המשלחת הישראלית לשיחות בקהיר, בראשות ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, שבה אמש (חמישי) לארץ אחרי שהגישה למצרים את המתווים המעודכנים לגבי נוכחות צה"ל בציר פילדלפי ומעבר רפיח. מחר אמור חמאס לקבל לידיו את המתווים המעודכנים.
גורמים שמעורים בנושא אמרו שהפגישות בקהיר היו ברוח טובה ופרודוקטיבית, וכי צומצמו הפערים במטרה להוביל לפסגה אפקטיבית ומהירה ביום ראשון. עוד אמרו הגורמים כי למעשה הושלמה המלאכה של הכנת הנספחים והסוגיות שקשורים לקידום עסקת החטופים.
2 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
בינימין נתניהו, תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נתניהו, נשיא מצרים א-סיסי ומנהרה שאותרה בציר פילדלפי
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, דובר צה"ל , Saudi Press Agency/Handout / Brendan SMIALOWSKI / AFP)
בינתיים המתווכות ממשיכות בהכנות לכינוס הפסגה ביום ראשון. כרגע לא ברור אם חמאס יגיע לפסגה. גם אם יגיע, טרם ידוע אם יסכים לשאת ולתת או רק יציג תשובה שלילית. לקראת הפסגה צפוי להגיע למצרים ראש ה-CIA ביל ברנס.
אתמול חשף "וול סטריט ג'ורנל" פרטים חדשים על המחלוקת בין ישראל למצרים בכל הנוגע לדרישת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשמור על נוכחות צבאית בציר פילדלפי - כדי למנוע הברחות נשק לחמאס אם תושג עסקה. הממשלה בקהיר מתנגדת לכך נחרצות ודורשת, כמו חמאס, נסיגה ישראלית מוחלטת. המחלוקת הזו מהווה מכשול מרכזי בניסיון האמריקני לקדם עסקה.
2 צפייה בגלריה
רונן בר ודוד ברנע
רונן בר ודוד ברנע
ראשי השב"כ והמוסד
(צילום: יואב דודקביץ')
גורמים מצריים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי צוות המשא ומתן הישראלי הציע לאחרונה להקים שמונה מגדלי תצפית לאורך הציר. ארה"ב הציעה כפשרה רק בשני מגדלים - אך מצרים דחתה את שתי ההצעות הללו, בטענה שכל מספר של מגדלי תצפית בציר יעניק לישראל אחיזה צבאית שם.
מצרים מסרבת לנוכחות הישראלית בטענה כי מדובר בהפרה של הסכם השלום עם ישראל ב-1979 - טענה שבירושלים שוללים. הסכם השלום, יצוין, מגביל את היקף הכוחות שמותר לישראל או למצרים להציב בגבול ביניהן, ולגבי ציר פילדלפי (שבעת חתימת ההסכם היה כמובן בשליטת ישראל) נקבע שצה"ל לא יוכל להציב שם טנקים, מערכות ארטילריה ומערכות נ"מ. המצרים, כך לפי הדיווח, חוששים גם שאם יסכימו לנוכחות ישראלית כלשהי בציר פילדלפי הם ייתפסו ככאלו שמשתפים פעולה עם "כיבוש" ישראלי ברצועת עזה.