יותר משש שנים אחרי חשיפת פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע, הוגשו היום (שלישי) כתבי אישום נגד המעורבים. האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה הואשם במעשי אינוס של חיילת-סוהרת וכן במעשים מגונים בה ובחיילת-סוהרת נוספת. במקביל הואשמו מפקד הכלא לשעבר באסם קשקוש וקצין המודיעין של הכלא לשעבר ראני באשה בגין הפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית.
2 צפייה בגלריה
מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה
המחבל מחמוד עטאללה וכלא גלבוע
(צילום: AFP)
בעקבות תלונה שהגישה סוהרת בכלא גלבוע, עטאללה נחקר בנובמבר 2017 בחשד לביצוע מעשים מגונים בה ובשתי סוהרות נוספות בשנים 2017-2016. ביוני 2018, אחרי חשיפת הפרשה על-ידי לירן לוי, נפתחה חקירה נוספת בלהב 433. בתום החקירה סברה הפרקליטות כי אין ראיות מספיקות להגשת כתב אישום נגד אנשי שירות בתי הסוהר ששימשו בתפקידים פיקודיים בכלא גלבוע, ובעקבות כך התיק נגדם נסגר.
לצד זאת, ב-2020 הגישה הפרקליטות לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום נגד עטאללה בגין עבירות מין בשלוש סוהרות, כשתיק זה מתנהל עד היום בבית המשפט וטרם הוכרע. בעקבות ערר שהוגש על-ידי שלוש הסוהרות נגד החלטת סגירת התיק הנוסף בעניינן. הפרשה התפוצצה מחדש בנובמבר 2021, כשמפקד הכלא לשעבר פרדי בן שטרית העיד בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע על כך שאכן היה סרסור בחיילות.
2 צפייה בגלריה
באסם קושקוש
באסם קושקוש
מימין: ראני באשה ובאסם קשקוש
(צילום: שירות בתי הסוהר )
אוגוסט 2022: הסוהרת בפרשת הסרסור בסוהרות מדברת
(צילום: נדב אבס)

בתום החקירה המחודשת ולאחר בחינת הדברים, קיבל פרקליט המדינה עמית איסמן את הערר של הסוהרות והחליט להגיש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד קשקוש ובאשה וכן כתב אישום נוסף נגד האסיר הביטחוני עטאללה. לאחר בחינת טענות הסנגורים של השלושה שהועלו בשימועים, הוחלט לדחות אותן ולפיכך הוגשו היום כתבי האישום.
כתב האישום שהוגש נגד המחבל עטאללה, שמרצה מאסר עולם ועוד 15 שנה בגין רצח אישה פלסטינית שנחשדה בשיתוף פעולה עם מדינת ישראל, מייחס לו עבירות אונס ומעשים מגונים בכוח שביצע בשנים 2016-2015 בשתי חיילות ששימשו כסוהרות בשירות בתי הסוהר.
כתב האישום נגד קשקוש ובאשה מייחס להם כאמור עבירות של הפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית. בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז צפון לבית משפט השלום בטבריה, צוין כי ב-2017 התלוננה שתי סוהרות בפני השניים על מעשים מיניים מצידו של עטאללה כלפיהן במתקן הכלא.
עו"ד בני תייארעו"ד בני תייאר
 עו"ד תמי אולמן עו"ד תמי אולמןצילם שרון צור
לפי הפרקליטות, השניים נמנעו מדיווח על אותם מעשים, ולא עשו דבר כדי למנוע פגיעות מיניות נוספות בסוהרות צעירות, המשרתות באגף הביטחוני בכלא. בהמשך - ולאחר ששתי הסוהרות התלוננו כאמור בפני הנאשם באשה – פנה האסיר עטאללה לקצין המודיעין לשעבר וביקש ממנו שיציב באגפו סוהרת מסוימת. הנאשם באשה, נטען, עשה כבקשתו והורה להציב אותה באגפו של המחבל. בכך יצר באשה סיכון לפגיעה מינית באותה סוהרת במהלך המשמרת.
נגד עטאללה כבר מתנהל כאמור הליך משפטי בגין ביצוע מעשים מגונים בחיילות-סוהרות. המשפט בתיק זה נפתח ב-2020, ופרקליטות מחוז הצפון אף ביקשה מהסוהרות שבהן ביצע את המעשים להגיע להסדר טיעון איתו, ולשנות את סעיפי האישום נגדו לעבירות של תקיפת עובד ציבור. הסוהרות סירבו אז, וכתב האישום נותר על מעשים מגונים.
עו"ד קרן ברק מייצגת את הסוהרות הנפגעות בפרשת הסרסורעו"ד קרן ברקצילום: עמיק צוק
עו"ד בני תייאר, שמייצג את באשה, אמר: "זו החלטה מקוממת והזויה שנעשתה משיקולים פופוליסטיים ולא מקצועיים. ניאבק עד חורמה על-מנת לנקות את שמו של ראני באשה, קצין מצטיין ומוערך בשב"ס".
עו"ד יגאל דותן, שמייצג את עטאללה, מסר בתגובה: "נקבל את חומרי החקירה, נלמד את התיק ונגיע לבית המשפט על-מנת לנהל הוכחות ולהוכיח את חפותו של מרשי. זה כתב אישום שלולא מוראן של המתלוננות לא היה מוגש כלל. גרסאותיהן לבדן מפריכות את כתב האישום".
עו"ד קרן ברק ממשרד לייזרוביץ ברק, שמלווה את הסוהרות, אמרה: "אנו נלמד את עובדות כתבי האישום ונמסור תגובותינו".
הקצינים ופורום מגן וצדק לעדה הדרוזית מסרו: "אתמול הוגשה על ידי הקצינים והפורום עתירה לבג"ץ לביטול ההחלטה להגיש כתבי אישום מופרכים, והיום הפרקליטות, ובתגובה לעתירה, מזדרזת ומגישה את כתבי האישום. לכן איננו מופתעים מהפרסומים בערוצי התקשורת. העובדה שכורכים ומחברים, באותם פרסומים, מחבל נתעב לקצינים דרוזים עתירי ניסיון ובעלי זכויות, מעידה יותר מכל על המגמתיות והרצון לבוא חשבון דווקא עם מי שאינם אשמים ואינם קשורים למעשה האונס הנתעב".