אני מבין שנבחרתי להיות התליין. אתה ממציא אינפורמציה - ומביא את זה לאן שרוצים החוקרים".
בפרשת הצוללות, נזכיר, במקביל לוועדת החקירה הממלכתית, שבודקת תהליכי עבודה מקצועיים ואת תהליכי קבלת ההחלטות של הדרג המדיני בסוגיה, ופרסמה השבוע דוח ביניים חמור, מתנהל גם תיק פלילי (תיק 3000), בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
תיק זה עוסק באישומים בעבירות שחיתות חמורות שהתרחשו לאורך השנים, שכללו סכומי כסף אדירים ושורת חשודים ונאשמים בשוחד, מרמה, הלבנת הון, העלמת מס ועוד. בפרשה גויס תחילה גנור כעד מדינה, לאחר שחתם על הסכם עם הפרקליטות והפליל מעורבים נוספים בתיק. הוא מסר יותר מ-60 עדויות, אבל אחרי חודשים ארוכים חזר בו וביטל את ההסכם. לכן הוגש נגדו כתב אישום חמור, לצד נאשמים אחרים.

משפט הזוטא

כעת מתנהל משפט הזוטא על קבילות הודעותיו של גנור במשטרה כראיות במשפט. עורכי הדין עמית ניר ורוית צמח, סנגוריו של גנור, מנסים לפסול אותן, בטענה שהופעל על גנור לחץ כביכול לחתום על ההסכם, והתביעה, בראשות התובע ירון גולומב מפרקליטות מיסוי וכלכלה, טוענים שיש לקבלן. השופטת תכריע בהמשך.
גנור סיפר על הדוכן: "החוקר אמר לי - 'אני אשקף לך את המציאות, אתה לא מבין בכלל'. אמרו לי שעבירות המס שלי 'פצצות אטום'"
סנגורו שאל: "אתה בחקירה אומר לחוקרים 'אני חצי נרדם', אבל אומר להם שמוכן להמשיך מרצונך הטוב את החקירה עד 4-3 בלילה. מדוע?". גנור: "כדי לא להגיע לתא המעצר, מוכן לישון על הרצפה בלהב, שיחקרו אותי עד הבוקר, העיקר לא להיות במעצר".
לדבריו, "עורך דיני נתי שמחוני הודח למעשה על ידי המשטרה. הבנתי שאני חייב להתחבר לסיפור של דרוקר (רביב דרוקר, חושף הפרשה - ג"מ) אם אני לא רוצה לסיים את החיים, כי אחרת כל הטרפת והאונס יימשכו. אתה מאבד פרופורציות ושפיות. אדם שלא בא מעולמות התוכן האלו לא יודע שקיים כזה דבר, ולא מאמין שקיים. אתה מרגיש כלום, אפס".

"אני השבוי הקלאסי"

גנור: "בדרכו המתוחכמת החוקר מוטי לוי מסביר לי שנתי עורך דיני מפריע כי לא היה מאפשר לי לעשות שטויות. אני השבוי הקלאסי, מבין שאני צריך להחליף ייצוג. החוקר העיד פה ושיקר. תרגיל חקירתי נלוז שהמטרה להחליף עורך דין. מחליא אותי לעמוד פה ולקרוא זוהמה שהם אומרים".
עו"ד עמית ניר ממשרדה של עו"ד רווית צמחעו"ד עמית ניר ממשרדה של עו"ד רווית צמח
עמית ניר: "החוקר אומר לך 'תבטח בי' ולא 'אל תבטח במישהו אחר'?", גנור: "תדמיין שאני והוא בקיאק, והעורך דין בחוף מסתכל עלינו מתרחקים. החוקר אמר לי 'אתה צריך לסמוך עליי' ו'אני חי איתך 8 חודשים', זה קצת חולני".
גנור אמר לפרקליטים באולם שמדובר ב"מסע נקמה". השופטת טלי חיימוביץ' העירה לו: "זה לא אישי, האנשים פה עובדים בפרקליטות כמיטב יכולתם, אין להם שום דבר אישי נגד אדוני, הם לא ליוו את התיק הזה במשטרה. אני ארגיש יותר נוח אם נשמור על זה עניינית ומקצועית ולא נרד לפסים אישיים".
גנור הסביר כי דיבר על ילדיו עם החוקרים, כי "הם הדבר היחידי שמחזיק אותי בחיים. ביום הרביעי אתה מבין את הברירות: או להתאבד או להתחיל סיפורי בדיות"
גנור הסביר כי דיבר על ילדיו עם החוקרים, כי "הם הדבר היחידי שמחזיק אותי בחיים. ביום הרביעי אתה מבין את הברירות: או להתאבד או להתחיל סיפורי בדיות".
הסנגור הקריא לו את דברי החוקר לוי, שאמר לו בחקירה: "אתה צריך לעשות מה שטוב למיקי. להחזיק בענף ולא לעזוב. אתה הולך להיפגש עם נתי (עורך הדין), להתייעץ איתו". גנור: "משמעות הדברים, הוא אומר שהכי נכון למעשה שאהיה עד מדינה, יש לנו מטרה, ותספק מידע הכי גבוה שאתה יכול, יש לך תפקיד. אני השבוי, הנאנס, משחק את הדמות. הם יאנסו אותך עוד עד שתגיד רוצה אני".
עו"ד רוית צמחעו"ד רוית צמחצילום: משה אהרון
הסנגור הציג מזכר משטרתי מהיום השישי לחקירה שמדבר כבר על מגעים ראשוניים להסדר עד מדינה. עורך דינו של גנור התפטר אז, וגנור לפי המזכר מעוניין להמשיך במגעים. גנור סיפר: "שמחוני בא לחדר החקירות ואמר לי שהוא לא ממשיך. לא זוכר שאמר למה התפטר, הוא הבין. הוא אמר שהוא לא מייצג עדי מדינה". השופטת: "יש סנגורים שלא מייצגים עדי מדינה באופן כללי. מה הוא אמר לך?", גנור: "הוא הכיר את האמת. לא נימק מה אמר. הוא מאוד כעס".
בדיון התנהל ויכוח בין הפרקליט ירון גולומב לסנגור ניר. הפרקליט מחה על הערה ש"הפרקליטות הדריכו עד (איש משטרה)". גולומוב: "אנחנו לא מדריכים אף אחד. גם לא את מוטי לוי. אני מבקש לא להגיד את זה". השופטת העירה לסנגור: "זה לא ראוי ולא אתי, אם יש לך ראיה שהדריכו אותו - טוב, אבל לא זוכרת שהייתה הדרכה ועלתה התנגדות". הסנגור טען שהתנגד בזמן אמת. השופטת המשיכה: "בית המשפט מעולם לא שמע שהתביעה הילכה על ההגנה אימים. אני מציעה שנתרכז במשפט".