מחאה מחוץ לסנאט של אריזונה אחרי הפסיקה

הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון בארצות הברית, שבמסגרתה בוטל פסק הדין ההיסטורי "רו נגד ווייד" שלא אפשר למדינות לאסור הפלות, הציתה בלילה האחרון (בין שישי לשבת) מחאות, חלקן אלימות. באריזונה הופסקה ישיבת הסנאט לאחר שמאות מפגינים צרו על בית המחוקקים וניסו לנפץ את דלתות וחלונות הזכוכית, בוושינגטון הבירה הוצת הדגל האמריקני במהלך הפגנה וחלק מהמפגינים הריעו לנוכח הצתת הדגל.
7 צפייה בגלריה
שריפת דגל ארה''ב ומפגינים צרים על בית המחוקקים באריזונה
שריפת דגל ארה''ב ומפגינים צרים על בית המחוקקים באריזונה
המחאות בארה"ב, אמש
(צילום: AFP, מתוך יוטיוב וטוויטר)
מאז החלטת בית המשפט העליון אתמול, האיסור נכנס לתוקף כבר בתשע מדינות: אלבמה, ארקנסו, קנטקי, לואיזיאנה, מיזורי, אוקלהומה, דרום דקוטה, ויסקונסין ויוטה. איידהו, צפון דקוטה, ויומינג וטנסי צפויות לאסור על הפלות בימים הקרובים, ועוד 12 מדינות נוספות - אף הן מדינות בשליטה רפובליקנית - עשויות גם כן לבצע מהלך דומה בעתיד הקרוב.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש בנאום שנשא בבית הלבן לאחר הפסיקה כי זה "יום עצוב לבית המשפט, יום עצוב לארצות הברית". הוא הוסיף: "בית המשפט עשה מה שמעולם לא נעשה לפני כן - לקיחת הזכות החוקתית שהיא כה בסיסית לכל כך הרבה אמריקנים. הוא החזיר אותנו 150 שנה לאחור. עכשיו הבריאות והחיים של כל הנשים במדינה נמצאים בסכנה".

פיגוע באוסלו: 2 נרצחו במועדון של הקהילה הגאה

שני בני אדם נרצחו ו-21 נפצעו בפיגוע ירי שהתרחש הלילה במועדון המזוהה עם הקהילה הגאה במרכז בירת נורבגיה אוסלו. החשוד בירי במועדון "לונדון", אזרח נורבגי ממוצא איראני, איסלאמיסט קיצוני בעל עבר פלילי, נעצר. במשטרת נורבגיה ציינו היום כי הירי נחקר כפיגוע טרור. עם זאת, ציינו במשטרה כי "ייתכן גם שמדובר בפשע שנאה. נבדק אם מטרת הירי הייתה פגיעה באירועי הגאווה". ברשותו של החשוד, שנוטרל בעזרתם של אזרחים, נתפסו רובה אוטומטי ואקדח.
7 צפייה בגלריה
זירת הרצח במועדון ''לונדון'' באוסלו, נורבגיה
זירת הרצח במועדון ''לונדון'' באוסלו, נורבגיה
אוסלו, היום
(צילום: AFP)
בצהריים הודיעו מארגני מצעד הגאווה של אוסלו על ביטול האירוע בעקבות הפיגוע. "בקרוב נחזור להיות גאים ולהפגין נוכחות, אבל היום נחגוג גאווה בבתים", הודיעו מארגני אירועי הגאווה בעיר, שביטלו אותם לבקשת המשטרה. בזירת הפיגוע - מחוץ למועדון הוותיק והמוכר שפועל ברצף מאז 1979 - הניחו עוברים ושבים דגלי גאווה, נרות ופרחים. מצבם של עשרה מפצועי הירי הוגדר קשה.

שיחות הגרעין יתחדשו בקרוב

ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי שביקר היום בטהרן, אמר כי השיחות על הסכם הגרעין בין איראן לארצות הברית "יתחדשו בקרוב", אחרי קיפאון של כשלושה חודשים. "אנחנו מתכוננים לחידוש השיחות ולפריצה של המבוי הסתום", אמר במסיבת עיתונאים. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר כי הפגישה עם בורל, שנמשכה כשעתיים, הייתה "ארוכה אבל חיובית" - והבהיר כי "לאיראן חשוב לקבל את התועלת הכלכלית של ההסכם מ-2015".
7 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
חוסיין אמיר עבדוללהיאן וז'וזפ בורל
שר החוץ האיראני עם שר החוץ של האיחוד האירופי. עוד ניסיון
(צילום: AFP)
בחודשים האחרונים דווח כי במערב כמעט ואבדה התקווה להציל את הסכם הגרעין. באירופה ניסו כל העת לחדש את המגעים, שנקלעו למבוי סתום בחודש מרץ, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה - שגרמה למתח בין המעצמות החתומות והובילה את מוסקבה להערים קשיים - וההתעקשות האיראנית שוושינגטון תסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור שלה. לאחרונה דווח כי איראן ויתרה על דרישה זו. בשיחות מנסות המעצמות לתווך בין איראן לארה"ב ולהגיע למתווה שיחזיר את ארה"ב להסכם שממנו פרשה ב-2018 – ויגרום לאיראן לעמוד בהתחייבויות שלה.

צעיר נרצח בג'סר א-זרקא

מוחמד עמאש (23), בעל בית קפה בג'סר א-זרקא, נרצח ביריות הלילה בזמן שישב ברכבו ביישוב. עמאש הוא הנרצח ה-44 מתחילת השנה בחברה הערבית. הוא היה אמור להתחתן בעוד כחודש וחצי. "הירי הרס את השמחה, והפך אותה לכאב עמוק", אמר קרוב משפחתו. "הרוצחים חטפו את הנשמה שלו, וכנראה שזה לא המקרה האחרון. אין לנו ביטחון".
7 צפייה בגלריה
מוחמד עמאש נרצח ירי ג'סר א-זרקא
מוחמד עמאש נרצח ירי ג'סר א-זרקא
מוחמד עמאש שנרצח בג'סר א-זרקא
זמן קצר לאחר מכן, בתקרית אחרת בכפר עין נקובא שליד ירושלים, נפצעו גבר כבן 25 באורח קשה ונער נוסף באורח קל מדקירות.

שביתה בתחבורה הציבורית מחר

מחאת נהגי האוטובוסים על תנאי העסקתם וביטחונם האישי נכנסת לשבועה השלישי, ונהגים רבים מתכננים לשבש החל מחצות ועד תשע בבוקר מחר את קווי האוטובוסים, ולשבות בערים רבות ברחבי הארץ.
7 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
בשביתה ייקחו חלק נהגי חברות אלקטרה אפיקים, קווים, אקסטרה, תנופה, דן באר שבע ובית שמש אקספרס. השביתה צפויה לשבש את התחבורה הציבורית בירושלים, פתח תקווה, בני ברק ומודיעין עילית, ולהשבית לחלוטין את התחבורה הציבורית באשדוד, נתניה, ראש העין, יבנה, גן יבנה, באר שבע, אריאל, בית שמש והמועצה האזורית שומרון.

האיום האוקראיני: נשעה הפטור מוויזה לישראלים

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, אמר בריאיון בארצו כי קייב שוקלת להשעות זמנית את הפטור מוויזה לישראלים שמגיעים למדינה - בתגובה, לדבריו, ל"מגבלות הלא-מוצדקות שמטילה ישראל על כניסת אזרחים אוקראינים לשטחה". ל-ynet נודע כי השבוע זומן השגריר האוקראיני לשיחת נזיפה במשרד החוץ, בעקבות הקמפיין הממומן שלפיו ישראל לא מטפלת בפצועים אוקראינים.
7 צפייה בגלריה
יבגן קורנייצ'וק
יבגן קורנייצ'וק
יבגן קורניצ'וק
(צילום: יריב כץ)
לטענת קורניצ'וק, "ישראל מאפשרת לאזרחים רוסים כניסה ללא מגבלות, וגם בלארוסים. לעומת זאת, לאזרחי אוקראינה הישראלים המציאו ויזה אלקטרונית. זה מאוד כואב לנו. משרד החוץ האוקראיני ולשכת הנשיא אומרים לי שזה בלתי מקובל, וכעת אנחנו שוקלים אם להשעות את הפטור מוויזה לישראלים בתגובה. אולי עכשיו זה לא יורגש, אבל לפני ראש השנה (התקופה שבה טסים אלפי חסידים לאומן) ממשלת ישראל תרגיש את זה".

עימות אלים ליד רמאללה

עימות אלים פרץ לפני הצהריים בין מתנחלים לפלסטינים בשטח שנמצא בין הכפרים מורייר ותורמוסעיא, צפונית מזרחית לרמאללה, בעת שהפלסטינים הכשירו שטח במקום. במהלך העימות נפצע אדם אחד והוצתו שני כלי רכב של פלסטינים שנשרפו כליל.
הרכבים שהוצתו בעימות, היום

מוקדם יותר נקבע מותו של נער פלסטיני בן 16, שנורה אתמול אחר הצהריים בעימותים עם כוחות הביטחון בכניסה לכפר סילוואד שליד רמאללה. הנער, מוחמד עבדאללה חאמד, נפצע ופונה בידי כוחות צה"ל, ומת מפצעיו כמה שעות אחר כך.

לראשונה זה חודש: שבוע ירוק בוול סטריט

וול סטריט ננעלה אמש בעליות שערים חדות: מדד S&P 500 עלה ב-3.06%, דאו ג'ונס ב-2.68% ונאסד"ק ב-3.34%. בהסתכלות שבועית, השלושה עלו ב-6.71%, 5.31%, ו-8.15% בהתאמה, ונעלו את שבוע המסחר החיובי הראשון זה כחודש.
לשבוע הנוכחי בבורסה האמריקנית קדמה תקופה ארוכה של ירידות חדות בשווקים. מתחילת השנה נפל מדד S&P 500 ב-18.45%, דאו ג'ונס ב-13.9% ונאסד"ק ב-26.7%.