אחרי הנחיית המשטרה לעצירת העבודות, הן התחדשו בהוראת בן גביר

המפכ"ל יעקב שבתאי תמך בעצירת העבודות על טורבינות הרוח ברמת הגולן, אחרי איומי הדרוזים ודרישתם להפסיקן זמנית עד אחרי חג הקורבן, והמשטרה הנחתה לעצור אותן עד להערכת מצב חדשה. שבתאי אמר בהערכת מצב שקיים הבוקר (חמישי) כי זאת תהיה הממלצה שיעביר לראש הממשלה בנימין נתניהו, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מנגד, טען כי "אסור להיכנע" והורה לחדש את העבודות, על אף הנחיית המשטרה, "עד שנתניהו יכריע". ראש הממשלה צפוי להיות זה שיקבל את ההחלטה הסופית, ובינתיים השר והמפכ"ל עושים את דרכם לפגישה עם ראשי העדה בג'וליס.
אתמול, נזכיר, שבתאי תמך בהמשך העבודות ואף אמר כי "אם ניכנע - לא נחזור לאבטח עבודות כאלו". בישיבה הבוקר כבר שינה את עמדתו, כשמנגד בן גביר טען ש"אסור להתקפל בפני זורקי בקבוקי תבערה ומי שמשתמשים בנשק חי, זה פרס לאלימות". חברת האנרגיה אנרג'יקס, האמונה על בניית טורבינות הרוח ברמת הגולן, המשיכה הבוקר בעבודות להכשרת הקרקע חרף המחאות, אך לאחר הודעת המשטרה ציינו שם כי הם "פועלים לפי הנחיות המשטרה ומחכים להערכת מצב". עם זאת, על אף השהיית העבודות שכבר חודשו, המשטרה טענה כי לא הורתה על עצירתן. "ההחלטה כזו היא של הדרג המדיני בלבד", נמסר.
(צילום: שמוליק דודפור)

3 צפייה בגלריה
עימות נוסף בין השר למפכ"ל, שעות לפני שיחת ההדחה
עימות נוסף בין השר למפכ"ל, שעות לפני שיחת ההדחה
עימות נוסף בין השר למפכ"ל, שעות לפני שיחת ההדחה
(צילום: עמית שאבי, AFP)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
נתניהו יכריע. השייח טריף ל-ynet: "הטורבינות הן רק תירוץ"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הפארסה לא הסתיימה כאן, והעבודות חודשו לאחר שיחה קשה בין בן גביר למפכ"ל. גם שוטרים בשטח זעמו על ההחלטה שהתקבלה בפיקוד המשטרה בירושלים וכינו אותה "מבישה". הם חששו כי המלצת שבתאי תהיה פגיעה חמורה וקשה במשילות ובגוף האמון על אכיפת החוק והסדר.
רק אמש פרסם נתניהו סרטון ובו אמר כי הוא "נותן גיבוי מלא למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון בפעולתם להשליט את החוק והסדר". אז הוא ציין כי מדינת ישראל "לא תקבל שום קריאת תיגר נגד המשטרה ונגד כוחות הביטחון במקומות הללו ובכל מקום שהוא. אנחנו מדינת חוק".
המחאה הסלימה אמש עד כדי כך שתושב כרמיאל שהתפלל בקברו של הצדיק רבי ישמעאל כהן גדול שבכפר הדרוזי סאג'ור שבגליל טוען כי צעירים יידו לעברו אבנים ורדפו אחרי רכבו לאחר שזיהו כי הוא יהודי. ל-ynet נודע כי עמיחי לוי, שכלל לא ידע על המהומות, הגיע למקום וכשיצא מהקבר שמע צעקות "יהודי" - ואז החלו לזרוק אבנים על רכבו. "אבן אחת פגעה ושברה את פנס הרכב והם החלו לרדוף אחרי. פחדתי שיתקפו אותי ויצאתי מהכפר. קראתי למשטרה שהגיעה ואמרה שאגיש תלונה, אבל כמובן שאין כל טעם", סיפר. לפני כחודש, נזכיר, פוצצו רעולי פנים מטען חבלה מאולתר על קיר מתחם הקבר וגרמו לנזקים, כנקמה על תקיפת המאבטחים הדרוזים לפני ההילולה במירון.
(צילום: שמוליק דודפור)

3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
הפגישה עם ראש השב"כ ונתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
האירוע התרחש במקביל לכינוס הלילי של ראשי העדה הדרוזית, שדרשו להקפיא את עבודות הבנייה של טורבינות הרוח בצפון רמת הגולן. האלפים שהפגינו והפרו את הסדר אתמול מתעקשים כי המחאה רק תתגבר, אם העבודות לא ייפסקו. "אנחנו כולנו גוף אחד. לא נפסיק, לא נשב בבית. הם גלשו על אדמות של אנשים", אמר בהא רדא, תושב כפר מסעדה שברמת הגולן שנפצע אתמול במהומות, בריאיון לאולפן ynet.
לדבריו, "זה יתגבר. זה מה שאומרים בשטח, מה שכולם בוואטספים כותבים. אנחנו לא יכולים לדעת מה יהיה אבל זה לא יהיה קל ולא נשב בבית". ראשי העדה פנו במכתב לראש הממשלה לאחר המהומות אתמול, ובנוסף להקפאת הבנייה, ראשי העדה דורשים כי כוחות המשטרה יצאו מאזור הבנייה, "עד לאחר תום ימי חג הקורבן של בני העדה". במידה שדרישותיהם לא יתקבלו, מנהיגי העדה מתכננים את המשך המחאה האלימה.
השייח מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, התראיין גם הוא הבוקר ל-ynet, לאחר פגישתו עם נתניהו שבסיומה הודיעו בעדה על "הודנה", שהוכחשה על ידי גורמים בממשלה. הוא אמר כי "אנחנו נפגשנו איתו ועם ראש השב"כ וראש המל"ל. נתנו לראש הממשלה נייר עמדה, שלצערי את הנייר הזה אני נתתי גם לפני עשר שנים. אותן דרישות ואותן מה שביקשנו וכל הזמן מה שמבקשים מבני העדה הדרוזית. לצערי, אילו היינו מטפלים בבעיות העדה הדרוזית אז אני חושב שלא היינו מגיעים לאיפה שהגענו בימים האחרונים".
השייח טריף הבהיר כי הוא "נגד כל אלימות". עם זאת, לדבריו, "צריך לשאול למה הגענו לכאן? למה הגענו למצב הזה? אולי נתחיל מהגליל והכרמל. 40 שנה אצלנו יש כעס והתמרמרות ואכזבה ואין מענה לדרישותנו". הוא הודה כי הטורבינות הן "רק תירוץ", והבעיה גדולה הרבה יותר. "הבעיה מאוד גדולה, אבל צריכים להבין אותה. הבעיה היא בעיית התכנון והבנייה והקנסות שמוטלים על הבנים שלנו, קנסות של מאות אלפי שקלים. כל בחור מקבל קנס של בין 300-600 אלף שקל והופך לעבריין. כולם מלח הארץ. לא אשמתם שבנו על אדמתם הפרטית".

על אף הכעס, מנהיגה הרוחני של העדה הבטיח כי הוא "יעשה הכל כדי שהמצב ירגע", ופירט על בקשתו לנתניהו: "אנחנו ביקשנו מראש הממשלה שיקפיא את זה עד אחרי החג (חג הקורבן, שיתקיים בשבוע הבא). העיתוי לא היה טוב. אנחנו בעשרת הימים הקדושים ביותר לעדה הדרוזית השנה, לפני החג. למה לעשות את זה עכשיו? ברמאדן הייתה רגישות למוסלמים ולא עשו כלום, אז באו לעדה הדרוזית בעשרת הימים הקדושים והתחילו את העבודות, למה? בוא נחכה לאחרי החג. תנו לנו הזדמנות להידברות, להגיע להסכמות ואנחנו נעשה את זה ויודעים לעשות את זה".
במכתב לראש הממשלה של ראשי העדה הם כתבו כי "ראשי העדה רואים לנכון כי יש להורות על הקפאה מיידית של העבודות ויציאת כוחות המשטרה מאזור ביצוע העבודות עד לאחר תום ימי חג הקורבן של בני העדה הדרוזית. אנו מצפים כי ממשלת ישראל תשיב בחיוב לבקשה זו ותאפשר לבני העדה לציין את תקופת החג בנח ובשלווה". הפנייה ללנתניהו מגיעה לאחר שאתמול כאמור טענו גורמים בעדה הדרוזית כי טריף סיכם על "הודנה" עם נתניהו, שבמסגרתה יופסקו העבודות להקמת הטורבינות, ובמקביל ייפסקו ההפגנות עד לאחר חג הקורבן שיחול בשבוע הבא בימים רביעי עד שבת.
במהלך המהומות אתמול, נזכיר, נפצעו 27 בני אדם, בהם 17 שוטרים שמצבם קל. בהפגנות היה מעורב גם ירי חי מצד המוחים הדרוזים, וחמישה מהם נפצעו באורח קשה. שישה מפגינים נעצרו בסך הכול במסגרת המחאה, ובכוונת המשטרה לבקש את הארכת מעצרם. במשטרה ציינו כי עם תום המהומות, "המעגל ייסגר והמעורבים בהובלת האלימות ייתפסו ויובאו לדין". כלל הפצועים טופלו תחילה בבית החולים זיו בצפת, משם פונו חלקם לבית החולים רמב"ם בחיפה.