במשך שעות ארוכות ביום חמישי, פעלו לוחמי צה"ל ומג"ב בהכוונה של שב"כ במחנה הפליטים ג'נין כחלק מהמבצע המשמעותי ביותר מאז "בית וגן". לפחות 12 מחבלים חוסלו בחילופי אש, ויותר מ-20 מבוקשים נעצרו. בג'נין טענו כי במשך שעות הלחימה במחנה לא ניתן היה לפנות את הנפגעים לבתי החולים, וכי הסיבה שהם נלחמים נובעת מכך שתושבי עזה הם "אחים שלהם". את מנהיגי מדינות ערב כינה אחד מאנשי חמאס במחנה הפליטים "אויבים".
הפעילות בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים ג'נין לאחר פשיטת צה"ל
מחנה הפליטים ג'נין לאחר פשיטת צה"ל
ההלוויות בג'נין. חברו של אחד ההרוגים: "הוא בר מזל"
(צילום: Aris MESSINIS / AFP)
ה"גרדיאן" הבריטי התלווה אתמול להלוויות המחבלים שחוסלו בג'נין, שאותן ליוו מאות חמושים ומהן עלו עדויות על הלחימה ביום חמישי - וגם תחושות בקרב פעילי חמאס בעיר. "הם באו לשלוש שעות עם כוח מלא. יצאנו להילחם בהם. היו להם כטב"מים, והם היו מאוד מסוכנים", תיאר חבר של אחד ההרוגים. "רוב ההרוגים נפגעו מכטב"מים, אבל היו קרבות מאוד קרובים. הוא (החבר) יצא לירות על צלף ישראלי - אבל הצלף פגע בו".
"היינו יחד כל הזמן, הוא היה אח שלי - חבר מכיתה ג'. הוא היה אדם נחמד, לוחם אגרסיבי שמעולם לא פחד. אנחנו נושאים את הנשק שלנו כדי להפוך לשהידים", הוא הוסיף. "הוא בר מזל - הוא שהיד ואני שמח בשבילו. זו המשאלה שלי גם, אבל כמובן שאני מתגעגע אליו - נהגנו לשחק כדורגל ולצאת לשחות מדי יום".
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב ג'נין
כוחות צה"ל ב ג'נין
כוחות צה"ל בג'נין, ביום חמישי
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
5 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בג'נין
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בג'נין
עימותים בין פלסטינים לצה"ל בג'נין
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר, נערכו שישה מבצעים לסיכול פעולות טרור בג'נין, שלושה מתוכם בפיקוד חטיבת כפיר. המטרה במבצעים הללו היא "לפרק" את מה שמכונה "גדודים מקומיים" במחנות הפליטים, ולכן המחבלים הללו - שמשויכים לאותם גדודים - הם המטרות. גורם צבאי בכיר אמר כי "אחת המטרות שלנו היא לפרק את גדודי המחבלים המקומיים. נרדוף אותם בכל עת". לפי ההערכות, יותר מ-1,000 פעילי חמאס נעצרו ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה.
לוטפי סייד, בן דודו של אחד המחבלים שנהרגו בג'נין, אמר ל"גרדיאן" כי עזה והגדה המערבית הן אחיות לכל דבר. "אם הישראלים תוקפים אותם והורגים אותם שם, מה הם מצפים שנעשה? נשב עם הידיים בכיסים?", הוא תהה. פעיל אחר בחמאס, בן 30, סיפר שהצטרף לתנועה בגיל 17. "ראינו הרג של הדודים, האבות, האחים והילדים שלנו", הוא אמר - ושיבח את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. "הייתי רוצה לטייל, לחיות את חיי ולהיות חופשי. רציתי להיות מורה, אבל אנחנו נלחמים במקום".
לדברי אותו פעיל, "אי אפשר לסמוך על המנהיגים הערבים שישחררו את עזה. הם שותפים לדבר עבירה של הישראלים - והם האויב האמיתי. אנחנו נצטרך לשחרר את עזה בעצמנו - ועכשיו אנחנו יודעים שישראל חלשה כמו קורי עכביש".
5 צפייה בגלריה
אמצעי לחימה שהוחרמו בג'נין
אמצעי לחימה שהוחרמו בג'נין
ההרס בג'נין, שלשום
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
5 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים ג'נין לאחר פשיטת צה"ל
מחנה הפליטים ג'נין לאחר פשיטת צה"ל
(צילום: AP / Majdi Mohammed)
בבית החולים בג'נין, תיאר האח איימן זייד כי מעולם לא ראה מספר גדול כל כך של נפגעים שהובאו בבת אחת - עם סיום הלחימה. "לא ראיתי כאלה מעולם. הם הביאו אותם בסביבות 20:00 בערב. אף אחד לא יכול היה להגיע לבית החולים לפני. היו נפגעים שדיממו ברחובות".