2 צפייה בגלריה
חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
שני חיסולים מוצלחים. חאלד מנסור עם תייסיר ג׳עברי
מהרגע שבו הונחתה מכת הפתיחה המפתיעה והמוצלחת של צה"ל ושב"כ על הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, ביום שישי ב-16:16, שעון החול התהפך והזמן של ישראל לקראת הסיום המתבקש של המבצע אוזל. כל דקה נוספת מסכנת את ההישג, והאינטרס הישראלי הוא להגיע להפסקת אש מיידית, בלי לגלוש לזירות נוספות כמו איו"ש או להתקוממות של חלק מערביי ישראל - וכמובן בלי הצטרפות של חמאס למערכה.
היום (ראשון), צום ט' באב, ירושלים נמצאת במוקד ההתרחשויות. אחד ההבדלים החשובים בין "שומר החומות" ל"עלות השחר" הוא הממד הדתי, שיצר חיבור בין ירושלים לעזה. גם בגל הטרור האחרון, שהוליד את מבצע "שובר גלים" בשטחים, ההסתה סביב ירושלים והר הבית הייתה הדלק. במהלך היממה האחרונה מתנהל משא ומתן בתיווך המצרים כאשר לשלושה שחקנים (ישראל, חמאס ומצרים) אינטרס זהה להביא להפסקת אש, אבל הזמן שחולף לוחץ גם על חמאס. הפסקות החשמל והסנקציות שישראל מטילה על הרצועה מובילים ללחץ פנימי נגד הנהגת הארגון, שהיא הריבון לפתור את המשבר מול הג'יהאד האיסלאמי. אם הפתרון לא יקרה בהסכמה - אז הוא יהיה פתרון צבאי.
תיעוד חיסולו של ג'עברי
(צילום: דובר צה"ל )

הג'יהאד האיסלאמי, שחטף מכות קשות, מחפש תגובה כלשהי, ופטרוניו באיראן לוחצים עליו להמשיך. כפי שנכתב כאן ביום שישי האחרון, את הכתובת להסלמה האחרונה לא צריך לחפש במעצר של מבוקש בכיר אלא בבוסים של הג'יהאד האיסלאמי בטהרן. אתמול בבירת איראן נפגשו מנהיג הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני זיאד נחאלה עם מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, והשניים דנו "בתוקפנות הישראלית בעזה ובדרכים לחזק את ההתנגדות הפלסטינית". בטלוויזיה האיראנית צוטט סלאמי מאיים: "ישראל תשלם מחיר כבד על תקיפותיה בעזה".
בסיום הפגישה אמר נחאלה כי "נמשיך בהתנגדות לצד שאר הפלגים. אנחנו מסוגלים לתת תשובה הולמת לכל פגיעה". זו כבר לא פגישת הנימוסים עם הנשיא ראיסי שנערכה ביום חמישי, אלא פגישת עבודה בדרגים המקצועיים. עבור האיראנים, שמתקצבים את הג'יהאד האיסלאמי, סיום המבצע בתוצאות כאלה הן כישלון. זהו איתות חשוב גם מול חיזבאללה, שחידש את העימות סביב אסדת הגז כריש.
יירוטים של כיפת ברזל בשמי הארץ

ועדיין אחרי כל התשבוחות לצה״ל, חשוב להזכיר: מדובר רק בג'יהאד האיסלאמי. זהו הארגון השני בגודלו בעזה, וברשותו 5,000-4,000 רקטות - מעט מאוד מהן ארוכות טווח. הארגון חטף מכות קשות ב"שומר החומות", ולפני כן במבצע "חגורה שחורה" עם חיסולו של המנהיג הקודם בצפון הרצועה, אבו אל-עטא. זה בוודאי לא חיזבאללה עם 150 אלף רקטות ויכולת אש של 2,500 רקטות ביממה. אסור שהתוצאות הטובות של המבצע הזה יבלבלו את הקברניטים בבניין הכוח לאתגר הגדול הבא, שטעימה ממנו קיבלנו ב"שומר החומות", אירוע שהתפשט למספר זירות פנים וחוץ. הפעם אפילו חמאס לא מצטרף למבצע, אלא להפך: הוא רוצה שקט עם לגיטימציה בינלאומית, בגלל התוכניות המקדימות של הג'יהאד האיסלאמי וההתנגדות של מדינות ערב לחיבור עם איראן.
מותר ונכון להיות מרוצים מהתוצאות עד כה, צה"ל השיג את כל היעדים שהציב לעצמו במבצע. אבל צריך גם להיכנס לפרופורציות: הארגון הזה החזיק את תושבי העוטף כבני ערובה במשך חמישה ימים, עצר את תנועת הרכבות ושיבש את חייהם של עשרות אלפים מבלי שירה כדור אחד. אחרי המבצע הזה ישראל חיזקה את ההרתעה מולו, וכמובן מול יתר האויבים. אבל ננסה לחשוב מה היה קורה בתרחיש הבא, שנחשב לסביר ביותר: ביום חמישי הג'יהאד האיסלאמי היה יורד מהעץ, נותן הנחיה לחוליות הנ"ט להתקפל והמצב בדרום היה חוזר לשגרה. במקרה כזה צה"ל לא היה מחסל את תייסיר ג'עברי, סדר היום היה משתנה ודי ברור שהשבוע הזה לא היה נחשב למוצלח.
בניין בן חמש קומות שהופצץ בעזה

לכן בשלב זה גם הדרג הצבאי רוצה לעצור. במאי 2021 הצהיר האלוף אהרון חליוה כי שקט של חמש שנים לפחות בעוטף עזה ייחשב כהצלחה של מבצע "שומר החומות". השקט החזיק הפעם במשך שנה ושלושה חודשים בלבד, פרק הזמן הקצר ביותר בין סבבי לחימה ברצועת עזה.
ובכלל, נדמה שצריך לעשות סדר לגבי מה שבאמת קרה בשבוע אחרון: אחרי המעצר בג'נין של בכיר בארגון, הג'יהאד האיסלאמי ניסה להוציא פיגוע במתווה של חוליות נ"ט. צה"ל החליט לסגור את המרחב לתנועה, בהחלטה שגם היום צריך לבקר אותה. במקביל הכינו בצבא ובשב"כ תוכנית למערכה מבצעית ספציפית נגד הג'יהאד האיסלאמי. ביום שלישי סימנו את תייסיר ג'עברי כיעד, ושב"כ התחיל "לשבת" עליו ועל מפקד נוסף שאחראי לירי הרקטות בצפון הרצועה.
חיפושים אחר לכודים מתחת להריסות ברפיח

לג'עברי הייתה דירת מסתור ששב"כ ואמ"ן ידעו על קיומה. בסך הכול האחיזה המודיעינית על הארגון הייתה טובה, למרות שג'עברי התנהג כמבוקש. נקבע כי יום שישי יהיה היום האחרון שבו צה"ל יהיה מכווץ בדרום, ומכאן או שהג'יהאד ירד מהעץ או שיורידו אותו. זה קרה ב-16:16 עם גיחה מפתיעה של מטוסי קרב שחיסלו את ג'עברי, וכלי טיס שפגע בעבדאללה קדום, מפקד יחידת הנ"ט. הארגון נכנס להלם לכמה שעות ואז הגיב בירי רקטות. בסך הכול הוא שיגר כ-400 רקטות אבל הן לא היו אפקטיביות, אולי כי מערך הפיקוד והשליטה נפגע.
אבל יותר מכך, ברור שיכולות האש שלו נמוכות מאוד: עשרות מהשיגורים נחתו בשטח הרצועה, ואין לארגון מספיק רקטות ארוכות. ב-48 שעות הללו תקף צה"ל מחסנים של אמצעי לחימה, מעבדות ייצור וחוליות שיגור. האתגר הוא להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע כדי שלא יתגבר הלחץ על חמאס להצטרף.