אחרי פרסום ה״ניו יורק טיימס״ בשבוע שעבר, גם ערוץ CNN הקדיש אמש (יום חמישי) את הכתבה הראשית באתר שלו לכתבת תחקיר בנוגע לשימוש בעצורים פלסטינים כמגן אנושי על-ידי צה"ל במהלך הלחימה ברצועת עזה.
בכתבה של שליח CNN לישראל, ג׳רמי דיימונד, מופיע לראשונה חייל צה"ל שהתראיין למצלמה בזהות חסויה, מחשש לביטחונו. החייל, וחמישה עצירים פלסטינים ששימשו לדבריהם כמגן אנושי, אישרו ל-CNN מידע שהתפרסם בעבר בתחקיר "הארץ" והתבסס על עדויות של ארגון "שוברים שתיקה".
אתר CNN נחשב לאתר החדשות הפופולרי ביותר בארה״ב ומושך בין 500 ל-600 מיליון כניסות בחודש. החייל סיפר ל-CNN בין היתר כי היחידה שלו קיבלה שני עצורים פלסטינים - נער בן 16 וגבר בן 20 - מקצין מודיעין, שהורה להם להשתמש בהם כמגנים אנושיים בעת כניסה לבניינים חשודים. לטענתו, שיטת הפעולה הייתה כה שכיחה עד שניתנה לה כינוי: "פרוטוקול היתושים", והחיילים השתמשו בעצורים כדי להיכנס למקומות שעלולים להיות ממולכדים, ובכך למנוע פגיעה בלוחמי צה"ל.
החייל העיד עוד כי ניסה להתנגד לשימוש במגן אנושי, אך כאשר פנה למפקד הישיר שלו בטענה שמדובר בהפרת הדין הבינלאומי, נאמר לו שלחיילים פשוטים אין מה לדאוג לדברים כאלו, ושהחיים של חיילי צה"ל חשובים יותר. הוא הוסיף כי למרות שהוא עצמו התנגד לפרקטיקה, החיילים האחרים ביחידתו המשיכו להשתמש בשיטה. לדבריו, שחרור העצורים לאחר כמה ימים העיד כי לא היה להם קשר לחמאס, בניגוד למה שנאמר לחיילים בתחילה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
לוחמי צה"ל בעזה. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: דובר צה"ל )
התחקירים אודות השימוש בעצירים פלסטינים זכו לתשומת לב בינלאומית רבה וממשיכים לעורר סערה, כשארגוני זכויות אדם מגנים את המעשה וקוראים לחקירה מיידית. מחלקת המדינה של ארה"ב התייחסה לדיווחים ואמרה כי אם הטענות יתבררו כנכונות, הדבר מהווה הפרה חמורה של חוקי המלחמה, וכי ארה"ב מצפה מישראל לחקור את הנושא ולהעמיד לדין את האחראים. דובר צה"ל מסר כי הנושא בבדיקה, וכי הפרוטוקולים והנהלים של צה"ל אוסרים באופן מפורש על שימוש בעצורים למטרות צבאיות.
תחקיר CNN מבוסס על עדויות נוספות של פלסטינים שנעצרו במהלך הלחימה בעזה. כמה מהם העידו כי הוחזקו במשך ימים ארוכים בבסיסים צבאיים ושימשו לבדיקת מקומות ממולכדים. לדבריהם, חלקם אף הוכרחו ללבוש מדים צבאיים ולהשתמש בציוד כמו מצלמות או גלאי מתכת, כדי לבדוק את האזור עבור כוחות צה״ל.
אחד העדים הפלסטינים סיפר כי החיילים הורו לו להיכנס למבנים מסוכנים ולהוציא מהם ציוד שעלול להיות ממולכד. "הם אמרו לי לפתוח את המקרר, להזיז שטיחים ולבדוק מתחת לגרם מדרגות" סיפר למצלמות CNN. העדים הפלסטינים תיארו מצבים שבהם ספגו איומים או אלימות מצד החיילים הישראליים, במקרים שבהם חששו לבצע את המשימות שהוטלו עליהם. כמה מהם ציינו כי פחדו שמדובר במלכודות, והייתה להם תחושה שגורלם נחרץ למוות. למרות זאת, נאמר להם שאין ברירה אלא להמשיך לפעול לפי הוראות החיילים. אחד הפלסטינים סיפר כי לאחר שסירב להיכנס לבית חשוד, הוכה באכזריות על ידי אחד החיילים.