אצבע בעין לריאד? מועצת העיר וושינגטון החליטה השבוע להקצות 213 מטר משדרות ניו המפשייר בבירה האמריקנית לזכרו של העיתונאי הסעודי ומתנגד המשטר ג'מאל חשוקג'י, שנרצח לפני שלוש שנים בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. במקום שבו ייקרא הרחוב על שם חשוקג'י שוכנת שגרירות סעודיה בארה"ב.
4 צפייה בגלריה
חשוקג'י. שרידיו מעולם לא נמצאו
חשוקג'י. שרידיו מעולם לא נמצאו
חשוקג'י. שרידיו מעולם לא נמצאו
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
מוחמד בן סלמאן ראיון ריאד סעודיה
המודיעין האמריקני קושר אותו, בסעודיה הכחישו. יורש העצר בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
ההצעה צפויה להיחתם רשמית על-ידי ראש העיר וושינגטון מיוריאל באוזר, ולא צפויה להתנגדות מצד הקונגרס האמריקני, שבוחן את ההחלטות בוושינגטון הבירה. "באמצעות העבודה העיתונאית שלו, ג'מאל חשוקג'י היה תומך נלהב של דמוקרטיה, זכויות אדם ושלטון חוק", קבעה המועצה בהחלטתה. "שינוי שם הרחוב שבו שוכנת שגרירות סעודיה לזה של חשוקג'י יעניק זיכרון וכבוד שאותו אי אפשר להדחיק או לכסות".
חשוקג'י, נזכיר, היה בעבר מקורב לבית המלוכה בסעודי, אך בשנים האחרונות לחייו הפנה אליו את גבו ועבר לגור בארה"ב, שם עבד כעיתונאי בשירות "וושינגטון פוסט". בתפקידו זה נהג למתוח ביקורת חריפה על השליט דה פקטו של סעודיה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן. ב-2 באוקטובר 2018 נכנס חשוקג'י לקונסוליה הסעודית באיסטנבול כדי להנפיק מסמכים שיאפשרו לו להתחתן עם ארוסתו, אך הוא מעולם לא נראה יוצא ממנה. החוקרים הטורקים, וכן גורמים במערב, מעריכים כי צוות של 15 מחסלים רצח אותו בתוך הקונסוליה, ואז ביתר את גופתו והטמין את חלקיה במקום לא ידוע. שרידיו לא נמצאו מעולם.
תיעוד מטורקיה, 2018: הקונסוליה באיסטנבול ביום רצח חשוקג'י

4 צפייה בגלריה
הפגנה מול שגרירות סעודיה בוושינגטון. מול השגרירות הרוסית עשו צעד דומה
הפגנה מול שגרירות סעודיה בוושינגטון. מול השגרירות הרוסית עשו צעד דומה
הפגנה מול שגרירות סעודיה בוושינגטון. מול השגרירות הרוסית עשו צעד דומה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בדו"ח שפרסם במרץ השנה קבע המודיעין האמריקני כי הנסיך בן סלמאן אישר בעצמו את המבצע לרציחתו או לכידתו של חשוקג'י, אולם ממשלת סעודיה מכחישה בתוקף שהנסיך היה מעורב ודוחה את ממצאי הדו"ח הזה. בשנה שעברה הודיעה סעודיה כי גזרה עונשי מאסר ממושכים – של בין 8 ל-20 שנה – על כמה מעורבים ברצח, אבל היא מעולם לא נקבה בשמותיהם של המורשעים. גורמים באו"ם ובארגוני זכויות אדם מתחו ביקורת על המשפט הזה, וטענו כי המוחות שמאחורי הרצח נותרו חופשיים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לאחר פרסום הדו"ח כי הוא מתכנן "שינויים משמעותיים" ביחסים עם סעודיה. חודשים לאחר מכן אמר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כי "ארה"ב היא בעלת ברית אסטרטגית", והוסיף: "אנחנו מסכימים עם ממשל הנשיא ביידן על יותר מ-90% מהסוגיות שקשורות לאינטרסים הסעודיים-אמריקניים. המחלוקות עם הממשל האמריקני לעיתים גדולות, ולעיתים קטנות".
ב-2018 עשתה וושינגטון צעד דומה לזה שעליו החליטה השבוע: הרחוב שבו שוכנת שגרירות רוסיה בבירה האמריקנית נקרא על שמו של בוריס נמצוב, שהיה ממנהיגי האופוזיציה ברוסיה וממבקריו החריפים של הנשיא ולדימיר פוטין ונרצח בירי מרכב חולף במוסקבה בשנת 2015. נמצוב היה סגן ראש ממשלת רוסיה בתקופת שלטונו של בוריס ילצין בסוף שנות ה-90. במקום אף הוצבה אנדרטה לזכרו של נמצוב.