ביום ראשון 29 בספטמבר תקפה ישראל, לפי דיווחים בתקשורת הערבית, וילה באזור יעפור שבפרברי דמשק, השייכת לדיוויזיה הרביעית בצבא סוריה. בראש הדיוויזיה עומד מאהר אסד, אחיו של נשיא סוריה בשאר אסד. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון המזוהה עם האופוזיציה ופועל מלונדון, פרסם כי את הווילה נהגו לפקוד בכירים מחיזבאללה וממשמרות המהפכה של איראן. לא דווח על אבדות בנפש באותה התקיפה. עוד פרסם המרכז הסורי ממקורות כי הועברו למאהר אסד אזהרות שלפיהן אם יועבר נשק ממחסני הדיוויזיה הרביעית ללבנון, הנשק יהיה חלק מבנק המטרות של התקיפות הישראליות.
רצח, סמים והברחות נשק: מאהר אסד, האח של, הוא האיש של איראן בדמשק
(צילום: אסף חן)

2 צפייה בגלריה
הוזכר כיורש של אביו אחרי שבאסל נהרג. מאהר אסד
הוזכר כיורש של אביו אחרי שבאסל נהרג. מאהר אסד
הוזכר כיורש של אביו אחרי שבאסל נהרג. מאהר אסד
(צילום: khaldoun keilani)
בכתבה על התקיפה הגדיר המרכז הסורי את מאהר אסד כ"אחת הדמויות החשובות ביותר בזרוע האיראנית במשטר הסורי" וכמי ש"מקורב מאוד לחיזבאללה". מיד אחרי התקיפה החלו שמועות סביב גורלו של האח אסד, למרות שלא דווח על נפגעים. מקורות סוריים טענו כי לא שהה בווילה בזמן התקיפה. יש לציין כי לאורך השנים פורסמו לא פעם שמועות כי נהרג ונפצע, אך הדיווחים לא אומתו.
מאז הדיווחים על תקיפת הווילה באזור יעפור דווח על תקיפות נוספות בשטח סוריה בימים האחרונים. אין זה סוד כי ישראל מנסה לנתק את נתיבי הספקת הנשק לחיזבאללה דרך סוריה, נשק העובר בנתיב הציר השיעי-איראני. ב-3 באוקטובר, מספר ימים אחרי תקיפת הווילה, דווח על תקיפה נוספת, שנטען כי כוונה לאתר של הדיוויזיה הרביעית. כתב "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח באותו היום כי "כטב"ם ישראלי תקף אתר של הדיוויזיה הרביעית של המשטר הסורי באזור יעפור מערבית לדמשק".
אתר "קול הבירה" הסורי, המזוהה עם האופוזיציה, הוסיף באותו היום כי נעשו ניסיונות ליירט כטב"מים ישראליים בפרברי דמשק באזורים יעפור, א-דימאס וג'דידה א-שיבאני. למרות שהתקיפות נגד הדיוויזיה הרביעית אינן חדשות ולפני המלחמה וגם בחודשיה הראשונים דווח על כאלה, התקיפות האחרונות מעלות את השאלות האם התקיפות נגדה התעצמו, ומיהו מאהר אסד המושמץ, המפקד על הכול מלמעלה.

המזג הסוער סיכל את המועמדות לירושה

מאהר אסד נולד ב-8 בדצמבר 1967 והוא בנם הצעיר של חאפז אסד ואשתו אניסה מחלוף. הוא היה ילד קטן כשאביו חאפז הפך לנשיא סוריה, ולפי הפרסומים הערביים גדל הרחק מאור הזרקורים. מאהר למד באוניברסיטת דמשק ואחרי שסיים את לימודיו הצטרף לצבא, כמו אחיו הגדול באסל אסד. בשנת 1994, אחרי שבאסל נהרג בתאונת דרכים, עלה שמו של מאהר כיורש אפשרי לאביו חאפז, אך האח בשאר קיבל בסופו של דבר את תפקיד היורש, למרות חוסר הניסיון הצבאי שלו. לפי הפרסומים, המזג הסוער של מאהר הוא שהרחיק את התפקיד ממנו. מאהר נשוי למנאל תוופיק ג'דעאן ולפי פרסומים יש לו שתי בנות ובן.
2 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אל-אסד פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
נשיא סוריה בשאר אל-אסד פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
נשיא סוריה בשאר אסד. הסנקציות הגיעו למשפחה
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
על פי הפרסומים, מאהר אסד הוא מפקד צבאי סורי קשוח ואכזרי. דרגתו מקבילה לדרגת אלוף והוא מפקד על "הדיוויזיה הרביעית" של הצבא הסורי. מדובר בדיוויזיה שמטרתה להגן על השלטון והיא נחשבת לאחת הדיוויזיות החשובות והנאמנות ביותר למשטר. בשנים האחרונות גם הפכה הדיוויזיה הרביעית למנוף כלכלי עבור סוריה, משום שהיא אחראית לייצור ולהברחות של סמים, בעיקר קפטגון, המועברים מאדמות סוריה למדינות אחרות באזור. חלק מהדיווחים הערביים קושרים את מאהר אסד גם לפיקוד על "משמר הרפובליקה", דיוויזיה חמושה ומתקדמת שמשימתה להגן על המשטר ועל הבירה דמשק מכל איום או תוקפנות חיצוניים, אך יש לציין כי לפי דיווחים אחרים הוא כלל אינו חלק ממנה.
מי שיצאה נגד מאהר לאורך השנים היא דווקא קרובת משפחתו, גיסתו מג'ד תוופיק ג'דעאן. מג'ד מזוהה עם האופוזיציה הסורית ותיארה את מאהר בעבר כמי שדומה לאביו חאפז "בזדון, בערמומיות ובפשעים". בריאיון לפני שנים אחדות אמרה כי למאהר יש את התפקיד הגדול ביותר בהשמדת סוריה וברצח העם הסורי וכי הוא אחראי לכך לא פחות מהנשיא בשאר אסד.
בשנת 2011 דווח על סנקציות אמריקניות שהוטלו על משטרו של בשאר אסד. נשיא ארה"ב באותם הימים ברק אובמה חתם על צו נשיאותי המטיל סנקציות על סוכנות המודיעין של סוריה ושניים מקרוביו של הנשיא, בהם אחיו מאהר, בעקבות הדיכוי האכזרי של ההתקוממות העממית נגדו. הקרוב השני היה עאטף נג'יב, בן דודו של הנשיא הסורי.