היכן מתקיימים לימודים? האם יש חובת נוכחות? מה היקף שעות הלימוד, ומהם קווי המידע והסיוע? ומה לגבי החינוך המיוחד, בחינות הבגרות ומעונות היום? משרד החינוך גיבש מדריך להורים, לתלמידים ולמורים המודאגים בנוגע לשגרת החירום בימי מלחמה.

לימודים

מדוע משרד החינוך החליט לקיים לימודים מרחוק בזמן מלחמה? החזרה לשגרת למידה בעת חירום הכרחית לחיזוק החוסן האישי של התלמידים. דווקא בחירום, יש להעניק להם מסגרת יציבה ורציפה הכוללת סדר יום חינוכי, רגשי וחברתי ובכלל זה מפגש עם החברים לכיתה.
היכן מתקיימים לימודים? הלימודים מתקיימים על פי הנחיות פיקוד העורף, בהתאם לאזור הגאוגרפי של כל יישוב. בהתאם לזאת, פיקוד העורף פרסם מפת רמזור. ככלל, הלימודים ברחבי הארץ מתקיימים במתכונת של למידה דיפרנציאלית (למידה מרחוק או פיזית), בהתאם למגבלות הביטחוניות. אלו הנחיות פיקוד העורף המעודכנות.
3 צפייה בגלריה
פיקוד העורף יקבע היכן ניתן ללמוד
פיקוד העורף יקבע היכן ניתן ללמוד
פיקוד העורף יקבע היכן ניתן ללמוד
(צילום: shutterstock)
האם ההנחיות נוגעות לכל שכבות הגיל, מלידה ועד 18? כן, בהתאם להנחיות פיקוד העורף.
כיצד עובדת מפת הרמזור של פיקוד העורף? הרמזור מציין באיזו מתכונת יתקיימו הלימודים, ומחולק לארבעה צבעים. אדום או כתום: אין לקיים פעילות חינוכית פיזית. ככל שהדבר מתאפשר, ניתן לקיים באזורים אלה פעילות חינוכית במתכונת של למידה מרחוק. צהוב: ניתן לקיים פעילויות חינוכיות פיזית, במקום שמאפשר הגעה למרחב מוגן תקני ובזמני ההתגוננות, בהתאם להנחיות פיקוד העורף. ירוק: ניתן לקיים פעילויות חינוכיות פיזית. אלו הצבעים שבכל אזור, נכון להיום.
במקומות שבהם מתקיימת למידה פיזית, האם התלמיד מחויב להגיע אל בית הספר? בשלב זה ועד להודעה אחרת לא ייכפה על ההורים לשלוח את ילדיהם ללימודים פיזיים. במקרה שכזה יש לעמוד בקשר עם בית הספר, לטובת יידוע ולשם שמירה על קשר רציף. במקרה שבו הורים בוחרים לא לשלוח את ילדיהם לבית ספר אשר מקיים לימודים, המוסדר החינוכי לא יהיה אחראי על העברת תכני הלימוד.
(צילום: שמוליק דודפור)

אני אם לארבעה ילדים וכולם אמורים ללמוד מרחוק. אין לי מספיק אמצעים בבית, מה לעשות? ככל שלתלמיד אין אמצעי קצה, יש לעדכן את מנהל בית הספר כדי שיספק לו מענה, בהתאם לאמצעים שעומדים לרשות בית הספר. במקרים שבהם מדובר בתלמידים המצויים במרכזי פינוי, המשרד יקצה מחשבים ניידים במרכזים.
במקומות שבהם מתקיימת למידה מרחוק, מה היקף שעות הלימוד היומי לפי שכבות גיל? מערכת השעות נקבעת על ידי בית הספר בהתאם לצרכים של כל מוסד חינוכי.
בבית הספר שלי מקיימים לימודים ומבחנים כרגיל, מה ניתן לעשות? הנחיות משרד החינוך אוסרות על קיום מבחנם בימים אלה. כמו כן, המשרד הדגיש כי הפעילות החינוכית תכלול היבטים רגשיים, חברתיים ולימודיים. המשרד סומך על המנהלים והמורים שיגלו רגישות בימים אלה, אך במקרים פרטניים ניתן לפנות למנהל בית הספר והמפקח על בית הספר לטובת הסדרת הסוגיה.
3 צפייה בגלריה
איסור על קיום בחינות עד להודעה חדשה. בגרויות החורף נדחו
איסור על קיום בחינות עד להודעה חדשה. בגרויות החורף נדחו
איסור על קיום בחינות עד להודעה חדשה. בגרויות החורף נדחו
(צילום: shutterstock)
האם היעדרות של תלמיד משיעור מרחוק או משיעור פיזי בשל אי-פניות רגשית או נפשית תיחשב היעדרות מוצדקת? מנהלי בתי הספר וגני הילדים הונחו לגלות רגישות בתקופה מורכבת זו. יש ליידע את בית הספר או הגננת אם קיים קושי כלשהו שמונע השתתפות סדירה בשגרת הפעילות החינוכית.
אילו תכנים המורים הונחו ללמד בתקופה זו? המורים הונחו לשוב לפעילות חינוכית המתמקדת בראש ובראשונה בהיבטים רגשיים וחברתיים, כדי לחזק את החוסן ואת תחושת הביטחון האישי של התלמידים, וכן בתכני לימוד מותאמים לשכבת הגיל הרלוונטית.
מה הנוהל הנוגע למשמרות הזה"ב במקומות בהם מקיימים לימודים פיזיים? במקומות שבהם מתקיימים לימודים, פעילות משמרות זה"ב תתקיים בכפוף להנחיות פיקוד העורף.

מרכזי פינוי

משפחות רבות התפנו למרכזי פינוי, מה האחריות של משרד החינוך על מקומות אלה? משרד החינוך נערך לפתוח במרכזי הפינוי מרכז חינוכי שיתכלל את העבודה החינוכית במקום, תוך תיאום עם הגורמים הרשמיים הפועלים בו, כגון פיקוד העורף ומשרדי ממשלה. המשרד פועל לייצר במקום שגרת חירום שתאפשר מסגרת יום חינוכית רציפה לילדים.
מהן הנחיות הלימוד במקומות אלה? עם תחילת פעילותו של מרכז חינוך במרכזי הפינוי, המשרד יגבש עם הגורמים הרלוונטיים במקום תוכנית עבודה משותפת.
האם המשרד ערוך לתת במקומות אלה מענה חינוכי רציף? כדי להבטיח את הרציפות החינוכית במרכזים, המשרד שילב במקום אחראי חינוך שינהל תוכנית חינוכית הכוללת פעילות הפוגה ולימודים.
3 צפייה בגלריה
בית הספר יספק מחשבים ניידים בהתאם לאמצעים. במרכזי הפינוי - משרד החינוך אחראי
בית הספר יספק מחשבים ניידים בהתאם לאמצעים. במרכזי הפינוי - משרד החינוך אחראי
בית הספר יספק מחשבים ניידים בהתאם לאמצעים. במרכזי הפינוי - משרד החינוך אחראי
(צילום: Gettyimages)
מה תפקידה של מנהלת הטיפול בנפגעי מלחמה? מנהלת טיפול בנפגעי מלחמה מעניקה סיוע ומענה לכלל צוותי החינוך, התלמידים וההורים המצויים במעגלי הפגיעה.
מה תפקידה של מנהלת הטיפול במפוני מלחמה? המנהלת הוקמה כדי לתת מענה למשפחות מפונות ומתפנות מהדרום ומהצפון, ללוות אותן ולתת להן תמיכה במרכזי הפינוי.

מחשבים ניידים

משרד החינוך הודיע שיחולקו מחשבים ניידים. מי זכאי, והיכן הם מחולקים? המשרד החל לחלק אלפי מחשבים ניידים במרכזי הפינוי של תושבי העוטף. אחראי החינוך מטעם המשרד אחראי לחלוקתם בהתאם להנחיות המשרד וכלליו. המחשבים מחולקים במרכזי המפונים.

עבודת עובדי הוראה

האם עובד הוראה חייב ללמד בימים אלה? מערכת החינוך עובדת בזמן המלחמה והיא מקיימת לימודים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. הפעילות החינוכית והפדגוגית מתקיימת בהתאם להנחיות המשרד, מרחוק או באופן פיזי, בהתאם לאזורים שאישר פיקוד העורף ולהנחיותיו.
מהן הנחיות משרד החינוך בנוגע לעובדי הוראה שאינם יכולים ללמד בשל נסיבות אישיות? מערכת החינוך עובדת בזמן המלחמה ומקיימת לימודים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. על כן, לכל היעדרות של עובד הוראה אמורה להיות סיבה, ועל פי סיבת ההיעדרות היא תדווח במערכות.
האם מורים יקבלו שכר על עבודה מהבית לאור הנחיית המשרד לקיים למידה מרחוק? עובדי הוראה שעובדים לפי הנחיות משרד החינוך יקבלו את שכרם בהתאם ובכפוף לדיווחי המנהלים.

בחינות הבגרות

האם משרד החינוך יקיים את בחינות הבגרות של מועד החורף? משרד החינוך הודיע כי הוא דוחה את בחינות הבגרות של מועד החורף לפחות בחודש ימים. בהתאם לתכנון, במהלך השבוע הנוכחי יפורסם לוח בחינות חדש.
כיצד התלמידים יוכלו להיבחן אם הלימודים לא מתקיימים באופן סדיר? המשרד יפעל למתן מענה מתאים וינקוט באמצעים הנדרשים כדי שהתלמידים לא ייפגעו. כמו כן, המשרד יגבש מענה מתאים לתלמידי עוטף ישראל וכן לתלמידים שגרים ביישובים שמצויים בלב המלחמה.

חינוך מיוחד

מהן הנחיות משרד החינוך לקיום לימודים לתלמידי החינוך המיוחד? הלימודים מתקיימים בהתאם להנחיות פיקוד העורף הנוגעות לכלל מערכת החינוך. עם זאת, ישנם מקרים פרטניים שבהם יש החרגות ללימודים באזורים אדומים או כתומים, בכפוף לאישור פיקוד העורף ומנהל המחוז של משרד החינוך.

מעונות יום

מהן ההנחיות הנוגעות לפעילות במעונות היום? הפעילות החינוכית מתקיימת בהתאם להנחיות פיקוד העורף הנוגעות לכלל מערכת החינוך ולמפת הרמזור.
האם ניתן לפתוח מעון יום כאשר אין מרחב מוגן? לא ניתן להפעיל את המעון ללא מרחב מוגן, והפעלתו תתאפשר רק במידה שהמרחב המוגן יכיל את כלל הילדים והצוות.
מדוע הורים משלמים על מעונות היום על אף שהם לא פועלים, והאם יקזזו תשלומים להורים שאינם מחזירים את ילדיהם למעונות? שאלות אלה יידונו לאחר המלחמה על פי מדיניות משרד האוצר.
אם אין לי מרחב מוגן, האם יש מקום אחר שניתן להשתמש בו להפעלת מעון? לא ניתן להפעיל את המעון ללא מרחב מוגן.
מה עושה צוות חינוכי עם ילדים שמתגורר באזור כתום, ועובד באזור צהוב? התנועה בכבישים צריכה להתבצע בכפוף להנחיות המשטרה, הרשות המקומית או הצבא, בהתאם למקום הגיאוגרפי.

קווי מידע

קו הסיוע של משרד החינוך שנותן סיוע רגשי לתלמידים, הורים ולצוותי חינוך זמין במספר: 6552*, שלוחה 5. הקו מאויש על ידי אנשי המקצוע של השירות הפסיכולוגי-ייעוצי לאורך 24 שעות ביממה.
קו מידע חירום של משרד החינוך זמין במספר: 6552*, שלוחה 4. הקו ייתן מענה בנושאים שונים, כגון חלוקת מחשבים, תמיכה בפלטפורמות ללמידה מרחוק ומידע הנוגע ללימודים. הקו מאויש בין השעות 17:00-07:30 והרחבת פעילותו תיבחן לפי הצורך.

פעילויות חינוכיות בלתי פורמליות

מהן הנחיות המשרד בנוגע לפעילות החינוך הבלתי פורמלי? הפעילות הבלתי פורמלית (חוגים, הפגות, תנועות נוער) מתבצעת בכפוף להנחיות פיקוד העורף, בהתאם למפת הרמזור, בדומה לפעילות החינוכית.
מהן ההנחיות הנוגעות לטיולים ולמסעות לפולין? טיולים ופעילויות חוץ לא יתקיימו עד להודעה חדשה. הטיולים לפולין מבוטלים לסבב זה.
מהן ההנחיות הנוגעות למסגרות צהרונים/יום חינוך ארוך/ מיל"ת? צהרונים (תוכנית ניצני"ם): ניתן לחדש את הפעילות במקומות שיגישו בקשה, ובלבד שאין בעיית כוח אדם באישור, הרשות המקומית ובהתאם לתנאי הקול הקורא. יום חינוך ארוך: ניתן לחדש את הפעילות במקומות שיגישו בקשה, ובלבד שאין בעיית כוח אדם בהתאם לנהלים. מסגרות יום לימודיות תוספתיות (מיל"ת): ניתן לחדש את הפעילות במקומות שיגישו בקשה, ובלבד שאין בעיית כוח אדם בהתאם לנהלים ובאישור הרשות המקומית.

חינוך פנימייתי

מהן הנחיות משרד החינוך לגבי חזרת תלמידים לכפרי נוער ולפנימיות? חזרת תלמידים למסגרות החינוך הפנימייתי, שבפיקוח משרד החינוך, תיעשה בכפוף להנחיות פיקוד העורף הנוגעות לכלל מערכת החינוך, באישור הרשות המקומית, הנחיות המנהל לחינוך התיישבותי ובכפוף לקיום הנחיות התגוננות בפנימיות.

הסעות

מהן ההנחיות לביצוע הסעות לבתי ספר שבהם מתקיימת למידה פרונטלית? ככלל, אישור להפעלת ההסעות וצירי התנועה ייעשו על ידי הרשות המקומית, בתיאום עם משטרת ישראל וגורמי הביטחון.

הסתה

אני רואה ברשת מקרים של עובדי הוראה אשר מביעים תמיכה בחמאס ובמעשיהם, מה משרד החינוך עושה בעניין? משרד החינוך הודיע כי לא יאפשר כל גילויי הסתה. בכל מקרה שבו יתקבל מידע על הסתה, הנושא ייבדק ויטופל בהתאם לדין.