4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בביקור בבית החולים שדה באוקראינה
ניצן הורוביץ בביקור בבית החולים שדה באוקראינה
הורוביץ מבקר בבית החולים
(צילום: שרון יניב)
אחרי הצילומים ויחסי הציבור – העובדים נותרו ללא השכר שמגיע להם: אחרי שעובדי בית החולים הישראלי באוקראינה, אחד הפרויקטים ההומניטריים הגדולים בתולדות המדינה, שבו ארצה לפני כשבועיים לאחר ששהו שם במשך כחודש, ל-ynet נודע כי על פי הסיכום המקורי, השכר שקיבלו חושב לפי ממוצע שלושת החודשים שקדמו לנסיעתם לאוקראינה.
בשל מצבת כוח האדם המצומצמת והעבודה מסביב לשעון – רבים מהעובדים עבדו בפועל כמות שעות גדולה באופן משמעותי לעומת עבודתם בארץ, שעות עליהן העובדים לא יקבלו שכר. ההפרש יכול להגיע לאלפי שקלים עבור כל עובד בגין השעות הנוספות.
4 צפייה בגלריה
פרופ' אלחנן בר-און
פרופ' אלחנן בר-און
בית החולים הישראלי באוקראינה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בביקור בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה
פנינה תמנו שטה בביקור בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה באוקראינה
עובדים שגילו לאחרונה כי לא יקבלו שכר עבור השעות הנוספות זעמו ואמרו כי "במשלחת הזו הייתה תקשורת וצלצולים והושקעו מיליונים בלהטיס אותה, אבל כשזה מגיע לתשלום בפועל לצוות הרפואי המותש – לזה משרד האוצר מסרב". חלק מהעובדים, לדבריהם, חשים "עלבון קשה מאוד", בין היתר בשל העובדה כי הותירו את בני המשפחה שלהם מאחור וכאמור, עבדו מסביב לשעון.
4 צפייה בגלריה
מטופלים מגיעים לבית החולים
מטופלים מגיעים לבית החולים
(צילום: יריב כץ)
"משרדי הבריאות והאוצר בנו מודל של תקצוב לעובדי בית החולים הישראלי באוקראינה", הסביר בכיר במערכת הבריאות המעורב בפרטים. "לעניות דעתי, המודל הזה לא מתגמל באופן סביר את היוצאים למשלחת. המודל לקח בחשבון ממוצע שכר של החודשים שקדמו ליציאה לאוקראינה ללא כוונה לתגמל אותם מעבר לכך. למרות שהעובדים שם עבדו יותר משמונה שעות ושהו שם 24 שעות ביממה, הם לא מתוגמלים בהתאם", אמר הבכיר.
הוא הוסיף כי "בסופו של דבר הם עבדו שם 12 שעות ונחו 12 שעות. נכון לקחת ולתגמל אותם עם איזשהו בלוק של שעות. לכל עובד ששהה שם חודש, יש כ-90 שעות נוספות ומי שעבד שם חצי חודש יש לו כ-45 שעות נוספות. לבתי החולים אין אפשרות לעשות כלום בנושא, למעט לדבר עם חטיבת בתי החולים במשרד הבריאות על העניין הזה. צריך לעשות משהו בעניין הזה".
בית החולים שדה באוקראינה, שהוקם בעיירה מוסטיסקה, מרחק של כ-14 קילומטרים מגבול פולין, העניק טיפול רפואי ליותר מ-5,300 אוקראינים, ובהם פליטים ושאינם פליטים. בסבב הראשון של פעילות בית החולים עבדו כ-65 אנשי צוות ישראלים, מתוכם 21 רופאים, 26 אנשי צוות סיעודי, 11 עובדי לוגיסטיקה ועובדים נוספים. בסבב השני עבדו בבית החולים 79 אנשי צוות ובהם 28 רופאים, 22 אנשי צוות סיעודי, 21 עובדי לוגיסטיקה ומנהלה ועובדים נוספים. בית החולים זכה לתשומת לב ציבורית משמעותית ולסיקור תקשורתי נרחב, וביקרו בו, בין היתר, שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עם ההחלטה על פתיחת בית החולים הישראלי באוקראינה ביקשו עשרות רבות של צוותי רפואה וצוותים נוספים להצטרף לפרויקט כפי שקרה באירועי סיוע דומים שישראל מעניקה ברחבי העולם. הובהר לכלל האנשים, שהתנדבו לסייע, כי המדינה תשלם על פי חישוב של ממוצע שלושת חודשי העבודה האחרונים כולל שעות נוספות ומשמרות. המדובר בשיטת תשלום כמו זו הנהוגה לעובדי המדינה המגויסים לשירות מילואים, שאיננו שירות התנדבותי".