תיעוד מהפשיטה על ארגון אבו לטיף
(צילום: דוברות המשטרה )

עשרה ימים עברו מאז פשיטת הענק על משפחת אבו לטיף, ובצפון לא אופטימיים ביחס לסיכוי של המשטרה לפגוע בארגון אנושות. ארגון הפשע, שנחשב לאחד החזקים והמסוכנים בישראל, מטיל אימה על יישובי הצפון ובפרט על הכפר ראמה כבר שנים - ואותה פשיטה בשבוע שעבר הייתה אחת הפעולות המשמעויות שעשתה המשטרה נגד הארגון, אך לפי שעה רק אחד ממנהיגיו - נידאל אבו לטיף - נמצא במעצר.
7 צפייה בגלריה
ההרס של הרכבים
ההרס של הרכבים
רכב שהושחת בחצור הגליל, והמסר המאיים
(צילום: משה ביטון)
7 צפייה בגלריה
לטיף אבו-לטיף
לטיף אבו-לטיף
4 מהאחים למשפחת אבו לטיף, מימין למעלה: לטיף, נידאל, לואי ועלאא
(צילום: משטרת ישראל, רוני שיצר)
7 צפייה בגלריה
הרכבים של משפחת אבו לטיף שהוחרמו
הרכבים של משפחת אבו לטיף שהוחרמו
"מה שהמשטרה תפסה - רק חלק קטן". צי רכבי היוקרה שנתפס בפשיטת הענק
(צילום: דוברות המשטרה)
למשפחת אבו לטיף חיילים רבים ביישובים הערביים, שמאיימים בשמם על אזרחים מן השורה, בעלי עסקים ואפילו שוטרים. הם מעורבים לפי החשדות בשורה של מקרי ירי, הצתת כלי רכב, סחיטה באיומים ומעשים חמורים נוספים. לטענת המשטרה, היקף העלמת המס שלהם לבדו הגיע לכמיליארד שקלים. למעשה, איש לא מוכן לדבר על המשפחה בפנים גלויות, מחשש שייפגע. לא פעם מספיק אזכור של שם המשפחה בלבד כדי להטיל אימה על אדם אחר.
כך למשל, שוטר ערבי מהגליל סיפר כי "פעם, כשנתתי דוח תנועה לנהג שהשתולל בכביש, הוא התחיל לקלל אותי ואיים שחברים שלו ממשפחת אבו לטיף יטפלו בי, ואז עזב. אלה דברים שחובה לקחת אותם ברצינות, במיוחד שיש ניידות משטרה שהוצתו. זה מעלה המון סימני שאלה ומראה שהארגון הזה לא דופק חשבון לאף אחד, ועלול לפגוע בכל אדם - גם בשוטר במדים". נזכיר כי בתחילת השבוע נופצו שמשות כלי רכב בחצור הגלילית, כשעל אחד מהם נתלה פתק: "משטרת המושחתים, עוצרים נשים ואנשים מכובדים, זאת רק ההתחלה, אבו לטיף".
ממבט הרחפן: כל רכבי היוקרה של אבו לטיף שהוחרמו
(צילום: דוברות המשטרה)

7 צפייה בגלריה
ראש מועצת ראמה שאוקי לטיף
ראש מועצת ראמה שאוקי לטיף
היחיד ששוחרר, אבל מהחשובים ביותר. שאוקי אבו לטיף
(צילום: נחום סגל)
למעשה, לעבריינים שפועלים בשם המשפחה מיוחסים גם מקרי ירי על שוטרים: כך למשל, בנובמבר 2020 ירו עבריינים במשך שלושה לילות רצופים על 12 בנקים ברחבי הגליל, לפי החשד כנקמה על חיפושי המשטרה בבתי האחים שעומדים בראש המשפחה - ובפרט בביתו של נידאל אבו לטיף בכפר ורדים. מהיריות הללו נפצעו גם אזרחים תמימים, ואחד היורים, ביאן אסלאן, נפצע בחילופי אש עם שוטרים ונהרג. יורה אחר - רונן אסלאן שמוכר כחבר הארגון - נמלט ונעצר בהמשך.
בבוקר פשיטת הענק נעצרו 21 חשודים, שהתווספו לראש הארגון נידאל אבו לטיף שנעצר עוד קודם בחשד לניסיון רצח בכפר יאסיף אחרי בריחה של כחודש וחצי. בהמשך היו עצורים נוספים, ובסך הכול עומד מספר העצורים מהמשפחה בעקבות אותה פשיטה על 22. זמן מה לאחר מכן התפרסמה פרשה נוספת במעורבות ארגון הפשע, פרשת השוחד במשרד הביטחון, אך בה לא נעצרו אנשי הארגון. בנוסף לעצורים תפסה המשטרה 15 רכבי יוקרה, כסף מזומן בשווי מיליונים, שעונים, נכסי נדל"ן ועוד.
למרות כל אלה, דווקא שחרורו של ראש מועצת ראמה שאוקי אבו לטיף - שנחשד בסיוע לארגון הפשע והיה אחד השמות הבכירים מבין העצורים בפשיטה - עורר תהיות באשר להמשך הפעולה המשטרתית נגד הארגון. מהמשטרה נמסר שלשום כי על פי החלטת צוות החקירה, לאחר השלמת פעולות החקירה, שוחרר אבו-לטיף בתנאים מגבילים - אך מנגד טוענים סנגוריו של ראש המועצה כי בימים הקרובים הוא יחזור לתפקידו. במשטרה אומרים שההליך המשפטי נגד ראש המועצה יימשך.

"הם לא דופקים חשבון"

איש עסקים מהצפון סיפר: "אני עובד כקבלן, וכמה פעמים קיבלתי איומים מאנשים שאמרו לי שאני צריך לשלם להם 7,000 שקל מדי חודש. כששאלתי אותם מה הסיבה, הם אמרו לי 'אין סיבה, ואנחנו דרך אבו לטיף'. אני לא יודע אם הם באמת קשורים למשפחה או רק השתמשו בשם שלה כדי לאיים ולהפחיד, אבל אחרי שסירבתי לשלם ירו על המכונית שלי. הם גם שלחו לי הודעה שאומרת שזו רק ההתחלה, ושבפעם הבאה אולי אהיה מתחת לאדמה. באותו יום פחדתי על החיים שלי ושל משפחתי ושילמתי את הסכום. בהמשך הגשתי תלונה במשטרה, ואף אחד לא עדכן אותי אם נעצרו חשודים".
אדם אחר מאזור הגליל אמר שקיבל איומים גם אחרי הפשיטה של המשטרה. "זה מעיד שהם עדיין עובדים בשטח, ולא דופקים חשבון לא למשטרה, לא לבית המשפט ולא לממשלה", אמר.
7 צפייה בגלריה
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
זה עוד כלום? כסף שנתפס בפשיטה על אבו לטיף
(צילום: דובורת המשטרה)
איש עסקים אחר מהגליל סיפר: "עבריינים אמרו לי שהם ממשפחת אבו לטיף ודרשו לשמור על אתר העבודה שלי. הם איימו עלי אחרי שסירבתי להם, ואז ירו לעבר הבית והמכונית שלי ואיימו על אשתי. הגשתי תלונה ואפילו נעצרו חשודים, אבל בית המשפט שחרר את רובם".
לדברי אותו איש עסקים, "שמחתי על הפשיטה המשטרתית בשבוע שעבר, טוב שעוצרים את מי שמשתייך לכנופיה העבריינית הזו. אבל, אני לא אופטימי שזה יביא לתוצאות. 22 עצורים? למשפחה הזו יש מספר הרבה יותר גדול של חיילים. סביר להניח שהכסף שהמשטרה תפסה הוא חלק קטן מזה שהם העלימו. המצב עדיין מפחיד, ואני לא רגוע ומרגיש שיש סכנה ממשית".
בעל חנות מהצפון סיפר כי גם הוא קיבל איומים שלפיהם אם לא ישלם תשלום חודשי הוא ייפגע. "החלטתי לסרב לשלם פרוטקשן", אמר. "בינתיים היו שלוש פעמים כאלה, ולא ירו בי, אבל אי אפשר לדעת מתי זה יבוא. רוב האלימות הזו נגרמת הרי על רקע כספי".
"אני בעד מבצע המעצרים של המשטרה, אבל לצערי יש בכלא עבריינים שממשיכים לבצע פשעים באמצעות חיילים בשטח", הוסיף. "שיעור הפשיעה עולה גם בזמן שהם בכלא. כדי להילחם בפשיעה צריכים לעשות צעדים רציניים ומעשיים יותר, לא רק מעצרים למשך חודש שאחריהם כולם משתחררים - כפי שקרה במקרים רבים אחרים".
7 צפייה בגלריה
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
הציוד שנמצא אצל ארגון הפשיעה אבו לטיף
"מתערבים גם בסכסוכים משפחתיים, בלי שמבקשים מהם". פשיטת הענק
(צילום: דובורת המשטרה)
צעיר מהיישוב מרר אמר כי צריך אמנם להמתין ולראות מה יהיה גורלם של העצורים, אך בעבר היו מעצרים שקשורים למשפחת אבו לטיף שיסתיימו בלא-כלום. "כמה ימים אחרי כבר ראינו את אותם פושעים מסתובבים בחופשיות, כאילו לא ביצעו שום מעשה פלילי", אמר. "אנחנו זקוקים לתוצאות רציניות שבאמצעותן נוכל להרגיש בטוחים. לא רק סיסמאות ויחסי ציבור".
אישה מהצפון אמר כי היא ובעלה היו נתונים לאיומים מצד "חיילי אבו לטיף", והוסיפה כי הם עדיין חוששים, גם אחרי המעצרים. "כל עוד הכנופיה הזו תישאר בעמדת שליטה, היא תמשיך לסחוט, לאיים ולירות", אמרה.
לא פעם נוטים ארגוני הפשע גם להתערב בפתרון סכסוכים בין משפחות, לעיתים מבלי שאלה מבקשות. "לא רצינו את שאנשי אבו לטיף יתערבו לנו", סיפר אדם שנקלע לסכסוך משפחתי כזה. "ההתערבות שלהם החלה אחרי שצעדים אחרים להגיע לסולחה נכשלו". עם זאת, הוא בעצמו מודה שללא התערבות של ארגוני פשע בסכסוכים הללו, הם לא היו מסתיימים. "מספר הנרצחים בשנה היה עולה מ-100 ל-200", הוא טוען. "זו המציאות שלנו, מי שאומרת אחרת הוא שקרן. הגענו למצב שבו ועדות סולחה תלויות בבעלי עבר פלילי כדי לפתור סכסוכים מדממים".
השבוע התייחס למבצע המשטרתי גם מפקד ימ"ר צפון לשעבר, תת-ניצב בדימוס מיכאל שפשק, שאמר כי מדובר ב"טיפה בים". לדבריו, "המבצע הזה לא יעשה שינוי ברמת הפשיעה. "אם אין אורך רוח, טווח נשימה ויחידות שיודעות לטפל לאורך זמן - בלי שיפריעו להן - בכל האירועים ביחד, זה לא ישנה את המפה. זה לא הזמן לשמפניות".
שפשק ציין כי הוא "חושב שבמהלך השנים, מאז שחרורם של בני המשפחה מהכלא, לא נעשתה פעילות מספיק עמוקה וחדה מולם. ייתכן עקב פעילויות אחרות של הימ"ר - זה מאפיין הרבה מקומות כאלה. לכן הם צמחו, גדלו והתעצמו".