1 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
ח"כ מנסור עבאס
(צילום: יואב דודקביץ')
מי שנחשף בימים האחרונים לחדשות עלול היה לחשוב שמנסור עבאס שלשל לכיסו 30 מיליארד שקל מתקציב המדינה. האמת מעט שונה. אכן, אושרה תוכנית שמקצה את הסכום המדובר לחברה הערבית, אבל בניגוד לפרסומים ההיסטריים, לא מדובר בכסף שילך לתומכי טרור, מקדמי BDS, ואפילו לא בשלמותו רק לחברה הערבית, אלא לחברה הערבית, הדרוזית, הצ'רקסית והבדואית.
כמעט שליש מהכסף ילך לטובת חינוך - בניית כיתות, הוספת תכני לימוד טכנולוגיים ועוד. התוצאה הישירה תהיה עובדים המסוגלים להשתלב בשוק התעסוקה הישראלי ולהיות אזרחים יצרנים, תוצאה חיובית לכל הדעות. הדיור יקבל גם הוא תשומת לב, דבר שעשוי לצמצם משמעותית את היקפי הבנייה הבלתי חוקית בחברה הערבית ואת חוסר המשילות של המדינה בערים וביישובים הערביים.
הפשיעה בחברה הערבית גואה ונראה שיצאה לחלוטין משליטה. אחת הסיבות לכך היא שאזרחים ערבים רבים נאלצים לקחת הלוואות מגורמים הקשורים לארגוני הפשע, דבר המעצים את השליטה שלהם ובהכרח את מספר הרציחות ואירועי הנקמה נגד אלה שלא מצליחים להחזיר את חובותיהם. תלישת האזרחים מאחיזת השוק האפור והשחור תחליש את ארגוני הפשע ותחזיר מעט שפיות וביטחון לרחוב ולאזרחים, ערבים ואחרים.
הביקורת על התוכנית לעיתים מתעלמת מהעובדה שאזרחי ישראל הערבים הם, כמו שרומזת הגדרתם, אזרחים. מגיעים להם תנאי חיים שווים לאלה של שאר האזרחים, מגיעים להם ביטחון, חינוך ותשתיות
בניית תשתיות על ידי מכרזים היא עוד דרך שבה כסף הועבר לארגוני הפשיעה. תחת התוכנית החדשה, רשויות שיחליטו לקיים מכרזים דרך משרדי הממשלה יקבלו תוספת לתקציב, מה שיחזק את המשילות ברשויות אלה.
כל הצעדים האלה לא רק טובים ומבורכים אלא גם מיישמים בעקיפין מדיניות שמצביעי הימין צריכים לשמוח בה - הגברת המשילות הישראלית בכל חלקי מדינת ישראל, בין שהם יישובים ערבים, דרוזים או בדואים, ובין שיהודים.
לצד זאת, הביקורת על התוכנית לעיתים מתעלמת מהעובדה הפשוטה שאזרחי ישראל הערבים הם, כמו שרומזת הגדרתם, אזרחים. מגיעים להם תנאי חיים שווים לאלה של שאר האזרחים, מגיעים להם ביטחון, חינוך ותשתיות - אין דבר מוסרי או ימני בלמנוע זאת מהם.
אופיר דייןאופיר דיין צילום: דן בלילטי
אחת הביקורות העיקריות על הרשימה המשותפת וסיעותיה על גלגוליהן השונים הייתה שהיא רשימה לאומנית-פלסטינית שבמקום לדאוג לאזרחי ישראל הערבים, דואגת לחרחר מלחמה ולפעול נגד מדינת ישראל. הביקורת הזאת מוצדקת ובמשך שנים הייתי בין אלה שקיוו שהפוליטיקאים הערבים ידאגו למצביעיהם יותר מאשר לפלסטינים. אחרי כל כך הרבה שנים, נראה שאנו מתקרבים לשם, אף שיש עוד דרך ארוכה לצעוד בה.
שילוב רע"מ בממשלה הוא עדיין טעות בלתי נסלחת בעיניי. עד שלא יגנו ויפסיקו לתמוך - במעשים ובאמירות - בטרור ובאלה המתנגדים לקיומה של ישראל, זו תהיה טעות. אך באותו הזמן, לפחות בזמן הטעות, יהיה ניתן גם להשיג התקדמות חיובית.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com