4 צפייה בגלריה
מסדר הכנפיים של סיום קורס טיס 183
מסדר הכנפיים של סיום קורס טיס 183
הרמטכ"ל כוכבי בטקס סיום קורס טיס, לפני שבוע
(צילום: מוטי קמחי)
השבוע יסיים הרמטכ"ל אביב כוכבי את השנה השלישית לכהונתו וייכנס לשנתו האחרונה. הוא מסכם את התקופה אופטימי במיוחד, בוודאי ביחס לדברים שנשא ערב כניסתו לתפקיד. יש מי שיראו זאת בשינוי אמיתי שחל בתקופה הזו - המעבר מהמשא הכבד של הבנת גודל האחריות על הכתפיים, לביטחון שהוא משדר כעת. הציניקנים יחברו זאת למורשת שהוא רוצה לקבע אחריו, טרם יפשוט את המדים וייערך לכניסה לפוליטיקה. אך בכל מקרה, ולפני שנציג את הערכותיו, נדרש להזכיר ששנה שלמה במונחי המזרח התיכון היא נצח. התהפוכות בשנה אחת יכולות להיות דרמטיות, ולכן יש לנקוט משנה זהירות גם כאן.
בצה"ל מסכמים בימים אלו את שנת 2021, וסבורים כי כל אויבי ישראל מורתעים ואינם רוצים לפתוח במלחמה יזומה. לפי בכירי צה"ל, ההרתעה הישראלית קיימת ובעוצמה רבה, במיוחד מול האיראנים. לראיה, למשל כאשר ישראל תוקפת בסוריה יעדים איראניים הם בוחרים להגיב מול בסיס אמריקני.
נאומו של כוכבי במסדר כנפיים בשבוע שעבר
(צילום: דובר צה"ל)

הכותרות האופטימיות הן שיתוף הפעולה המבצעי והמודיעיני עם מדינות באזור אחרי הסכמי אברהם. האויבים מצפון ומדרום מורתעים, הם לא יוזמים וגם לא מגיבים. צה"ל הגדיל השנה בשליש את תקיפותיו בסוריה, ובעזה שורר שקט חסר תקדים. ביהודה ושומרון יש מיעוט הרוגים מטרור - שניים בלבד.
קצב ההתעצמות של כלל האויבים חווה קשיים רבים. על פי נתוני צה"ל, 70 אחוז מהזמן צירי הברחות הנשק סגורים - באוויר, ביבשה ובים. אבל גם כאן צריך לסייג - הנתון הזה לא אומר הרבה אם למשל בתוך ה-30 אחוז מצליח חיזבאללה להבריח טילים מדויקים או ערכות לדיוק הטילים.
בשיחה עם כתבים צבאיים אמר הרמטכ"ל כוכבי כי "הגדלת היקף המבצעים בשנה החולפת הביא לשיבוש משמעותי של כלל צירי החדרת אמצעי הלחימה לזירות השונות על ידי אויבינו". מבחינת הרמטכ"ל המערכה שבין המלחמות, בעיקר בסוריה, משיגה את יעדיה. אם בשנת 2019 התבצעו עשרות תקיפות, בשנת 2020 המספר גדל. בשנה האחרונה עלה המספר אף יותר, כולל זו אתמול שעל פי פרסומים זרים בוצעה בלטקיה.
4 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בלטקיה
אזור התקיפה בלטקיה
מספר התקיפות בסוריה למניעת הברחות גדל משנה לשנה. אזור התקיפה המיוחסת לישראל בלטקיה, אתמול
(צילום: AP/SANA)
לצד העלייה במספר התקיפות במב"מ, חלה גם עלייה במספר טילי הקרקע-אוויר שיורים הסורים על מטוסי חיל האוויר. בשנת 2019 נספרו מאות טילים, ב-2020 יותר, והשנה עלה המספר אף יותר.
ומה קורה בגזרת לבנון? בצה"ל מעריכים כי גם בסוף 2021 חיזבאללה מורתע ואינו רוצה מלחמה. בנוסף, מעריכים כי הארגון לא הצליח בתוכניתו להקים קו ייצור חרושתי-תעשייתי לייצור של רקטות מדויקות על אדמת לבנון.
צה"ל מרכז תשומת לב מיוחדת לשיבוש "פרויקט דיוק הרקטות" של חיזבאללה, בין היתר בתקיפה של העברות כנפונים וערכות ("קיטים") שהופכים את הרקטות ה"טיפשות" שבידי חיזבאללה לרקטות מדויקות. אך לא רק פרויקט הדיוק מעסיק את הצבא - בצה"ל מודאגים מאוד מפגיעה בחופש הפעולה של מטוסי חיל האוויר במרחב הלבנוני.
4 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
עיקר כאב הראש בתכנון מתקפה באיראן. המתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו
(צילום: AFP)
בסוגיית איראן, ועל רקע המשא ומתן המדשדש בנושא הגרעין, אומרים בכירים במטכ"ל כי כאשר הדרג המדיני יורה על כך, צה"ל יהיה מוכן לתקיפה באיראן. כוכבי לא התרגש מהביקורת שהופנתה כלפי האלוף תומר בר בעקבות הריאיון שהעניק ל"ידיעות אחרונות". למעשה הוא חושב בדיוק כמוהו לגבי היכולת של צה"ל, ואומר זאת בדיונים הסגורים.
הדרג המדיני יצטרך להגדיר לצה"ל באופן ברור - מה הדרישה ממנו, האם להשיג עיכוב בתוכנית ואם כן, של כמה זמן? בנוסף, סוגיית מעורבות ארה"ב הופכת למשמעותית ויידרש לדעת האם הם משתתפים בפעולה, תומכים מהצד או מתנגדים לה?
בצה"ל מעריכים כיום שהחימושים הכבדים שבידי חיל האוויר חודרים את מתקן העשרת האורניום בנתנז. עיקר "כאב הראש" של צה"ל הוא תכנון המתקפה נגד המתקן להעשרת אורניום בפורדו, שנמצא בתוך הר ולכן החדירה אליו מורכבת בהרבה. עוד מעריכים בצה"ל כי ניתן היה לתקוף את מתקני הגרעין גם לפני עשור - אולם בעשור שחלף הצטיידו האיראנים בהרבה מערכות הגנה אווירית, לרבות מערכת ה-S-300 הרוסית.
4 צפייה בגלריה
כוכבי הציב כיעד לשנה הקרובה את הטיפול בתנאי החיילים. עומס של חיילים בתחנת אוטובוס בבאר שבע
כוכבי הציב כיעד לשנה הקרובה את הטיפול בתנאי החיילים. עומס של חיילים בתחנת אוטובוס בבאר שבע
כוכבי הציב כיעד לשנה הקרובה את הטיפול בתנאי החיילים. עומס של חיילים בתחנת אוטובוס בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
על כן הנחה הרמטכ"ל את צה"ל להכין כמה "סטים" של אופציות תקיפה באיראן - רק נגד פרויקט הגרעין, או גם לתקיפת מערך הטילים או התשתיות באיראן.
הרמטכ"ל מבין שהוא לא יכול לסיים את הקדנציה עם בעיות של אובדן אמון בציבור, בין היתר סביב נושא המזון וההיסעים של חיילי החובה. לכן הוא החליט "להתנפל" על הנושא והציב לצה"ל יעד מרכזי לשנה הקרובה, בטיפול פרט ובדגש לשיפור המזון והמענה הרפואי.