המשטרה עצרה היום (שישי) נער בן 17 בחשד להשלכת הרימון בפיגוע הפלילי בשוק ברמלה - שבו נרצחו הצעירה לין מוגרבי, דועאא אבו חלאוה, בתה בת ה-8 סילא אבו חלאוה ואחיינה בן ה-10 מוחמד אבו חלאוה. יחד איתם נפצע אנושות גם בנה התינוק של לין, איסמעיל בן החודשיים, שמאבק על חייו מתנהל בבית החולים שמיר אסף הרופא.
תיעוד מזירת פיצוץ הרכב ברמלה
(צילום: עידו ארז, מנהלת עמישב)

פיצוץ הרכב

המשטרה הודיעה הערב כי "בפעילות מאומצת, מקצועית ונחושה של משטרת ישראל, בהובלה של מפקד מחוז מרכז היחידה המרכזית נעצר חשוד במעורבות באירוע פיצוץ הרכב אתמול, שבו נהרגו ארבעה תושבי העיר ונפצעו נוספים. במסגרת החקירה המואצת שכללה פעולות גלויות וסמויות, נעצר בן 17 תושב רמלה, בחשד למעורבותו באירוע". אתמול הוטל צו איסור פרסום על כל פרט מפרטי החקירה, ולדברי המשטרה, אלו כל הפרטים שניתן לפרסם.
כבר בשעות הבוקר שמו של הנער עלה כחשוד בהשלכת הרימון, וצוות הגיע לביתו אך הוא לא היה שם. עם זאת, תוך שעות הצליחו במשטרה לשים יד על החשוד המרכזי. החוקרים בימ"ר מרכז יודעים כי הנער השליך את הרימון, אולם הם יחקרו מי הגורם בסכסוך המשפחות העקוב מדם ברמלה הזמין את השלכת הרימון במרכז העיר. מעבר לכך, המשטרה הדגישה כי כל פרטי החקירה, לרבות נסיבות וממצאים שהובילו למעצרו, חוסים תחת צו איסור פרסום, כמו גם איסור פרסום כל פרט העלול להביא לזיהוי החשוד בשל היותו קטין.
קרובי משפחה של הקורבנות בפיגוע הפלילי אמרו ל-ynet כי "אנחנו נחכה לתוצאות החקירה. אחר כך התמונה תתברר, אם באמת מי שעצרו אותו מעורב או ישוחרר בהמשך. חשוב לנו להגיד את דעתנו אחרי שהמשטרה תאמת את הרוצחים. שמענו המון על מעצרים ברציחות שונות, ורוב העצורים השתחררו. לכן, נחכה עוד מספר ימים ולא נמהר להודות על המעצר".
5 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
הרכב שהתפוצץ ברמלה
5 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
הזירה בשוק
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
5 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
בן גביר בזירה
(צילום: מאיר תורג'מן)
האירוע התרחש אתמול בדיוק בשעה 16:42, כשרימון הושלך מתחת לרכב שחנה על המדרכה בכניסה לחנות הבגדים ברחוב הרצל 90. החנות הפכה תוך שניות למלכודת אש, וארבעה בני אדם חולצו ממנה כשהם מחוסרי הכרה. מותם נקבע בבית החולים.
המפכ"ל דני לוי אמר בהמשך למעצר: "כפי שהתחייבתי אתמול, שמנו את ידינו על חשוד בגרימת מותם של ארבעה חפים מפשע - תוך פחות מ-24 שעות. הפעלנו את מיטב שוטרינו שפעלו סביב השעון, אספו ראיות, הפכו כל אבן עד למעצרו. הבטחתי שהמשטרה תחת פיקודי לא תנוח עד שנמצא אותו. נמשיך לעשות הכל כדי להילחם בפשיעה ולהחזיר את השקט והביטחון לציבור". אתמול בזירה הוא אמר כי "נרדוף את כל מי שעשה את זה. אנחנו כמשטרת ישראל הבטחנו ונקיים לא נוותר לאף עבריין, לאף אחד שמנסה לפגוע באזרחים או באנשים חפים מפשע, וברגע שהוא עושה את זה אנחנו נהיה פה נרדוף אותו עד שאנחנו נשיג אותו כפי שאנחנו יודעים לעשות".
השר לביטחון פנים, איתמר בן גביר, השתיק אתמול עיתונאים ואמר בזירה: "מדובר באירוע קשה, חמור, אירוע שהוא כתוצאה מעשרות שנים של הזנחה של הפשיעה במגזר הערבי. כולנו יודעים וראינו בשנים האחרונות, אנחנו בנושא הזה מקצים משאבים, עובדים כל הזמן, עושים רפורמה. צריך להבין שבלי שהיועצת המשפטית תיכנס לעניין לא יהיה פתרון. היועמ"שית סירבה לבקשתי לעצור מעצרים מנהליים. זה פתרון להתמודדות עם הפשיעה. אם היינו יכולים הלילה להיכנס, ולעצור את כל משפחות הפשע, את כל העבריינים - זה היה משנה את תמונת המצב. ואנחנו יודעים בדיוק מי הם, יש לנו רשימות שלהם, שאנחנו הגשנו ליועצת גם לפני שנה, גם לפני חצי שנה – זה אותם אנשים. חייבים מעצרים מנהליים נגד משפחות הפשע".
הלוויות הנרצחים ברמלה

"נשארתי לבד, לא מעכל את האסון"

היום התקיימו הלוויותיהם של קורבנות הפיגוע הפלילי. בעלה של דועאא אבו חלאוה, ואיל, ספד לה ולבתו: "איבדתי את אשתי היקרה ואת ילדתי הנהדרת. קשה לי מאוד לדבר על האובדן המזעזע. אני עוד לא מעכל את האסון. נשארתי לבד ללא המשפחה היקרה שהתרגלתי כל יום להיות איתם ולידם".
קרוב משפחה נוסף אמר: "אלו פושעים זבלים שרוצחים ילדים ונשים. אסור לנו לשתוק על מקרים כאלו, כדי שלא ירצחו עוד. לא פשוט לשכוח רצח כל כך כואב. ייקח לנו תקופה ארוכה עד שנתאושש. אנחנו רוצים את הרוצחים בפנים. פושעים שרוצחים ילדים ונשים מקומם צריך להיות אם לא בכלא אז בקבר".
5 צפייה בגלריה
הלוויתה של לין מוגרבי שנרצחה בפיגוע ברמלה
הלוויתה של לין מוגרבי שנרצחה בפיגוע ברמלה
לין מוגרבי נקברה לצד אביה, שנרצח ביריות ב-2019
בהלווייתה של לין מוגרבי גם השתתפו מאות אנשים. היא נקברה ליד קבר אביה מחמוד, שנרצח ביריות ב-2019. בנה הפעוט איסמעיל, כאמור, מאושפז בבית חולים במצב אנוש. קרובת משפחה ספדה לה: "לין כל הזמן דיברה על הילד שנולד לה. היא הייתה אומרת לי 'החיים שלי השתנו מאז שנולד לנו בן. אני רוצה לעשות את הכל במטרה לפנק אותו. בשבילו אני עושה כל מה שהוא צריך. הוא הנשמה שלי ואני הנשמה שלו'. לצערי הנשמה נרצחה והילד שלה בין חיים למוות".
צעיר נוסף שהשתתף בהלוויה סיפר אחריה על התחושות הקשות בעקבות הפיגוע: "מי הבא בתור - אני או אח שלי? החיים שלנו בסכנה ולא יודעים איך העניין נגמר. אנחנו מול אירועים קשים שמצריכים טיפול אחר". לדבריו, "שפיכת הדמים לא תסתיים".