(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

חרף פתיחת המתקפה הרוסית באוקראינה הבוקר (חמישי), והדי הפיצוצים שנשמעו הבוקר גם בבירה קייב, תושבי העיר עדיין לא משדרים פאניקה. גם אם בניגוד להצהרה הרשמית של הרוסים תחל בשלב מסוים התקפה על ערים ויישובים אזרחיים, לקייב יש חלופה מתחת לאדמה: העיר כולה מרושתת במעברים תת-קרקעיים המהווים בפועל מקלטים ענקיים.
בשלב זה תושבי קייב לא נמצאים מתחת לקרקע, אבל אם היא תופצץ – תרחיש שנראה כרגע רחוק – "העיר התחתית" תהווה מקום בטוח לברוח אליו גם עבור מי שאין לו מקלט בבית. כאן המקום לציין שרבים ממבני המגורים בקייב, כמו במקומות אחרים באירופה, מצוידים במרתפים.
במהלך הבוקר, שעות ספורות אחרי תחילת המתקפה הרוסית, וחרף הודעות האזהרה שהשמיעה המשטרה בכריזה, עשו רבים מתושבי קייב את דרכם לעבודה והדבר ניכר ברחובות. השאלה היא מה יקרה אם המלחמה תתפשט מערבה ותוביל למצור סביב קייב, וזו תחדל מלקבל אספקה של מזון טרי, דלק וכדומה. אז אנחנו עלולים לראות עלייה משמעותית במפלס המתח בקרב תושבי קייב.
פיצוצים באוקראינה בעקבות פלישת רוסיה

4 צפייה בגלריה
המטרו בקייב
המטרו בקייב
המטרו בקייב, הבוקר. עיר תת-קרקעית
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
טנקים במריופול, אוקראינה
טנקים במריופול, אוקראינה
טנקים במריופול, אוקראינה. ריכוך לקראת הרחבת הפלישה?
(צילום: רויטרס)
לאורך השבועות האחרונים השמיע המערב איומים עמומים על השלכות כבדות לכאורה לפלישה רוסית לאוקראינה. אם מטרתם הייתה למנוע את המלחמה – ובכן, הם כשלו. היא החלה. מה שהמערב עדיין יכול לעשות זה להשלים את החבילה הגדולה והכואבת מאוד של סנקציות על הכלכלה הרוסית ועל אישיים רוסים, לנסות לבודד אותה בעולם ולמנוע מהם מלייצא נפט וגז. ללא ייצוא המשאבים הללו, רוסיה תתקשה להתקיים. הכלכלה הרוסית תתכווץ ובכיריה הפוליטיים והכלכליים לא יוכלו לטייל ברחבי העולם.
הצעד הכי חמור, שעדיין מוחזק כשוט מעל פוטין, הוא צעד משולב אמריקני-אירופי לניתוק של רוסיה ממערכת סליקת התשלומים הבינלאומיים, "הסוויפט", ועל ידי כך למנוע מרוסיה קבלת תשלומים בדולרים על ייצוא הנפט והגז. לכף תהיה משמעות למזרח התיכון בכלל ואולי אף לישראל בפרט: יותר גז יסופק לאירופה על ידי קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ואולי אפילו ישראל.
החלה הפלישה הרוסית ריאיון עם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודוסקי
(צילום: שמוליק דודפור)

כל זה לא משנה את העובדה שמבחינה צבאית, האוקראינים נותרו לבד, ולא נראה שהמצב הזה ישתנה. הצבא הרוסי לא ייתקל בשום התנגדות. להפך. לרוסים יש תמיכה וסיוע מכוחות שונים - גם בלארוסיים וגם של הבדלנים הפרו-רוסיים בחבל דונבאס.
מבחינה צבאית נמצאת אוקראינית בנחיתות מוחלטת. למשל: לרוסים יש בין 12 ל-15 אלף טנקים. לאוקראינה יש 2,500. הצבא האוקראיני כולו כגודל צה"ל. והוא אמור להתמודד מול כ-80% מצבא היבשה הרוסי שמוצב כרגע על גבולות אוקראינה. כמו שאומרים הילדים: זה לא כוחות.

מתקפה לפנות בוקר

ההתקפה הרוסית על אוקראינה החלה ב-5:00 בבוקר לערך במקביל להכרזה של הנשיא ולדימיר פוטין על "מבצע צבאי מיוחד" בחבל דונבאס. היא החלה במטחי טילי שיוט, הפגזות והפצצות על התשתית הצבאית בכל רחבי המדינה. משרד הפנים האוקראיני דיווח בתחילה על מאות נפגעים, אך בשלב זה לא ניתן לאמת את הנתון הזה. כמו כן דווח על נחיתת צנחנים רוסים בעיר אודסה שבדרום מערב המדינה, אך גם כאן לא ניתן לאמת את המידע.
המטח הראשון היה של 13 טילי שיוט ואלה כוונו לעבר שני שדות התעופה שמרוחקים כ-30 ק"מ מדרום מערב לקייב. הטילים שוגרו מטווחים של מאות ק"מ, ונועדו ככל הנראה לשתק את סוללות ההגנה האווירית של צבא אוקראינה ולפגוע במתקני פיקוד ושליטה.
עם תחילת המתקפה נשמעו במרכז העיר קייב פיצוצים עמומים. כשעה לאחר מכן, בסביבות 6:00, נשמעו הדי פיצוצים נוספים, הפעם מכיוון בסיס של צבא אוקראינה שמצפון לעיר.
פוטין על הפלישה לאוקראינה

סביר להניח שלעת עתה מדובר בהפצצות הכנה באמצעות חימוש מדויק קרקעי וטילי שיוט, שנועדו לדכא את ההתנגדות של צבא אוקראינה לפלישה קרקעית שתתבצע – אולי בשעות הקרובות - בכמה צירים מדרום, ממזרח ומצפון, על כל שטחה של אוקראינה שממזרח לנהר הדנייפר ובאזור חצי האי קרים.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מסר הבוקר הצהרה לבני עמו: "אזרחים אוקראינים יקרים – הבוקר הנשיא ולדימיר פוטין הכריז על מבצע צבאי מיוחד בדונבאס. רוסיה מבצעת הפצצות נגד התשתיות הצבאיות ומשמר הגבול שלנו. פיצוצים נשמעו בערים רבות באוקראינה. אנו מכריזים על משטר צבאי בכל שטחי ארצנו".