בישראל אמרו הערב (ראשון) שהיוזמה המצרית לתוכנית בת שלושה שלבים לצורך סיום הלחימה בעזה מהווה פתח למשא ומתן בין הצדדים. יחד עם זאת, ישראל הבהירה כי לא תהיה מוכנה לקבל את תנאי השלב השני והשלישי, שכוללים הקמת ממשלת מומחים (טכנוקרטית) פלסטינית חדשה בעזה ובגדה, נסיגה של צה"ל מהרצועה ועסקה כוללת שבמסגרתה ישוחררו כל החטופים שייוותרו אז בשבי חמאס (חיילות, חיילים וגברים) בתמורה לשחרור מחבלים "כבדים".
בנימין נתניהו: "אנחנו מעמיקים את המלחמה ברצועת עזה. נמשיך להילחם עד לניצחון המוחלט על החמאס"
(צילום: לע"מ)

על רקע פרסום התוכנית המצרית, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בסרטון שפרסם: "אנחנו מעמיקים את המלחמה ברצועת עזה. אנחנו נמשיך להילחם עד לניצחון המוחלט על חמאס. זאת הדרך היחידה להשיב את חטופינו, לחסל את חמאס ולהבטיח שעזה לא תהיה יותר איום על ישראל".
נתניהו אמר עוד: זה ייקח זמן, אבל אנחנו מאוחדים - הלוחמים, העם והממשלה. אנחנו מאוחדים ונחושים להילחם עד הסוף. למלחמה יש מחיר, מחיר כבד מאוד בחיי לוחמינו הגיבורים, ואנחנו עושים הכול כדי לשמור על חיי לוחמינו. אבל דבר אחד לא נעשה - לא נעצור עד שנשיג את הניצחון".
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים א-סיסי
(צילום: AFP/HO/SPA)
לפי פרסומים שונים בכלי תקשורת ערביים, השלב הראשון של היוזמה המצרית כולל הפסקת אש למשך שבועיים או שלושה ברצועת עזה בתמורה לשחרור 40 חטופים - נשים, ילדים וחולים - שנמצאים בשבי חמאס. במסגרת השלב הזה, ישראל תשחרר גם 120 אסירים פלסטינים ותאפשר הכנסת סיוע הומניטרי נוסף לרצועה.
השלב הראשון בהצעה המצרית די דומה להצעה הישראלית שהוגשה לקטאר, קרי שחרור 40 חטופים משבי חמאס. בישראל אין הסכמה בין כל הגורמים הרלוונטיים ביחס לסיכוייה של ההצעה המצרית. יש מי שסבורים שעם כל הכבוד למצרים, היכולת שלה להשפיע על מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר נמוכה ואין תחליף לקטארים. מאידך, יש כאלה שחושבים שמאחר שהקטארים לא מספקים את הסחורה בעסקה חדשה, הרי שיש לברך על היוזמה המצרית ולנסות להתקדם גם איתה.
בתוך כך, משלחת של הג'יהאד האיסלאמי הגיעה היום לקהיר במסגרת המגעים לעסקת שחרור חטופים. גורם בארגון הטרור הפלסטיני ציין כי הדיון עם המצרים יעסוק ב"דרכים לסיים את התוקפנות של ישראל". מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה אמר: "אנחנו מגיעים לקהיר עם עמדה ברורה - לעצור את המלחמה, שתהיה נסיגה מעזה ולקדם עסקת חליפין על בסיס העיקרון של 'כולם תמורת כולם'".
בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דווח כי ההצעה המצרית זכתה לתגובה משותפת ומאוחדת של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. גורמים בארגוני הטרור אמרו לעיתון כי "המצרים הקשיבו לחזון שלנו לסיום המלחמה ולקווים האדומים שלנו, ושמעו את עמדתנו הברורה שלפיה אין משא ומתן לפני סיום התוקפנות והפסקת אש. אין הפסקת אש חלקית עם חילופי שבויים".
בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי הדגישו כי מה שמקובל מבחינתם הוא "עסקת חליפין אחת על בסיס 'כולם תמורת כולם' במקביל לתחילת שיקום מיידי".
2 צפייה בגלריה
 מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי נחאלה
 מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי נחאלה
מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי נחאלה
(צילום: AFP)
מוקדם יותר היום דווח מפי מקורות בעיתון הסעודי "א-שרק" כי מצרים כבר הציגה בפני הפלסטינים את היוזמה להקים ממשלה טכנוקרטית שתנהל את הגדה ואת עזה ותפעל לשיקום הרצועה, ובחמאס קיבלו את ההצעה.
לפי אותם מקורות, מצרים תנהל את השיח הפנים-פלסטיני לאחר הרכבת הממשלה הטכנוקרטית ולא לפני. "מצרים מבינה שדיאלוג פנים פלסטיני ייתקל עכשיו במכשולים וחילוקי דעות וזה יעכב את הסיוע לרצועה", נאמר.
דיווח נוסף בנושא התפרסם ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי. מקור הבקיא בפרטי התיווך המצרי אמר: "החזון של מצרים לעתיד הממשל בשטחים מבוסס על הרצון לשתף את כל הפלגים הפלסטינים ולמצוא אלטרנטיבה לאבו מאזן כראש הרשות".