התגובות בישראל להודעה שפורסמה הערב (ראשון) בנוגע לפרישתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מהמרוץ לנשיאות לא איחרו להגיע. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד היה ראשון המגיבים, ופרסם ברשת החברתית X תמונה שלו לצד הנשיא ביידן, עם הכיתוב "Thank you". מנגד, חברי הממשלה טרם הגיבו - למעט שר הביטחון יואב גלנט, שבירך - אחרי שבעבר שרים מתחו ביקורת פומבית על הנשיא, למרות תמיכתו בישראל.
השר גלנט צייץ באנגלית, וכתב: "תודה לך הנשיא ביידן על תמיכתך הבלתי מעורערת בישראל לאורך השנים. הגיבוי האיתן שלך, במיוחד במהלך המלחמה, היה יקר מפז. אנו אסירי תודה על המנהיגות והחברות שלך".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב, וכתב כי "אני רוצה להודות לו על החברות והתמיכה האיתנה באזרחי ישראל. בתור הנשיא האמריקני הראשון שמבקר בישראל בזמן מלחמה, כבעל ברית של העם היהודי, הוא סמל לקשר הבלתי-שביר בין שני העמים שלנו. אני מבקש לשלוח לו, לג'יל ביידן ולכל משפחתו, את ברכותיי החמות מירושלים".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 3 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 3 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: Jim WATSON / AFP)
2 צפייה בגלריה
ציוץ יאיר לפיד
ציוץ יאיר לפיד
"תודה לך". הפוסט של לפיד
(צילום מסך)
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הודה גם הוא לביידן, ואמר כי הוא "חבר אמת של ישראל, שעמד לצדנו ברגעים הקשים ביותר שלנו. בתקופת כהונתי כראש ממשלה, חזיתי בתמיכתו היציבה. תודה על הכל". גם ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי הגיב להודעה על הפרישה, ומסר: "לא היה תומך גדול יותר למדינת ישראל כמו הנשיא ביידן. אפשר לומר הנשיא הציוני האחרון. תודה לך הנשיא".
אחרי חצות, גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הצטרף למברכים: "במשך יותר מחצי מאה ג'ו ביידן היה ידיד אמת של המדינה היהודית האחת והיחידה, ובן בריתו של העם היהודי. זיקתו האישית העמוקה לישראל, והחיבוק המוסרי שנתן לציונות, ייזכרו לעד על-ידי עם ישראל. תודה לך, הנשיא ביידן".
הנשיא בן ה-81 הודיע כאמור על פרישתו מהמרוץ, והצהיר כי הוא תומך בסגניתו קמלה האריס כמועמדת המפלגה במרוץ מול דונלד טראמפ. לפי ההערכות ביידן לא מתכנן לפנות את מקומו לפני הבחירות, אלא רק ביום שבו מסתיימת באופן רשמי כהונתו, ונשיא חדש מושבע לתפקיד: 20 בינואר 2025.
הדיווחים בארה"ב על פרישת הנשיא ביידן מהמרוץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שימריא מחר לוושינגטון, צפוי להיפגש עם ביידן - וככל הנראה גם עם טראמפ. עוזריו של נתניהו העבירו ללשכתו של הנשיא לשעבר מסר שרה"מ מעוניין להיפגש, בתקווה שהדבר יסתדר בלוח הזמנים.
בעבר, נזכיר, שר התפוצות עמיחי שיקלי זלזל באזהרה ששיגר ביידן למשטר האייתוללות באיראן, ואמר: "ארצות הברית לא מקרינה עוצמה תחת הנהגתו - וזה פוגע במדינת ישראל". בחודש מאי פרסם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ציוץ ברשת החברתית X, שבו כתב בפשטות - באנגלית - "חמאס ❤️ ביידן". בן גביר לא הסתפק בכך, והחליט לשלוח את הציוץ שכתב כהודעה לעיתונות, שעות אחרי האיום של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שלפיו לא יספק פצצות ופגזים לישראל אם היא תפתח במבצע נרחב ברפיח.