צה"ל הודיע הבוקר (ראשון) כי טקס החלפת ראש אמ"ן עתיד להתקיים ביום רביעי הקרוב, בהתאם להערכת המצב המבצעית. הטקס, שבו ייכנס לתפקיד אלוף שלומי בינדר במקומו של אלוף אהרון חליוה, שהודיע על התפטרותו בחודש אפריל האחרון, היה אמור להתקיים כבר בתחילת החודש, אך הוא נדחה בעקבות חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר והחשש מהסלמה מיידית. הטקס ייערך ככל הנראה בבסיס הקריה בתל אביב, בנוכחות הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי.
1 צפייה בגלריה
חצי חצי: שלומי בינדר, אהרון חליוה
חצי חצי: שלומי בינדר, אהרון חליוה
טקס החילוף בין חליוה לבינדר צפוי להתקיים ביום רביעי
(צילומים: דובר צה"ל)
זירת התקיפה בדאחייה - שהובילה לדחיית הטקס
(צילום: רויטרס)

הטקס היה אמור להתקיים ב-1 באוגוסט, יומיים בלבד לאחר החיסול הדרמטי בלב הדאחיה בביירות. באותה תקיפה חוסל כאמור שוכר, ראש אגף המבצעים בחיזבאללה שמכונה "חאג' מוחסן" - בתגובה לטבח במג'דל שמס. צה"ל נטל אחריות על התקיפה הממוקדת בביירות, של "המפקד האחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס והרג אזרחים ישראלים רבים", מסר אז דובר צה"ל.
בחודש אפריל הודיע אלוף חליוה על התפטרותו, לאחר שכבר לקח אחריות על המחדלים כשבוע וחצי לתוך המלחמה. "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים", כתב אז. "את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה".
ראש אמ"ן הוסיף במכתב ההתפטרות: "אני משוכנע, למען מדינת ישראל, עם ישראל והדורות הבאים, כי נכון שתוקם ועדת חקירה ממלכתית שתוכל לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהובילו לאירועים הקשים".
חליוה לקציני מודיעין: תשמיעו דעה, לימדו מלקחי המלחמה
(צילום: דובר צה"ל)

חליוה קיבל את ההחלטה העקרונית לפרוש מתפקידו כבר בשלב מוקדם של המלחמה בשל כשלי ה-7 באוקטובר, וחזר על כך בשיחותיו עם הרמטכ"ל לאורך אותם חודשים. הוא הגורם הרשמי הראשון שעוזב את תפקידו בעקבות חלקו במחדלים.
מחליפו של חליוה, בינדר, הועלה לדרגת אלוף לפני פחות מחודש, בטקס שנערך בבסיס הקריה, בראשות הרמטכ"ל הלוי, במעמד שר הביטחון יואב גלנט ובנוכחות חברי פורום מטכ"ל ומפקדים נוספים. בשנתיים האחרונות, וגם במהלך מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, שירת בינדר כראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים בצה"ל.
לאחר ההודעה על מינויו לתפקיד ראש אמ"ן, הורים שכולים לחיילים וחיילות שנפלו בקרבות 7 באוקטובר ועמותת "לביא - זכויות האזרח, מינהל תקין ועידוד ההתיישבות" עתרו לבג"ץ - ודרשו להימנע מהמינוי עד שתתבצע חקירה בעניין אחריותו לאירועים שהובילו לטבח ולקרבות 7 באוקטובר.
בג"ץ דחה את העתירה, והשופט יחיאל כשר קבע כי "ניתן להבין לליבם של מי ששכלו את היקר להם מכול, אך אין בכך כדי להצדיק את התערבותנו בהחלטה".