(צילום: שמוליק דודפור)

אילנה ראדה כמעט ולא ישנה הלילה. בתחילה היו אלה הודעות ומאות טלפונים מכתבים ואנשי תקשורת. גם פעילים שונים ואנשים שתמכו בה במהלך השנים במאבקה השאירו הודעות והתקשרו, בעקבות החלטת הפרקליטות שלא לשחרר את רומן זדורוב – מי שהורשע ברצח בתה תאיר בבית ספר בקצרין ב-2006 – ולנהל נגדו משפט חוזר. "זה מחמם את הלב, ונמשך ככה עד אמצע הלילה. למרות שעדיין לא עיכלתי את הדברים עד הסוף. זה היה מטורף", אמרה.
הודעת הפרקליטות לא הפתיעה את ראדה, למרות שהגיעה עבורה מוקדם מהצפוי. גם הפעם, סיפרה, קיבלה את הבשורה מאחד הכתבים, ורק בהמשך מאנשי הפרקליטות. "למרות זאת אני מרוצה, כי הצלחנו להביא לשינוי, לא רק בקשר לרצח של תאיר, אלא באופן כללי. למצב שבו גם למשפחת הקורבן יש מה להגיד בעניין, ולקבל את העדכונים על מה שקורה בתיק", אמרה הבוקר (יום ה') בשיחה עם ynet.
5 צפייה בגלריה
אילנה ראדה, תאיר ראדה, רומן זדורוב
אילנה ראדה, תאיר ראדה, רומן זדורוב
אילנה ראדה, בתה תאיר ז"ל ומי שהורשע ברצח, רומן זדורוב. "הפעם לא אוותר, עד שיועלו הראיות הפורנזיות"
(צילום: אלכס קולומויסקי, באדיבות המשפחה, גבריאל בהרליה)
בשבוע הבא אמורים ראדה ועורך דינה להיפגש עם אנשי הפרקליטות, והיא מקווה כי החומרים שיביאו ישמשו בהליך החדש. "זימנו אותנו לפגישה, אני תקווה ששם נוכל להביא את מה שאספנו ומה שחקרנו ומה שהוצאנו מתוך התיק שהוסתר מבית המשפט. אני מאוד מקווה שיתייחסו לזה. ונתחיל את המשפט. אני ערוכה ומוכנה", אמרה.
היא הוסיפה: "אני מקווה לטוב, מעצם העובדה שהם רוצים לשמוע דברים אחרים ולאו דווקא להתקבע על כתב האישום הישן, ועל אותן תזות שהם חוזרים ומשנים פעם אחרי פעם. כי מיצינו. מה שנשאר מכתב האישום הישן זה רק ההודאה בפני המדובב, שגם עליה יש ויכוחים רבים.
"הפעם אני לא אוותר עד שיועלו במשפט הראיות הפורנזיות, ויש ראיות פורנזיות. אני לא אוותר ואדרוש שד"ר חן קוגל יעלה להעיד. אף אחד לא יספר לי הפעם סיפור, במשפט הזה, שאחרי 15 שנה, שלא ניתן למצוא את הרוצח של תאיר. גם אם אכן זה יהיה בסופו של דבר זדורוב. זה מבחינתי משפט אמת. אם הם ימשיכו עם כל התזה של מה שעשו עד עכשיו, זה כמו שימשיכו במשפט שקר".
5 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי נצרת: דיון על בקשה לעדות מוקדמת של אולה קרבצ'נקו (א.ק) במסגרת התיק בפרשת רומן זדורוב
בית המשפט המחוזי נצרת: דיון על בקשה לעדות מוקדמת של אולה קרבצ'נקו (א.ק) במסגרת התיק בפרשת רומן זדורוב
זדורוב בבית המשפט. אילנה תגיע לכל הדיונים: "האווירה עצמה נותנת את התמונה"
(צילום: גיל נחושתן)
ראדה אמרה כי גם במשפט החוזר היא מתכוונת להגיע ולהשתתף בכל הדיונים, כפי שעשתה במשפט המקורי, בשנים 2010-2007. "זה משהו אחר מאשר לקרוא על כך בדיווחים. אי אפשר לתמצת דיון של יום שלם לשורה או לכתבה של חמש דקות", אמרה. "צריך לראות את האווירה בבית המשפט. האווירה עצמה נותנת את התמונה. כמו בזמן שדיברו והציגו את הנעל, שלכאורה ניקו אותה. אתה רואה את הנעל בבית המשפט ורואה שלא באמת ניקו אותה. אני צריכה לראות את הדברים בעיניים".
היא ציינה כי לא עלתה היום לקברה של תאיר: "אני לא מחוברת לקבר, היא איתי. אני חיה ונושמת את תאיר, פה. אני כן מדברת אליה, כן מבקשת, כן מתפללת וכן מאמינה שהיא תמיד עוזרת לי".
את אולגה זדורוב, אשתו של רומן, רואה ראדה מדי פעם ברחובות קצרין ובחנויות. לדבריה, אין ביניהן קשר. "היו הצעות שנפעל ביחד, שיהיה שיתוף פעולה, אבל זה לא מתאים. לכל אחת מאיתנו יש את המאבק שלה. היא נאבקת לשחרר את בעלה, ואני נאבקת למען הצדק, כדי שהרוצחים של תאיר יימצאו. אם הייתי בטוחה שרומן זדורוב הוא הרוצח, אני לא חושבת שהיינו יכולות להמשיך ולהתגורר באותה עיר", הבהירה.
5 צפייה בגלריה
 קצרין רצח תאיר ראדה
 קצרין רצח תאיר ראדה
"אני חיה ונושמת את תאיר, מאמינה שהיא תמיד עוזרת לי"
ראדה, נזכיר, מביעה כבר זמן רב ספק בכך שזדורוב הוא הרוצח של בתה, ולקראת החלטת הפרקליטות אמרה אתמול באולפן ynet כי לא תוכל להיות מרוצה מאף החלטה מלבד פתיחת תיק החקירה מחדש. "זו תמיד הייתה משאת ליבי", אמרה. "אם ישחררו את זדורוב זה משאיר אותנו, משפחת הקורבן שבדרך כלל אף פעם לא מתייחסים אליה, הלומה – וזו שצריכה להילחם למצוא את הרוצחים".

לקראת המשפט החוזר: סנגורו של זדורוב ידרוש את שחרורו

את ההחלטה לנהל משפט חוזר – ולא לאפשר את שחרורו של זדרורוב ולהתחיל את החקירה מחדש – קיבלה הפרקליטות בעקבות פסיקתו לפני כחודשיים של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר. השופט החליט שיש הצדקה למשפט כזה בעיקר בגלל שתי ראיות שהציג בפניו סנגורו של זדורוב.
ראיה אחת היא טביעת עקב על מכסה האסלה, בתא השירותים שבו נרצחה תאיר, שלא זוהתה. על גבי טביעת העקב טפטף דמה של הנרצחת. התביעה טענה כי מדובר בטביעת עקב שהשאיר "מחלץ אנונימי", אולם מומחים מטעם ההגנה קבעו שלא ייתכן שהטביעה הוטבעה בזמן שהילדה נמצאה – כחמש שעות לאחר הרצח – בשלב שבו כבר לא טפטף דם מהגופה.
5 צפייה בגלריה
רצח תאיר ראדה זירת הרצח
רצח תאיר ראדה זירת הרצח
טביעת נעל ודם שטפטף שינו את התמונה. זירת הרצח בבית הספר בקצרין, 2006
כמו כן הציג הסנגור כתם דם של המנוחה, שהתגלה בתא שירותים שבו – לפי השחזור שערך זדורוב מול חוקריו – הוא כלל לא היה. "אם יתברר כי נזילת הדם על העקבה נעשתה מיד בסמוך לרצח, הרי שנתון זה (של כתם הדם שנמצא בתא השלישי) עשוי לחזק את התזה שלפיה הרוצח נמלט מן התא השני (שבו בוצע הרצח), לאחר שזה נסגר מבפנים – אל התא השלישי והחוצה, ומסלול זה עומד בניגוד למסלול ההימלטות שהמבקש הדגים בשחזור שערך", כתב השופט מלצר בהחלטתו.
פרקליט המדינה עמית איסמן קיבל את ההחלטה לנהל משפט חוזר אחרי שהקים צוות פרקליטים ותיקים, שלא היו מעורבים עד כה בניהול תיק זדורוב ובחנו מחדש את הראיות בו. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת אשר קולה, שיעמוד בראש הרכב של שלושה שופטים במשפט החוזר, הודיע הבוקר לצדדים כי הדיון הראשון בתיק יתקיים ב-12 בספטמבר. מדובר בדיון מכין, אך עוד קודם לכן עשוי להתקיים דיון בשאלת המשך מעצרו של זדורוב, וסנגורו צפוי לבקש את שחרורו. בהודעה של הפרקליטות לבית המשפט על ההחלטה לקיים משפט חוזר, מוגדר זדורוב כעציר – להבדיל מאסיר שדינו כבר נגזר.
המשפט אמור להתחיל למעשה מנקודת האפס, כאשר לכל פסקי הדין בעבר אין משמעות מבחינת ניהול המשפט הנוכחי. הפרקליטות, שתעמיד ארבעה עורכי דין שינהלו את פרשת התביעה, תצטרך לנהל תיק הוכחות מלא, ולהוכיח את אשמתו של זדורוב מעבר לכל ספק סביר. הפרקליטות תידרש להשקיע במשפט משאבים רבים וזמן ממושך: חלק גדול מהקושי נובע מכך שעבר זמן רב מאז החקירה, ולא ברור עד כמה העדים של המשפט המקורי זוכרים את שאירע לפני 15 שנה.
"תפרו לו תיק". סיור בקצרין, לפני ההחלטה על משפט חוזר
(צילום: אביהו שפירא)

במקביל להחלטה לנהל משפט חוזר לזדורוב, הפרקליטות הודיעה אמש גם על סגירת תיק החקירה בעניינה של אולגה קרבצ'נקו (א"ק) מחוסר אשמה. שמה של קרבצ'נקו, נזכיר, הועלה לראשונה בסדרה "צל של אמת" ששודרה ב-2016, תחת ראשי התיבות א"ק. ב-2012 פנה למשטרה בן זוגה לשעבר, א"ח, וטען כי קרבצ'נקו התוודתה בפניו שהיא הרוצחת של תאיר ראדה, ולטענתו אף הציגה בפניו ראיות לכך.

סנגורה של א"ק: "אף אחד לא עבר את מה שהיא עברה"

קרבצ'נקו, שנחשפה בשמה המלא רק השנה, בריאיון ב-"7 ימים" של "ידיעות אחרונות" ובסרט "צל כבד", הכחישה מספר רב של פעמים את מעורבותה ברצח. בריאיונות שקיימה אחרי שנחשפה בשמה המלא סיפרה קרבצ'נקו על מחלת הנפש שממנה היא סובלת ובגינה הייתה מאושפזת כמה פעמים, ושיתפה את גרסתה לנסיבות שבהן עלה שמה בחקירה. לטענתה, בן זוגה לשעבר – א"ח – נהג להכות אותה ולהתעלל בה וניסה להפליל אותה ברצח כדי לנקום בה וכחלק ממסכת ההתעללות בה.
5 צפייה בגלריה
אולגה קרבצ'נקו. "חיכתה שנים לגושפנקה הזו, שחור על גבי לבן"
אולגה קרבצ'נקו. "חיכתה שנים לגושפנקה הזו, שחור על גבי לבן"
אולגה קרבצ'נקו. "חיכתה שנים לגושפנקה הזו, שחור על גבי לבן"
עורך דינה של קרבצ'נקו, תומר שוורץ, התראיין הבוקר לאולפן ynet וסיפר על אנחת הרווחה הגדולה ששחררה אתמול מרשתו: "מה שאולה עברה בשנים האחרונות זה משהו שאני לא מכיר אף אחד שעבר אותו, בעיקר ברמה הציבורית". שוורץ הודה כי ייתכן שברשתות החברתיות יהיו כאלה שימשיכו להפיץ טענות בדבר מעורבותה של קרבצ'נקו בפרשה, אך הדגיש: "הגושפנקה של כותרת שחור על גבי לבן, שהתיק שלך נסגר מחוסר אשמה, זה משהו שהיא חיכתה לו הרבה מאוד שנים".
לגבי ההחלטה לנהל משפט חוזר נגד זדורוב אמר עורך הדין כי לדעתו זו הייתה ההחלטה המתבקשת. "יותר מדי עמודים נכתבו ולא מעט שופטים חיוו את דעתם על הסיפור הבלתי נגמר הזה... אני לא חושב שבסיטואציה שנוצרה שבה אדם אחד – מחובק ככל שיהיה – פרקליט המדינה יחליט שהוא לא מנהל את המשפט הזה, אחרי שכל כך הרבה שופטים קבעו אחרת, שרומן זדורוב הוא לא אחרת מהרוצח".
אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש השתתפו בהכנת הידיעה